Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: As/stuur probleem
BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 4:17 pm 

Beste mensen,

Samen met een vriend ben ik bezig met het bouwen van een kart.
Het wordt tussen een crosskart en een racekart in.
Hij heeft dus geen vering maar is ook niet laag bij de grond (20cm).

Nu hebben wij een oude kart gekocht waar we onderdelen vanaf halen. Onderandere de achter as.
Dit is een 30mm starre as waarbij beide wielen met wielklossen vast zitten op de as.
Nu krijgen wij het volgende (logische) probleem dat de kart al duwend (motorgedeelte is nog in aanbouw), geen bochten kunnen maken.
De as begint dan de trillen en 1 band sleept over de weg.

In principe is dit probleem te verhelpen met een differentieel. Dit is voor ons geen optie aangezien dat een stuk complexer wordt wat betreft de aandrijving.
Nu heb ik ook wel eens begrepen dat de speciaal bij een kart de voorwielen zo gemaakt zijn,
dat als je stuurt je 1 wiel eigenlijk een beetje optilt. Waardoor dit as probleem opgelost wordt.
Momenteel hebben wij nog niet zo'n stuursysteem (wij hebben het zelfde principe als een skelter).

Nu kunnen wij het stuur systeem van onze donorkart overzetten op onze zelfbouw kart, maar ik vraag me af of dat de oplossing is.
Ik hoop dat iemand ons meer informatie kan geven of nog andere tips.

Alvast bedankt.
Groeten,
Ben & Wouter.

Ps: foto's volgen nog.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: As/stuur probleem
BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 5:41 pm 

Ik zou zeggen bestudeer het principe van het stuursysteem van de donor kart eens goed en kijk hoe je het toe kan passen in het ontwerp van jullie zelfbouw kart.
Het ontbreken van een differentieel zal je trouwens nooit echt helemaal kunnen compenseren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 6:46 pm 

Bedankt voor je reactie.
Het systeem van onze donor kart werkt het zelfde als op deze afbeelding.
Afbeelding
Volgens mijn zorgt dit ervoor dat 1 wiel gelift wordt waardoor in de bocht 1 voorwiel van de grond is.
Als je dan door de bocht gaat, gaat het gewicht naar voren, waardoor beide voorwielen op de grond komen en 1 achterwiel een beetje los komt.
Correct me if i'm wrong!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 8:26 pm 

dat is juist de kart gaat op 3 wielen door de bocht
Grtzz

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 10:16 pm 

Werkt dit principe ook in ruw terein vraag ik me af?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 10:19 pm 

Lijkt me sterk, je hebt offroad natuurlijk nooit genoeg grip om het binnenste achterwiel van de grond te krijgen. Maargoed, iets wringen is met de beperkte grip offroad natuurlijk ook geen ramp, word waarschijnlijk lekker glijden met dat apparaat...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 10:32 pm 

Bedankt voor je reactie. Wij gaan niet door 't zand of iets dergelijks.
We willen gewoon op de straat, asfalt/klinkers.
Is het in principe niet er erg om te wringen met die starre as? (naast dat de banden sneller sluiten uiteraard)
Wat ik ook wel eens gehoord heb, is dat er een wiel wordt aangedreven. Maar dan krijg je weer te maken met scheeftrekken enzo.
Alle informatie en reacties zijn meer dan welkom.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 11:32 pm 

als je wild gaan driften gooien en smijten met je zelfbouw kart ,dan zou ik voor de starren-as gaan. wil je dat juist niet ,dan moet je diffreenceel gebruiken. wat er dan het meest daarvan in de buurt komt is dan 1 wiel aangedreven. maar 1 wiel aangedreven leverd nagenoeg veelal nadelen. vermogen verdelen over je volledige achterwielen is gewoon het best !

maar kijk eens naar de quad's ,over het algemeen ook allemaal starre-as.
je banden sluitage is niet jou probleem zeg je ,dan zou ik voor starr-as gaan.

Gr ,Ronald

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2009 11:51 pm 

Het haalt volgens mij niet uit of je skelter stuur systeem of het kartsysteem gebruikt. Het gaat alleen om de draaistand van de fusee ten opzichte van het frame wat in jouw filmpje goed te zien is. Doordat deze schuin staan zie je dat het wiel met een bocht naar rechts de rechterkant van het frame wat omhoog duwt. bocht naar links hij het frame aan de rechterkant wat laat zakken.
Afbeelding

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2009 8:32 am 

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik dan toch mijn starre as behoud. Nu is alleen de vraag of we het stuursysteem van de donor kart over moeten zetten of het huidige kunnen behouden. Bij het huidige systeem blijven de fusees is 1 vlak/lijn met het frame (horizontaal), we hebben momenteel dus niet dat 1 wiel gelift wordt. Wat ik me ook nog afvraag is of het zwaartepunt ook niet van belang is om het stuur/lift systeem goed te laten functioneren. Misschien luistert dit heel nou met gewichtsbepalingen/verdelingen enzo. Ik zo spoedig mogelijk foto's van ons huidige stuur systeem online zetten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2009 9:24 am 

Ben, Wouter

Het is zoals hierboven al uitvoerig beschreven juist dat een kart op 3 wielen de bocht doorgaat. Maar er komt meer bij kijken dan enkel zo'n soortgelijk systeem te plaatsen. De gewichtsverdeling is, zoals je zelf al aangaf, onder andere heel belangrijk. Zit er bijvoorbeeld té veel gewicht op de achterkant dan mag je nog zo hard aan je stuurtje draaien als je wilt je kart zal gewoon rechtdoor willen gaan. Net zoals bij een echte kart trouwens.
Een differentieel zou dan weer een betere oplossing zijn maar dan moet je wel een sperdifferentieel plaatsen want met een gewoon differentieel zal je gek worden van het gespin van de achterwielen als je er op oneffen terrein mee rijdt.
Je hebt al wel een goed punt aangehaald en dat is het zwaarte"punt". Al je dat al rijdende kan verplaatsen zal je merken dat de kart zowieso beter door de bocht zal gaan. Dat verplaatsen kan je perfect zelf doen door jezelf te verplaatsen op de kart. Ik denk dat de beste oplossing zou zijn om de voorwielen elks apart af te veren. Als je dan een bocht neemt zal het gewicht naar buiten neigen. Je buitenste wielen zullen meer druk te verwerken krijgen en dus zal het enige gedeelte dat afgeveerd is (je buitenste voorwiel dus) iets inveren. Het gevolg is dat je binnenste achterwiel iets van de grond zal komen -> probleem opgelost!

Het is een simpele uitleg, de uitwerking al wat moeilijker...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2009 9:32 am 

De gewichts verdeling luistert voor een beetje fatsoenlijke grip aardig nauw. 45%voor 55% achter is het mooist en links recht het liefst hetzelfde. nou haalt de gewichtsverdeling voor het rijden op de straat niet heel veel uit maar zou links en rechts toch beetje gelijk proberen te houden.

Ik vroeg me alleen af wat voor blok jullie erop gingen plaatsen. bij een kartblok kan je het gewicht goed compenseren door het goed(uit het lood) plaatsen van de stoel. maar al hang je er een cbr1000rr blok op wordt dat wat lastig :twisted:

nog even over dat wrikken van de as. dit kan je ook alleen testen al neem je een bocht met minimaal (ik schat) 30km/uur ander wordt het wiel sowieso niet gelift. Met alleen duwen krijg je totaal geen G-krachten waardoor zowel frame als as niet zullen torderen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2009 6:41 pm 

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Ik vraag me af of je dit probleem met 2 verende voorwielen oplost. Als je door een bocht gaat veer inderdaad het buitenste wiel naar binnen. Maar veert dan ook niet het binnenste wiel door de druk. Dan blijft de starre as alsnog aan de grond als je het mij vraagt. Want als je bocht in gaat naar links moet de kart in principe op het rechter achterwiel en het linker voorwiel steunen.

Wat ik me dus afvraag, is of het wel effect heeft (en nodig is) om het stuur systeem zo inrichten als op mijn voorgaande animatie en om ook nog te laten veren. Misschien dat dit juist averechts werkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2009 9:47 pm 

Als je de voorwielen laat veren zal het effect van het optillen van een achterwiel grotendeels verloren gaan.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2009 11:26 pm 

Update, foto's stuursysteem:
Afbeelding

Afbeelding

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende