Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Enkele vraagjes
BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2008 7:13 pm 

Heey, ik ben een beetje research aan het doen naar karts en zijn afmetingen want ik ben van plan er zelf 1 te maken voor de fun.

Ik zou graag weten wat het breedste is da je de achteras + wielklossen kan maken en hoe hoog het laagste punt van een kart eigenlijk doorgaans van de grond hangt.
En loopt de onderkant evenwijdig met de baan of komt de achterkant net iets hoger als de voorkant.

Alle tekeningen en afmetingen zijn welkom.

Alvast bedankt.

Grtz Dries

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 8:59 am 

Ik zou zelf niet een eigen frame gaan maken. Dit is namelijk een hele lastige klus!!. En als je het wel doet moet je daar toch wel veel vanaf weten.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 4:11 pm 

Ja... de vraag is simpel.. echter het antwoord niet.

De max. breedte van je achteras incl. klossen en wielen is 1.40 mtr.
voor kom je zo op ca. 1.15 mtr

Het frame loopt wel degelijk gelijk aan het asfalt en je framehoogte is ca. 7 a 8 cm van de grond.

Tekeningen heeft bijna niemand.. en zoals Gerwin al zegt.. het is erg moeilijk om zo'n ding te maken.

Als je goed op Marktplaats kijkt dan kan je al voor weinig een kaal frame kopen en ben je klaar....

suc6

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 4:23 pm 

bij mijn frame kan ik toch maar net m'n hand tussen duwen als die op de grond staat

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 6:43 pm 

Het maken is gewoon voor de fun , ik heb tijd, geduld, technische vaardigheid en alle plaats en materiaal dat ik nodig heb.

Het idee komt van www.motokarts.com als ik sommige foto's en filmpjes zie heb ik mensen gezien die het met veel minder moesten doen...

Ik ben nu al een tijdje metaalarbeider dus lassen enzo is geen probleem mijn collega en de 2 bazen zijn er altijd om te helpen en raad te geven al het nodig is... Waarom zou het niet lukken ? Moeilijk gaat ook ze!

Ik dacht zelf een rijhoogte van ongeveer een 3 cm te nemen. Is dat haalbaar met eventuele oneffenheden in het asfalt ?

Grtz

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 7:02 pm 

Licht eraan waar je ermee wilt gaan rijden.

Zelf zou ik het nooit proberen om zelf frame te bouwen.
Maar vind het wel top van je dat je een poging gaat wagen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 7:42 pm 

Industriepark (waar ik werk), afgelegen wegen, parkings en eventueel ergens eens een soort circuit of dergelijke.

Na een paar maanden research, tekeningen maken en dingen uitdenken hoe ik ze het beste maak/oplos en onderdelen zoeken zal ik heel wat meer weten en kennen over karts. Dat was met mijn eindwerk ook ik heb toen een kliefmachine gemaakt. O:)

Ook ken ik iemand die nokkenassen maakt voor racewagens en vroeger karting gedaan heeft. Hij is nu een eigen racewagen aan het bouwen van een mustang om op de nurbürgring te gaan racen ^^.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 8:36 pm 

het probleem is niet dat je er vaardigheden voor nodig hebt maar om een mooi recht chassis te maken wat ook nog fijn stuurt en goed op de baan licht ( dus geen gemotoriseerde skelter maar een kart ) dan moet je een goed frame ontwerp hebben en dan zul je een degelijke lasmal moeten maken de kosten zijn dan zo hoog dat het niet meer intressant is

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 11, 2008 10:02 pm 

Een mal maken gaat niet zo heel moeilijk zijn wij hebben een paar lastafels :

Afbeelding
Afbeelding

En de buizen plooien kan door een computergestuurde machine gedaan worden, plaatswerk kan ook gelaserd worden, frezen , draaien,...

Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een frame. De ruwe maten heb ik van deze tekening :

Afbeelding
Afbeelding

Een simpele schets dat ik snel getekend heb met het ontwerp dat ik in gedachten heb :

Afbeelding
Afbeelding

Er zijn vanachter 4 buizen omdat ik 4 lagers ga monteren en de motor achter het zitje plaatsen. Het frame moet daarvoor nog wel verlengd worden. Er zal een 4-cilinder opkomen, rond de 90 pk zou ideaal zijn.

Dit is mijn grote voorbeeld :

Afbeelding
Afbeelding

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 12, 2008 6:41 am 

ja wat da is een machien :D

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 12, 2008 10:58 am 

Als ik het zo bekijk denk ik wel dat je wel weet hoe te lassen en dingen te plooien/monteren.

Maar het type kart waar jij het over hebt is eigenlijk niet hetzelfde als een kart waar de outdoor kerels hier mee rond sjeezen.
Ik bedoel maar: Je gaat een krachtige en zwaar in gewicht zijnde motor monteren op een frame waar je volgens mij zeker een hoop lol aan zal beleven maar waar je niet mee op een kartbaan zal terecht kunnen.

Zo'n kart is eerder "log" en niet geschikt is voor korte bochten. De reden is gewoon dat je je zware kart door een bocht zal moeten laten "driften" door middel van gas- en rempedaal inplaats van remmen/insturen om zo het achterwieltje te laten liften en zo goed in te sturen.

Het goed lassen van een "gewoon" frame komt erop neer dat er zo weinig spanning als mogelijk in het geheel zit want anders zal het na verloop van tijd zowieso scheuren.

Maar dat neemt niet weg dat ik het een mooi project vind, wie weet kan je er wel op circuit days mee op een groot circuit (Zolder bijvoorbeeld) terecht om er eens alles uit te persen.

Wat de breedte van de achteras betreft, bij een "gewone" kart moet je rekening houden met de hardheid ervan in functie van de afstelling van je geheel zoals type en druk van je banden, gewicht, uitlijning enz. In jouw geval zou ik me daar niet zo druk over maken want met 4 lagers hef je al een groot deel van de werking van een gewone achteras op. Ook je sporing zal je helemaal anders moeten afregelen omdat hier geen wieltje liften bij te pas zal komen.

Als je wat verder staat met je plannen plaats je hier maar ns een berichtje of zend je me maar een persoonlijk berichtje. Ik kan je niets garanderen maar ik ben best bereid om je verder te helpen in je zoektocht naar meer info/stukken want zo'n projecten zijn altijd leuk. Het is te hopen dat het je ook daadwerkelijk lukt. :LL

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2008 12:02 am 

Bedankt, ik ga jullie op de hoogte proberen te houden van de vooruitgang :)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2008 8:42 am 

op las gebied kan ik je alleen adviseren om het frame te tig lassen in plaats van co2.
kans op scheuren is minder (bij goed laswerk),uiterlijk is mooier en je kunt fijner lassen waardoor er dus minder warmte in het materiaal komt en dus ook minder spanningen,ook is het makkelijk om een andere toevoeg materiaal toe te passen voor betere en sterkere kwaliteit.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 20, 2008 11:12 pm 

Ok bedankt voor de tip.

Kan er iemand mij vertellen wat de hoek tussen stuurstang en bovenkant van het frame is ?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 21, 2008 10:15 pm 

Kan je dat wat meer precies uitleggen? Bedoel je de hoek van de stuurkolom ten opzichte van de vlakke onderkant van de buis van een frame? Of bedoel je echt de hoek van de stuurstangen maar dan ten opzichte van de voorkant van de kart?
Ben even niet mee, sorry. :oops:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende