Auteur |
Bericht |
Johan
|
Geplaatst: zo aug 10, 2008 3:08 pm |
|
Geregistreerd: do aug 17, 2006 8:56 am Berichten: 110 Woonplaats: Bergeijk
|
Nu zat ik weer op marktplaats te kijken en vroeg ik me af wat sneller is.
2x160cc of 2x200cc?
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: zo aug 10, 2008 3:28 pm |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: zo aug 10, 2008 5:08 pm |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
idd lijkt me logisch
of de 160cc moet getuned zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
Enzodino
|
Geplaatst: zo aug 10, 2008 8:31 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel gewicht het scheelt. Maar logischerwijs zijn de 2x200's sneller. Die geven samen 13 pk geloof ik en de 160's samen 11. Maar het snelste lijkt mij gewoon 1x 390.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: ma aug 11, 2008 12:29 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Een 200cc is natuurlijk in potentie sneller, maar alleen 160cc motoren worden gebruikt in prokartwedstrijden. Behalve dat je met 2x 200cc geen races mag rijden, is de kans groot dat 160cc motoren beter onderhouden zijn etc.
|
|
Omhoog |
|
|
hvb83
|
Geplaatst: wo aug 20, 2008 12:34 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
Ik ben het met Matthijs eens, 2x200cc is niet handig om te doen, want je kunt er niks mee wat wedstrijden rijden betreft. Daarnaast vraag ik me af of het snelheidsverschil echt zo groot zal zijn.
En prokartwedstrijden zijn wat dat betreft lekker laagdrempelig; je haalt gewoon een daglicentie als je een keer zin hebt om mee te doen, zet je kart in het rennerskwartier, gaat lekker trainen en daarna rijd je een race mee zonder dat je onwijze kosten maakt. Eigenlijk is niemand te beroerd om je dingen uit te leggen als je met vragen zit, de sfeer is gemoedelijk en in 1 sprintwedstrijdje leer je al meer dan met 2 dagen vrij trainen.
Mocht je echt puur een kart zoeken om af en toe een dagje lekker mee te scheuren zonder ooit een wedstrijd te willen rijden, dan zou ik iets kopen wat veel sneller is, daar beleef je dan denk ik meer lol aan.
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: wo aug 20, 2008 12:39 pm |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
tegenwoordig is die prokart wedstrijden de engiste leuke wedstrijd om nog een beetje schappelijk te rijden om de kosten te drukken. Alle andere wedstrijden zijn leuk voor de economische kanten.
Prokarters zijn meer particulieren die spul kopen en daar opzich zuinig op zijn. Iig die gedachte krijg ik.
Dus als je echt wil gaan racen zou ik ook idd 2x 160 cc nemen.
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: wo aug 20, 2008 2:15 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
hvb83 schreef: De sfeer is gemoedelijk. Dames en heren, laten we gelijk de knuppel in het hoenderhok gooien: dat is altijd bij alle 4-takt wedstrijden !!!!!! jeffrey1991 schreef: Prokarters zijn meer particulieren die spul kopen en daar opzich zuinig op zijn. Iig die gedachte krijg ik.
Beste jeffrey, ik ben ook een zogenaamde particulier, en mijn dochter rijdt na Cadet en World Formula nu een Kombikart-Vampire !
Kost een bom met duiten, maar je wil toch steeds een trapje hoger en vooral sneller. (Simone dan, ik kruip niet in zo'n skelter )
Maar na alle 2-takt sfeerimpressies die wij hebben meegemaakt, (ook wij hebben Rotax max wedstrijden overwogen, héééééééél even dan), blijven wij lekker 4-takt rijden.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: wo aug 20, 2008 2:16 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Hans (Hvb83), in 2005 reed ik het chrono winterkampioenschap. Mark Retera (niet de tekenaar van DirkJan, maar de succesvolle (ex-?)Rotaxer) reed als test een race op Berghem als enige op een prokart met 2x200cc. Met standaard motoren was hij 1 à 1,5 seconde sneller dan de reguliere prokarts.
Was geloof ik een proef, maar er is nooit besloten om over te stappen naar 2x200cc. Dit zou namelijk betekenen dat het volledige startveld twee nieuwe motoren moest kopen en dit druist nogal tegen de laagdrempeligheid van het prokarten in.
Johan: wil je een kart puur voor recreatief rijden, dan zou ik ipv 2x200 gaan voor een 390cc of een 'nog' snellere (zie reactie Hvb83). Ga je voor competitie en relatief goedkoop rijden, dan zou ik voor prokart 2x160cc gaan.
Laatst bijgewerkt door Matthijs op ma sep 14, 2009 11:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Plukkie
|
Geplaatst: wo jan 21, 2009 7:15 pm |
|
Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am Berichten: 625 Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
|
Of natuurlijk de RK1..............
390cc heeft ook geen wedstrijd mogelijkheden meer, dit is allemaal RK1 geworden..........
_________________ Uithof KWM kart Racing Team < = link UIthof KWM Kartschool < = link Indoor Game & Kartcentrum De UithofRK1 Dealer en Servicepoint EKS Dealer en Servicepoint NK & GK4 viertakt Servicepoint
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: wo jan 21, 2009 7:37 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
honda 390 is nooit echt een raceklasse meer geweest de laatste jaren. RK1 zou/is de opvolger, maar komt helaas ook nog niet massaal van de grond. Landelijk zijn er redelijke velden. Maar tijdens diverse clubwedstrijden zie je nog maar weinig RK1.
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: wo jan 21, 2009 10:53 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
jammer want de 390cc is wel een leuke klasse!
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
WillemC
|
Geplaatst: vr apr 10, 2009 3:11 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 06, 2009 1:33 pm Berichten: 22
|
Tja,
net al een klein postje geplaatst in een ander topic, omdat ik wel nieuwsgierig ben naar de 390 klasse. Maar ik lees dus hier dat er voor de 390 geen echte wedstrijden zijn (behalve misschien op specifieke banen een eigen kampioenschap dan).
Wat raden jullie dan aan, als je als toch betaalbaar lekker wilt rijden. Kijk, ik heb natuurlijk ook in de gaten dat de pro-karts het meest betaalbaar zijn (aanschaf 2e hands is goed te doen), maar ik ben niet zo van de teamraces, maar meer van individueel. Helaas is er nu dus geen individueel pro-kart kampioenschap, dus blijft alleen de KoK over. Da's erg mooi, maar ik heb geen team, en zelf een team opzetten is niet haalbaar qua tijd voor het organiseren en zo. (meteen een balletje opgooien voor het geval iemand nog een rijder zoekt voor een team... Dus zoekt iemand nog een rijder, dan wil ik best een keer testen zodat er gekeken kan worden of mijn snelheid jullie bevalt).
Bovendien, ik wil ook voor de lol af en toe eens een leuke andere baan bezoeken (Oss is voor mij een steenworp afstand, maar bijv Eindhoven, nieuwe baan Venray, keertje Spa of zo). En dan is het wel zo leuk als je niet een rijdende chicane bent op de baan, maar nog enigszins een tempo erin kunt houden wat acceptabel is. Als ik moet afgaan wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb (en mijn ervaring ook), dan ben je iig met een pro-kart wel een rijdende chicane. Dus daar is bij vrij-rijden geel lol te beleven.
Dus ik kijk bewust ook naar de mogelijkheden van andere klassen, maar wel alleen 4-takt ivm budget. In principe zijn er volgens mij in totaal 4 mogelijkheden: - pro-kart (individueel of KoK) - Rk1 - 390 - VT250 (Hierin zit toch ook de Biland, en volgens mij nog wat andere mogelijkheden qua blokjes toch? ) - World Formula - Daarnaast heb je ook nog Tkm geloof ik. Maar wat is daar nu precies in te beleven qua wedstrijden?
- Van de World formula klasse weet ik niet veel (ben niet zo heel goed thuis in alle klassen, leeftijdscategoriën etc), dus hier heb ik nog niet zo goed naar gekeken. - Biland lijkt me ook wel mooi, lees veel goede verhalen over massa aan koppel en mooie snelheid. Beste wat ik tot nu toe ben tegengekomen is een occasion (schrijf bewust niet, 2e hands...) voor iets van 2300 euro of zo. Is het met de Biland een beetje mooi vrij rijden (bedoel dus: mag je er overal mee, en kom je qua snelheid een beetje mee met de snellere klassen / 2 takts)?
- 390, weet ik dus niet of dit wel een interessante optie is ivm wedstrijden. - Rk1: hierover kan ik eerlijk gezegd vrij weinig vinden mbt beschikbaarheid van occasions, wedstrijden nationaal (dus niet regionaal). En hoe verhoudt deze zich qua snelheid/accelleratie en natuurlijk ook aanschafkosten en onderhoudskosten met de andere 4takt klassen?
Gr Willem.
|
|
Omhoog |
|
|
Seb
|
Geplaatst: ma apr 13, 2009 1:06 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
De RK1 is een prima alternatief voor de 390cc. Op de meeste circuits is deze motor net wat sneller dan een standaard 390cc. Er worden ook leuke wedstrijden mee georganiseerd namelijk een Nederlands Kampioenschap. Je hebt de junioren(140 kg) en seniorencategorie(165 kg) waar ook volle startvelden in te vinden zijn. BIj het eerste NK waren er bij de junioren maar liefst 26 rijders en bij de senioren 16. Belangirjk is wel echter dat het gewicht neit te ver boven de 165 uitkomt (mits je senior bent) want dan moet je toch wel erg veel inleveren.
Een biland daarentegen is veel sneller en komt ook uit ind e VT250 (koningklasse 4takt). Maar hierover weet ik zelf niks.
Als er nog vragen zijn over de RK1 hoor i kdat graag!
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma apr 13, 2009 2:33 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Hallo WillemC,
Zoals Seb schrijft: als je betaalbaar wilt wedstrijd rijden dan is er op dit moment eigenlijk alleen de RK1 met leuke volle startvelden. Wil je sneller dan kom je in de VT250 klasse uit. Hierin zit ook de Biland, maar dat blok is niet snel genoeg voor de Vampires en de Swissautos. Nadeel is dat je budget omhoog zal moeten t.o.v. de RK1. Hier staat tegenover dat je wel een echt snelle kart hebt met een VT250. Op de meeste banen mag je ermee rijden en ze kunnen redelijk meekomen de meeste 2takts.
Een TKM is een leuke motor, maar er zijn geen wedstrijden voor en het wordt steeds moeilijker om aan onderdelen en service te komen. Maar voor de recreatieve rijder is het een hele leuke en redelijk snelle motor.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|