Auteur |
Bericht |
Allkart
|
Geplaatst: di feb 17, 2009 10:33 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 17, 2008 7:04 pm Berichten: 163 Woonplaats: Doorn
|
De staat van het asvalt is iedereen het wel met elkaar eens. maar de geluidsbeperkingen van Driebergen komen wel van de beheerders af ,maar niet door de beheerders. Ik las ook eens op het forum hier een verhaal over oldenzaal (kan hem niet vinden). waarbij ze de Vampire teste in een vrije 4t klasse meende ik. waarbij de beheerder halverwege ook genoodzaakt was de test te stoppen. (eej is toch 4t zou je zeggen) niet omdat hij persoonlijk het teveel geluid vond maken. sterker nog ,hij vond het een geweldig geluid. maar uit angst voor klachten enz enz. was hij genoodzaakt ook de vampire aan banden te leggen.
Nu weet ik niet hoe het verders te werk gaat in oldenzaal. mag je nu met standaard spul rijden ,of moet alles ook maximaal gedempt zijn !?
crossbanen ,kartbanen en racecircuits hebben nou eenmaal aan veel regels te houden . houden zij zich er niet aan ,dan lopen zij de kans op sluiten. wat toch alleens gebeurd is. Als het aan mij zou liggen ,zouden alle soorten motoren op alle circuits mogen. En denk velen van ons !! bij racen hoort geluid.. maar hellaas denk niet iedereen daar zo over.
_________________ Mega1-Biland SA-250 / CRG RRR-Aixro
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 7:39 am |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Etienee, Pottendijk is goedkoper. Niet dat die baan alles is. Maar ik heb me remschijven/frame nog niet kapot gemaakt. Daarbij is Eindhoven ook 35/40 euro. En daar maak je helemaal niks kapot.
|
|
Omhoog |
|
|
-Nick-
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 7:49 am |
|
Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm Berichten: 488
|
Eindhoven was eerst 30(of 35, weet ik niet meer zeker)euro, maar schijnt nu te zijn opgeslagen naar 40...??
_________________ Merlin - Rotax Max sr.
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 10:30 am |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
@jeffrey: Niet helemaal mee eens, die hairpin aan het eind van het rechte stuk is toch niet heel erg lekker voor je frame. Zeker als het goed warm is (en je dus met een lage bandenspanning rijd), dan raakt het frame, de mijne in ieder geval, toch echt de grond wel! En wat je zegt, de baan is nou niet echt alles... Ik heb op Driebergen nooit echt last gehad van het slechte asfalt, alleen ik heb tijdens de prokart experience wel gezien dat het inderdaad flink achteruit gegaan is sinds ik er voor de laatste keer ben geweest. Vooral de knijpende bocht voordat je het "achterste" rechte stuk op draait, daar zitten aan de buitenkant gewoon gaten . Eindhoven is, als je hier en daar een cerb meepakt, ook niet schadevrij voor je frame maar als je zo gaat kijken kun je je kart beter in de spreekwoordelijke vitrine zetten. Daar kun je gewoon met goed fatsoen rijden zonder overdreven veel slijtage aan je chassis, hetzelfde geld voor Berghem, Genk en Spa. Op Kerpen kun je je frame aardige opdonders verkopen, maar mij viel het de laatste keer eigenlijk 100% mee.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 11:48 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Wat betreft het (toegestane) geluid op Driebergen heb ik inderdaad ook van de eigenaresse gehoord dat de Swissauto's te veel geluid zouden maken, echter zoals 954rr al schreef is het voorlopig een subjectieve beoordeling. Ik heb haar ook al gevraagd wat het max. toegestane DB op Driebergen is, maar daar kreeg ik nog geen antwoord op; ze zou het uitzoeken en laten weten. Ik wacht dus gewoon af en ga er gewoon rijden met mijn Swiss. Als er dan weer over begonnen wordt, dan moet er maar gemeten worden en aangetoond worden aan welke geluidseisen de baan moet voldoen. Ik heb geen zin in een welles-nietes spelletje en daar komt bij dat een Swiss (en de meeste andere VT250 motoren) een zwaarder geluid maakt dan bv een Rotax, waardoor het misschien alleen maar lijkt dat het geluid te hard is. Maar goed, we wachten het af en zoals hiervoor al geschreven is speelt er veel meer - zowel positief als negatief - omtrent de baan in Driebergen. Asfalt, T.A.C., sfeer, afstand en betrokkenheid bij deze baan zijn voor iedereen factoren (en voor iedereen anders) die bepalen of je er wel of niet (vaak) wilt rijden. Ik zou het jammer vinden als de Swiss'en er niet mogen rijden terwijl ze aan de VT250 normen voldoen. Juist het toelaten van deze nieuwe motoren levert extra klanten (en dus geld) op voor Driebergen, sterker nog: omdat er redelijk wat rijders overgestapt zijn naar dergelijke VT250 motoren zou het zelfs de andere kant op kunnen gaan en het verbieden van deze motoren dus juist een verlies aan klanten kunnen betekenen voor Driebergen Ook ik ben niet van plan extra aanpassingen te maken aan mijn motor (onzin om een gehomologeerde motor aan te gaan passen) voor Driebergen alleen en hiermee op extra kosten gejaagd te worden..... Ook ik ben zuinig op mijn nieuwe speeltje en wil niet dat het frame versneld afgeschreven wordt, da's duidelijk. In het slechtste geval kan het op termijn alleen maar slecht zijn voor de kartbaan in Driebergen; want met het (eventueel) verbieden van de VT250's zullen er dus meerdere klanten niet meer komen en aangezien dit veelal degenen zijn die toch wel wat extra's doen (o.a. T.A.C. 2009 organisatie) zal het betekenen dat er minder inkomsten zullen zijn en dat de toegevoegde waarde van de baan sterk zou kunnen afnemen.... Maar voorlopig is er nog niets verboden en ik zou het persoonlijk jammer vinden om er niet meer te komen en gezien het belang dat de baan heeft bij het behouden van klanten etc. moeten we er vooralsnog maar vanuit gaan dat het goed komt (ook met het asfalt dus!!). Kortom, niet pessimistisch zijn voordat het nodig is en hopelijk gaan we met z'n allen nog veel rijden en T.A.C.'en op Driebergen dit jaar!
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 6:23 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
waarom gaan al jullie swiss rijders niet gezellig meedoen in de vt250?
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 7:43 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
He Jannes,
Wedstrijdrijden is inderdaad erg leuk, maar.............. tijdgebrek is er helaas ook + een klein detailtje: het chronische gebrek aan een sponsor die alles betaald. Kortom, heb er het budget niet voor over om mijn materiaal te laten leiden onder het wedstrijd rijden (schade moet je nu eenmaal meecalculeren).
Dus als je een sponsor over hebt, moet ik alleen mijn tijdprobleempje nog oplossen.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 9:07 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Heren,
Op karting Eefde zijn er ook al tijden problemen met geluid (buren klagen) Volgens de MER mogen karts maar 68 dB produceren, gemeten 3 mtr bovende baan en 6 meter vanuit het midden van de baan. Helaas kunnen hierdoor geen tkm/zware subaru/vampire/swiss toegelaten worden. Hier houdt men zich redelijk aan, toch gaat de huidige beheerder er weer wat soepeler mee om. Als de beheerder je wil weigeren dan kan dat natuurlijk altijd. (banen kiezen er ook voor bepaalde banden toe te staan) Ook omdat je een bepaalde motor hebt, of deze nou gehomologeerd is of niet. Je zult aan de eisen van de baan/gemeente/provincie moeten voldoen.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
Ruud
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 9:53 pm |
|
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 9:14 pm Berichten: 154
|
Ik vind het allemaal maar een raar zooitje, als ik het zo lees. Er zijn normen in het leven geroepen om alles gelijk te krijgen. Nu wordt er europees een norm bepaald en dan gaan alle banen (door opdringen van allerlei instanties)hun eigen normen nog eens bepalen. Wat heeft die europese norm dan nog voor een zin Ik koop wat nieuws dat aan alle eisen voldoet volgens de europese norm,Maar ik mag het niet gebruiken omdat het niet voldoet. Dat is het zelfde als ik een auto koop voor de nederlandse markt ,maar ik mag er in nederland niet mee rijden. Dat is dus gewoon debiel!!!! Maaaar we wachten af en we gaan zien wat er gaat gebeuren zodra we de swissjes op de baan knallen. Verder neemt niet weg dat het op Driebergen altijd gezellig is en leuk om te rijden, het doet alleen zo zeer dat je frame over het asfalt schaaft en of een as krom rijdt als je net iets te strak instuurd of net even iets buiten de baan komt. En dan heb ik het nog niet eens over al die hobbels, je mag wel een niergordel om. En dit is puur achterstallig onderhoud, en dat is jammer En ik weet ook wel dat je tijdens het rijden wel eens aan de grond komt of een ander raakt en je daardoor wat stuk rijdt, maar op Driebergen hebben je spullen het wel extra te verduren.
_________________ SWISS 250 + BIREL 2007
Laatst bijgewerkt door Ruud op wo feb 18, 2009 10:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 10:10 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Ruud europees is er vanalles vast gesteld! Echter kunnen er uit een MER eisen komen die het voor de sitiatie terplekke anders zijn dan de europese. Als iets gehomologeerd is betekend het niet dat je er zomaar op alle kartbanen mee mag rijden. laat dat duidelijk zijn. Als de eigenaar nu veel klachten krijgt omdat er andere motoren rijden, kan het verstandig zijn om ze te verbieden om narigheid te voorkomen. Dan maar een handvol rijders minder, dan ieder weekend zeikers aan de telefoon die klagen. Jij mag kiezen....
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 10:11 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De normen waar je het over hebt hebben niks te maken met de banen, alleen met raceklasses. Daarom kan je als recreant ook met een niet gehomologeerde kart op de kartbaan terecht.
|
|
Omhoog |
|
|
Ruud
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 10:47 pm |
|
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 9:14 pm Berichten: 154
|
Wat ik dan raar vind is dat ze zeggen dat de blokken vanuit de fabriek aan de geluids eisen voldoen. Dit is op div sites te lezen Dan ga ik er vanuit dat ik daar mee mag rijden op alle banen. En als er dan verschil is tussen wedstrijden en recreatie laat ze dan aangeven wat en hoeveel. Want nu is het overal anders en weet je niet waar je aan toe bent. Ik en meerdere onder ons hebben veel geld uitgegeven aan een nieuw blok waar homologatie op zit zodat hij zou voldoen aan de geluids eisen. Dus begrijp me goed wij wilden een gehomologeerd blok puur voor het geluid en alles wat daar nog extra bij kwam dat hebben wij als recreanten niet nodig. Deze grap heeft al extra geld gekost en dan is het waarschijnlijk nog niet goed. Zo blijf je aan de gang.
_________________ SWISS 250 + BIREL 2007
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo feb 18, 2009 10:51 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Energy 390,
Ik begrijp heel goed dat er MER regels zijn die niet overeenkomen met de Europese richtlijnen. Wat ik alleen niet begrijp is dat er vooralsnog erg subjectief omgegaan wordt met het thema geluid op Driebergen; er wordt zonder een meting uit te voeren - en zonder kenbaar te maken wat de geluidsnorm is uitgedrukt in DB's - geroepen dat een motor te veel geluid zou maken. En dat is niet te verkopen naar je klanten denk ik.
Verder ben ik het helemaal met Ruud eens; koop je een blok dat redelijk wat centjes kost en dan zou je er niet mee mogen rijden op een baan waar alleen 4-takts mogen vanwege o.a. geluidseisen.... ik ga er geen onnodige kosten voor maken (los van de airbox die we er juist bij hebben gekocht vanwege de geluidsreductie) om wel op Driebergen te mogen rijden waar achterstallig onderhoud de kans op schade ook nog eens vergroot!
Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb niets tegen dit circuit, maar er moet wel een duidelijke lijn getrokken worden en er moet niet zomaar wat geroepen gaan worden. Ik kom er reeds meerdere jaren met plezier en graag houd ik dat zo; alleen als er daadwerkelijk besloten gaat worden dat er geen Swiss mag rijden zal ik ergens anders heen moeten en met mij vele anderen. Daarnaast zullen er dan ook zoals gezegd wat andere zaken wegvallen hetgeen de baan nog meer klanten zal kosten. Maar goed voorlopig is dat het worst case scenario en is er niets aan de hand.
Tot ziens op Driebergen.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: do feb 19, 2009 10:12 am |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Homologatie wil volgens mij niet zeggen dat een motor goedgekeurd zou zijn door een officiele overheidsinstantie of europeesche overheid. Homologatie wil zeggen dat de motor voldoet aan de gestelde eisen door een wedstrijdorganisator, waardoor deze motor mee kan doen in de race. Volgens mij worden de homologatieeisen wel deels bepaald door de overheid wat geluidsnormen betreft, ik kan me niet voorstellen dat een homologatieeis m.b.t. geluidsnorm hoger is dan de wettelijke maximale geluidsnorm, dit zou dan inhouden dat er nergens gereden kan worden. We hebben hier wel te maken met de lokale overheid, de gemeente dus, welke de geluidsnorm behoorlijk laag zou hebben ingezet op de vergunning. Overigens is het ook zo dat als een baanbeheerder aangeeft dat er met een bepaald type motor niet mag worden gereden, dan heb je je daar gewoon aan te houden, ook al kunnen ze het niet onderbouwen. Sterker nog kan een beheerder een persoon gewoon weigeren omdat zijn kleur ogen hem/ haar niet aan staan, ik bedoel maar. Word vervolgt
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do feb 19, 2009 11:45 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Vooralsnog heeft de SA een voorlopige homologatie gekregen in combinatie met een grotere airbox en andere uitlaatdemper, het geluid van de (overigens prachtige) SA motor lag inderdaad veel te hoog, wat halverwege het seizoen voor de nodige commotie heeft gezorgd in het KNAF NK. De ene wedstrijd mocht er wel gereden worden, de andere wedstrijd mocht niet. Als ik het geluid van diverse 2-takten hoor, mag recreatief rijden met een VT helemaal geen probleem zijn.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|