Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 6:55 pm 

Ben in bezit van schakelkart, hetvolgende probleem doet zich voor:

De linker voorrem remt minder hard dan de rechter voorrem, alle aansluitingen zitten zoals normaal bij een schakelkart.
Gewoonlijk zal aan beide zijden de remdruk hetzelfde moeten zijn maar toch is de remkracht verschillend, ik heb de remblokjes al eens verwisseld maar dit had ook geen effect.
De remmen zijn van het merk Brembo (BRM kart DK8)
Wat kan het probleem zijn versleten remcups ?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 6:57 pm 

of lekage of lucht iets anders kan ik me niet voorstellen
lekage moet je kunnen zien
lucht in de leidingen meestal niet,ontlucht hem nogmaals en probeer het weer.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 7:02 pm 

Geen lekkage, geen lucht, de remmen zijn echt goed ontlucht omdat je natuurlijk hieraan het eerste denkt.
Visueel zie ook beide remcups aan beide zijden hetzelfde werk doen, maar toch kun je op de bok al voelen dat ze niet gelijkmatig remmen, laat staan wat er een trekkracht aan het suur komt op de baan.(wel handig in de rechterbochten)
Echt een raadsel!!

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 7:37 pm 

Mischien je remcubjes een keertje invetten, maar weet je zeker dat het niet in je frame of afstelling zit??
want de rem druk hoort toch egt gelijk verdeeld te zijn.(en dat is het ook als je alles al gecheckt heb) mischien remmen even reviseren.
zit er geen slag in de schijf ofzo? want het is eigenlijk onmogelijk dat ze niet even hard remmen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 8:03 pm 

Dat probleem heb ik ook :) Denkelijk omdat de remblokken niet dezelfde afstand hebben tov de remschijf. De ene remt dan eerder/harder dan de andere kant. Ik ben benieuwd of er een simpele oplossing hiervoor is.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 8:21 pm 

Als je zoals je zegt de remblokjes al eens verwisseld hebt en dit geen effect gaf zou ik sn proberen om de pistons van links en rechts eens uit te wisselen. Het kan best zo zijn dat er een piston wat "wringt". Dit kan onder andere door sleet aan je remklauwhuis zijn. Als het remsysteem al wat sleet heeft kan het zijn dat de ene kant tegen de zijkant duwt en daardoor wringt en zo minder remt ten opzichte van de andere. Geeft ook dit geen soelaas dan moet je gewoon het hele systeem ns uiteen gooien. Kan zijn dat er toch ergens wat vuil of een vernauwing in je leidingen zit. Beide voorremklauwen helemaal opkuisen en ook ineens je remcups vervangen dan.
Als je systeem in orde is kan het zoals Aico zegt niet aan enig verschil tussen linker en rechterkant liggen. De remdruk wordt zoals je zelf al zegt normaal gezien netjes verdeeld tussen beide kanten dus zullen ze ook aan beide kanten even hard remmen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 9:29 pm 

heb ik ook gehad
waarschijnlijk echt lucht
wel is het belangerijk de afstelling van de blokken naar de schijven gelijk moeten zijn
Ik dacht ook dat het geen lucht was maar na demonteren van remklauw deze omhoog hoeden en daarna weer ontluchten was het probleem over
wat je nog wel kan proberen is om de remmen aan te trekken en met een tyrib een nachtje vastzetten en daarna ter ontluchten
heel vervelend en lastig op te lossen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 7:51 pm 

Ik heb toevallig een maandje geleden hetzelfde probleem gehad nadat ik de rempompen had vernieuwd, ook met brembo remmen. Bij hard remmen trok de kart enorm naar links, het was alsof de linker rem ineens hapte. Ontluchten en grondige schoonmaak hielpen toen niet. De voorremmen grepen toen een stuk je eerder aan dan achter, ik heb dus vervolgens meer op achter gezet. Probleem was meteen opgelost, later we meer naar voren gezet maar probleem niet teruggekeerd. Mogelijk toch een remzuiger wat een beetje wringde.

Het zou wel vreemd zijn als het lucht in de leiding is, immers ook met lucht erin heerst overal dezelfde (rem)druk.

Citaat:
wel is het belangerijk de afstelling van de blokken naar de schijven gelijk moeten zijn

Volgens mij zijn alle brembo's zelfstellend dus denk niet dat dat het probleem is.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 8:22 pm 

Zoals je zegt Roel: bij zelfstellende remmen mag de afstand geen probleem zijn.

Ik blijf er ook bij dat het verschil in afstand bij niet zelfstellende niets mag geven. Het enige dat je zal voorhebben is dat de ene zijde iets eerder tegen de remschijf zal "leunen" maar als er echt geremd wordt zullen ze beide even hard op de schijf drukken. Wat ik wel al geweten heb is dat de ene remschijf en blokjes ouder waren dan de andere en dat gaf wél verschil.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]