Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2008 10:13 pm 

@954rr, iedereen praat vanuit zijn/haar eigen ervaringen! Dat is meestal wel zo.
Zodra er hier op het forum iemand vraagt naar wat voor motoren er zijn dan zul je objectief aan dit forumlid moeten laten weten wat de voor en nadelen van een motor zijn.
Jij praat nu netalsof je af en toe pech kunt hebben met een tkm, maar jullie zullen toch echt moeten toegeven dat dit het lijstje is wat betreft de betrouwbaarheid van de motoren.

1.Honda
2.RK1
3.TKM

Nu dus even niet je eigen mening maar realistisch zijn voor andere forumleden! (ik rijdt zelf honda 390 getuned, en zal zeker niet beweren dat dit een zeer betrouwbaar en goed blok is.)

groeten Roeland

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 26, 2008 7:59 am 

@Energy390,

Ik heb ervaring met zowel Honda (pro-kart) als TKM.

Inderdaad heeft een TKM meer aandacht nodig dan een Honda. Bij wijze van spreken gooi je er bij een Honda benzine in en je kunt 2 jaar rijden zonder naar het blok te kijken. Uiteraard is dit niet zo als het zou moeten, want ook Honda motoren hebben onderhoud nodig.

Dus ja, in vergelijking met een Honda is een TKM gevoeliger, maar ik zou niet direct zeggen minder betrouwbaar (en zeker niet in vergelijking met een RK1, waarmee diverse problemen zijn en daarbij komt dat de TKM uitontwikkeld is - kinderziekten eruit - en een RK1 nog niet).

De vraag was : is een TKM een moeilijk blok. Hierop heb ik gezegd NEE. Er is niks moeilijk aan qua afstellingen (in vergelijking met een 2-takt bijvoorbeeld).

Het enige waar je op moet letten bij de TKM is de olie. Als je deze netjes vervangt elke keer en het blokje netjes behandeld - lees goed warm rijden - gaan ze lang mee. Een revisie is na 80-100 uur recreatief rijden nodig (dit betekent voor mij na circa 3 jaar, maar dat verschilt voor iedereen natuurlijk). Dit kost je circa 600-800 euro. Dit is veel geld, maar verspreid over 3 jaar is het wel te overzien en vergelijk het maar eens met de kosten van een 2-takt over dezelfde periode ....

En ja een TKM kost je dus meer (tijd besteed aan onderhoud en in geld) dan een gemiddelde Honda, maar daar krijg je wel een echte kartmotor voor terug. Lekker licht, hoogtoerig (11.950rpm max) en met een lekker vermogen.

Met een Honda zul je nooit het gevoel hebben met een echte racemotor te rijden; het blijven industriele motoren. Hiermee wil ik geen waarde oordeel geven over de verschillende blokken, maar alleen de verschillen benadrukken.

Uiteindelijk is de keuze aan de rijder waarvoor hij/zij kiest. Maar ik zou niet willen zeggen dat TKM's onbetrouwbaar zijn, mits goed gebruikt en onderhouden, maar dat zal ondertussen wel duidelijk zijn.

Dus objectief advies:
Wil je rijden met minimale tijd aan onderhoud etc. : kies een ongetuned Honda blok.
Wil je meer het gevoel hebben dat je een kart rijd met een "racy gevoel" : kies een RK1, TKM, Biland of iets dergelijks. Maar verdiep je dan van tevoren goed in de verschillen en de benodigde tijd die je moet besteden aan onderhoud en preparatie.

En qua betrouwbaarheid zijn de Honda's het beste, mee eens. Maar ga niet af op spook verhalen over TKM's, Bilands en RK1's want meestal is dat gel*l. Ook met deze motoren is goed en langdurig te rijden, alleen het kost iets meer maar je krijgt er meer voor terug (gevoel en snelheid).

Succes bij je keuze en ga vooral op de diverse kartbanen kijken en met de mensen praten, daar steek je het meeste van op.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 10:58 am 

Hoe zit het trouwesn met de bilands.
Je noemt hem wel maar voor de rest lees ik er niets over in dit topic.

Heb de specs van de motor eens bekeken en is volgens mij wel een leuke motor.
28 Pk met een koppel van 25Nm

Is echter een 2 cilinder wat weer extra instellingen verwachten neem ik aan?

En dan hebben we nog de swissauto.
35Pk met een koppel van 28Nm

Allebei de motoren vragen het standaard onderhoud zoals olie vervangen etc. Allebei hebben ze ook een rijduur van 50 tot 100 uur voor 1ste revisie.

Hoe zit het met de dealers van deze motoren in nederland?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 3:41 pm 

De Swiss Auto heb ik afgelopen vrijdag een paar rondjes mogen proberen,
maar dit is een beest van een motor.Echt heel veel power, maar tegelijkertijd erg makkelijk te rijden.
Voor dealer van deze motor moet je bij TKT enschede zijn.

gr Bas

BoBaArt Kartracing

Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 7:22 pm 

Ik weet niet genoeg over de Biland om hierover goede info te geven. Ik heb er 1x op gereden en een Biland is sterker dan een TKM, dat staat vast. Wat betreft betrouwbaarheid weet ik het niet goed, er gaan veel derhalen hierover de ronde. Afstellen van een Biland is iets moeilijker dan bij een TKM, meer weet ik er niet over.

Wat betreft de Swissauto; gaaf blok en over enkelen maanden kan ik er meer over vertellen :ddd :P , want dit wordt mijn volgende blok !

Officiele dealers zijn TKT, De Pauw, Alnone bv, Pulsar karting.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 7:55 pm 

oke gaaf.

Maar die schaf je nieuw aan neem ik aan?
Tweede hands weinig te vinden heb ik al ondervonden.

De biland is wat ouder dus meer kans om die 2de hands te vinden.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 9:36 pm 

Citaat:
Met een Honda zul je nooit het gevoel hebben met een echte racemotor te rijden; het blijven industriele motoren. Hiermee wil ik geen waarde oordeel geven over de verschillende blokken, maar alleen de verschillen benadrukken.

In Eefde rijdt af een toe een getunede honda 390 rond die de tkm bij lange na niet bij kan houden, maar goed jij zult wel eeuwig tkm-fan blijven :D

onderaan je post laat je netjes zien waar de topicstarter om vraag, namelijk wat je het beste kan kopen bij welke verwachtingen je erbij hebt. Ik zou alleen rk1 en honda 390 bijelkaar plaatsen want ze zijn bijna evensnel. een honda 390 volgens vkct regelement is zelfs een halve seconde sneller op eefde.

Badmuts:

Als je kiest voor een motor dan zou ik voor een 'moderne motor' kiezen, zodat je iets koopt waarmee je vooruit kunt. (onderdelen, wedstrijdklasse en persoonlijke uitdaging!)

Huidige nog een beetje bestaande klassen:

-RK1 (volop in opkomst, komt binnenkort zelfs een nieuwe snellere versie)
-Honda390 (weinig wedstrijden, wel erg betrouwbaar, makkelijk iets te tunen)
-Vampire/swissauto (snelle moderne blokken)
-Biland/Tkm (snelle blokken, maar wel wat gedateerder, wel volop onderdelen verkrijgbaar.

hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten Roeland

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2008 8:54 am 

dit is naar mijn mening ook niet verkeerd 26 pk 390 blokjedeze is 2000 euro, maar hoe betrouwbaar het is... en als je wil is er zelf een 28pk versie voor 2300 euries. alleen kan je het denk wel vergeten om met deze blokjes wedstrijden te rijden.

http://www.kart-schuette.de/frameset/index.htm

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2008 9:07 am 

Wedstrijden zijn er niet in nederland voor de getunede honda blokken, ik heb zelf ook een 26PK honda en ik kan wel bevestigen dat je met een honda motor niet echt het gevoel hebt met een racemotor te rijden. Het blok is er niet voor bedoeld en dat blijf je gewoon merken.

Dit betekend niet dat je niet leuk kunt rijden met zo'n honda motortje, en voor de 26PK versie geldt nog steeds gewoon starten en lopen. Alleen iets vaker olie verversen, maar dit mag geen probleem zijn.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2008 3:01 pm 

@ Energy390

Een nieuwe snellere RK1? HEb je hier wat info over?

2007: Kampioen KBO KCT
2008: NK RK1 Junior
2009: NK RK1 Senior 4e
2010: Rotax rec

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2008 7:39 pm 

er is hier nog geen info over bekend bij mij. Vanaf Harm Schuurman heb ik de berichten vernomen. Tevens is hij met rk1 huurkarts bezig, met zwaardere krukassen.

groeten Roeland

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 3:47 pm 

@Badmuts20
Ik heb voor het zelfde gestaan, na een eigen 390 toch op zoek naar wat snellers, Ik rij voornamelijk op Driebergen dus werdt zowiezo 4takt. Het liefst 2de hands. (ik rij alleen recreatief)

Rk 1, niet teveel verschil met een 390
Vampire,Swissauto - Te duur en bijna niet 2de hands te vinden
Biland, 2 cilinders toch meer afstellen, wat ik heb gezien dan.

Toen kwam ik uit op de TKM, gelukkig deze kunnen vinden via iemand die op Driebergen rijd (dankje Wilfred :D) en november ga ik hem ophalen. Ik heb er al een paar rondjes mee gereden en het is totaal niet te vergelijken met pro-kart en 390. Veel meer koppel en stuk leuker rijden. En voor mij een mooie tussenstap om te kijken of ik later een Vt250 kart aanschaf.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 6:43 pm 

Ik heb zowel RK1 als 390cc gereden en moet zeggen dat ik de RK1 een veel leuker blok vind. Ik heb echter niet veel meters kunnen maken in de 390. Het voordeel van de RK1 vind ik dat deze toch net iets sneller is en lekkerder door de meeste bochten gaat.

Maar als je gewoon lekker wilt rijden zou ik zeker de 390cc nemen (behalve als je op races wilt overgaan). Hier heb je gewoon geen problemen mee, wat niet gezegd kan worden over de RK1.

Gr,

Seb

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 7:02 pm 

Je hebt gelijk iedereen zegt iets anders.
GRTZz

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 7:50 pm 

Als je twijfelt tussen de 390cc en de Rk1 moet je JVD van dit forum is vragen. Die heeft erg veel ervaring op de 390cc en heeft ook de RK1 gereden.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende