Auteur |
Bericht |
jeroenslb
|
Geplaatst: do jul 03, 2008 7:16 am |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
Hallo!
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een rotax max uit 2006
Na 10 jaar pro-karten toch een vooruitgang haha.
Maar nu heb ik een klein probleempje denk ik...
Ik gister strarten en kwam er wat water uit de achter zijde van t blok. Niet veel, paar druppels.
Er zit een klein gaatje vlak boven een sensor.
Iemand die kan zeggen of dit hoort of wat dit is???
Hier wat foto's
Alvast bedankt!
Groeten Jeroen
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: do jul 03, 2008 11:39 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Jeroen, dat gaatje is speciaal gemaakt om te zien of er een koelwaterlek is aan de afdichtingen van je waterpomp. Als ik me niet vergis zitten er 2 afdichtingen op: 1 tje aan waterzijde en 1tje aan de oliekant. Om te vermijden dat er water doorgedrukt wordt naar de oliekant is dat gaatje gemaakt zodat de druk er af kan.
Ik vermoed dat het blok ofwel even stilgestaan heeft waardoor de dichting (type oliekeerring) verhard is en dus niet meer zo goed afsluit. Het kan ook dat de verkoper wist wat er aan de hand was en daarom zijn blok weggedaan heeft maar ik ga steeds uit van de goedheid van de mensheid en denk dus niet dat het zo is.
Voor het vervangen van de dichtingen moet je blok wel helemaal open. Misschien de moeite om ineens ook je andere onderdelen eens terdege na te laten kijken.
Wat je ondertussen wél kan doen: Je olie nakijken om te zien of er al geen water doorgekomen is, kijken of je motor eens die warm staat nog lekt en als noodoplossing kleef je gewoon een stukje tape over het gaajte zodat er geen water meer uitkomt. Dat laatste is wel enkel een noodoplossing! Telkens na elke stint rijden haal je het stukje tape er af zodat het water eruit kan lopen en breng je je radiatorpeil ook terug in orde. Zoals gezegd is het laatste enkel een noodoplossing zodat je je kartdag nog kan afmaken maar is zeker niet geschikt om zo nog regelmatig te gaan karren. Kijk dan zeker ook af en toe je olie na of er niets ingekomen is dat niet hoort.
Het amusement!
|
|
Omhoog |
|
|
jeroenslb
|
Geplaatst: do jul 03, 2008 12:05 pm |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
Bedankt voor reactie!
Blok heb ik van een goede bekende gekocht dus ik ga ook wel uit van zijn goedheid.
Zal hem wel niet echt zijn opgevallen.
Blok heeft idd wel een tijd stil gestaan ja.
Denk maar eens proberen wat er gebeurt als blok warm is.
Wil eerst een keer proberen op de baan.
Anders ma keer weg brengen en meteen alles na laten kijken.
_________________ VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly...
|
|
Omhoog |
|
|
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: do jul 03, 2008 12:56 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
Idd 2 keeringen,
als je het blokje los haalt dan moet je wel oppassen dat de 2 kunstof tandwielen weer goed afgesteld worden krukas/balans as .
en een beetje vet aan het pomp asje doen
heb de mijne net gereviseerd zodoende met die tandwielen moet je goed kijken hoe ze tegen over elkaar staan en ff controleren of de tandjes in de tandwielen nog goed zijn die van mij waren aan gort ff nieuwe gehaald.
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan
|
|
Omhoog |
|
|
jeroenslb
|
Geplaatst: do jul 03, 2008 12:59 pm |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
Wel beetje zelf te doen dan met twee rechter handen en gezond verstand??
Nog nooit echt met 2-takt bezig geweest. Maar honda blokjes kon ik op het laatst met m'n ogen dicht doen...
_________________ VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly...
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: do jul 03, 2008 7:52 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Jeroen, inderdaad -> ietwat handige knapen kunnen wel wat dingen aan een motor zelf doen. Vraag voor alle zekerheid ff na hoe de tandwieltjes er juist op moeten en dan kan je niks verkeerd doen.
|
|
Omhoog |
|
|
jeroenslb
|
Geplaatst: di jul 15, 2008 5:41 pm |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
Ben er al aan begonnen!!
Idd goed zelf te doen met hadboek en gezond verstand.....
Iedere keer foto's maken.
Was er alleen ook achter gekomen dat stuk van zuigerveer afgeboken was.
Dus die meteen maar vervangen met de zuiger.
Hopelijk snel rijden!!
_________________ VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly...
|
|
Omhoog |
|
|
Frankk
|
Geplaatst: za jan 15, 2011 3:47 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
iemand toevallig een tekening/foto voor de juiste afstelling van de beide kunstof tandwielen?
|
|
Omhoog |
|
|
Frankk
|
Geplaatst: za jan 15, 2011 4:27 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
Sorry, heb het al gevonden! (Wiel van balansas met markering recht naar boven en wiel op de krukas met de markering naar de markering op het blok)
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: zo jan 16, 2011 2:24 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
kwestie van foto's maken hoe het in elkaar zit, 'dingen opschrijven nummeren. n zakjes of bakejs doen. En er gewoon aan beginnen. Zo leer je sleutelen. Maar lang stilstaan zullen idd je keeringen uitgedroogd zijn. Succes met hobbye:). Plaats eventueel foto's hoe je het opgelost hebt, misschien kun je er in de toekomst iemand mee helpen!!
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
jeroenslb
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 1:07 pm |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
eeeej!! Zal eens kijken of ik nog foto;s heb!! Maar als je gewoon handleiding van rotax volgt kom je dr ook!! Heb hiervoor nog nooit een 2-takt los gehad maar ging allemaal wel goed.....(Soms heb je even wat speciaal gereedschap nodig).....Maar blokje loopt nog steeds als een zonnetje
_________________ VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly...
|
|
Omhoog |
|
|