Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:12 pm 

Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am
Berichten: 57
Woonplaats: Enschede
Wankels hebben al een tijdje mijn interesse, heb een tijdje met ideeen voor een rx-7 gelopen. In die tijd heb ik er veel over gelezen, videootjes en sounds gezocht.

Wat me eigenlijk het meeste aansprak was de manier waarop je deze motoren kunt opvoeren. Opvoeren werkt niet zoals bij 4-takt motoren met nokkenassen etc, maar zoals bij 2 takten door in- en uitlaat poorten van vorm te veranderen (ja ja, net als vroeger met je brommmer uitvijlen dus!).
Nadeel van een opgevoerde atmosferische wankel is dat deze zeer onregelmatig stationair gaat lopen en weinig vermogen van onder uit heeft. Hoe zit dit met de Aixro, aangezien deze maar 1 versnelling heeft? Ik kan me voorstellen dat topsnelheid hoger ligt door het hogere vermogen als bijv. icc, maar trekt de wankel ook zo snel op?


Voor de sound freaks heb ik hier een pagina met een aantal wankel sounds, vooral de 787B "LeMans winning Mazda" is een echte topper!

Rotary Sounds and Video / Movies

De 787B is de enige wankel die ooit Lemans heeft gewonnen. Het is de top van de wankel evolutie. De motor bestaat uit 4 rotatie schijven (een rx-7 of 8 heeft er 2). De inlaat van deze motor werdt door de ecu aangestuurd, en werd langer bij lage toerentallen en korter bij hoge toerentallen om de vermogensafgfite zo optimaal mogelijk te houden.
Mazda 787B Wiki


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2006 10:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
http://www.youtube.com/watch?v=tKayagHUCw8
http://www.youtube.com/watch?v=1Huv2UJZS_w
http://www.youtube.com/watch?v=1Huv2UJZS_w


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2006 10:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Dit is een zeer mooi filmpje om te zien hoe een wankel in elkaar zit vind ik... http://www.youtube.com/watch?v=1k7YEx2eVhg


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2007 6:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 30, 2004 11:59 pm
Berichten: 385
Woonplaats: Drenthe
Tijdens de beurs kwam ik een nieuwtje tegen:
De elektrische startmotor is nieuw ontwikkeld. Het is een 12v systeem geworden (dus 1 12v-accu i.p.v. 2 12v accu's) en het apparaatje ziet er nu totaal anders uit. I.p.v. de wat verder uitstkende "cilinder" is het nu een plat tegen het blok aluminium blok(je) (zie foto). Er zit een overbrengverhouding in waardoor 12v nu voldoende moet zijn.
Het is echter nog zo nieuw dat er pas 2 van zijn gemaakt (beiden op de beurs aanwezig.. bij alpha-karts.fr en bij prespo.de

Afbeelding

Daarnaast heb ik bij Prespo een tijdje staan praten over de Aixro.
Zij hebben al behoorlijk wat van deze blokken verkocht en hebben zelf ook geexperimenteerd met de uitvoering.
Wat zij aangeven is dat het erg belangrijk is om niet over het max. toerental te gaan. Hooguit af en toe een uitschieter van 11.000 tpm..
Daarnaast gaf de beste man aan dat zij met een temp. sensor in de uitlaat werken (zo'n 10 cm vanaf het blok) Deze mag niet heter worden dan 900 graden. Als je dit in de gaten houdt kan het blok het erg lang uithouden.
Ze adviseren om de 30/40 uur te controleren. Is het nog allemaal oke dan gaat het blok weer dicht en kun je rustig verder rijden. Wat dus het geval zou moeten zijn als je bovenstaande in acht neemt.
Je kunt het blok echter ook opvoeren en dan... je raad het al... wordt het onderhoud frequenter en de levensduur kwetsbaarder..
Gezien bovenstaand verhaal is het ook niet vreemd dat je verschillende geluiden hoort over de levensduur van de Aixro's (nog afgezien van de verschillende versies..)

_________________
*
Het feit dat je paranoïde bent wil niet zeggen dat je niet achtervolgd wordt. :shock:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2007 9:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 12, 2007 6:50 pm
Berichten: 242
Woonplaats: Born en Driebergen
Erg stoer materiaal die wankel :D Was laatst met een maat van me op de motor naar franchorchamps gereden en ook even de kartbaan bezocht. Daar reed toevallig een duitser met zo motor. Die ging behooooorlijk hard :D

Voor de mensen die nog niet weten hoe de "krukas" van een wankelmotor heet: een excentrische as (excentric shaft)


GreetZzZz Tom

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 13, 2007 4:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
Ik heb er een keer mee gereden en het gaat echt heel erg hard. :D

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Laatst bijgewerkt door Pro-kart monster op do mei 01, 2008 3:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2008 3:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
misschien rare vraag wat ik me af blijf vragen.

je hebt verschillende soorten wankels hoor ik ? Neppe en echte ?
Wat is het verschil buiten de prijs ?

En wat is nou echt de prijs voor een ECHTE wankel met alles ( uitlaat, radiateur....)

en voor de 'neppe' ?

gr jef


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 02, 2008 7:59 pm 

Geregistreerd: di jun 27, 2006 11:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: drunen
Een echte van Aixro kost rond de €4000

_________________
racing agains the fast is more fun, racing agians the furious is "not done".


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 02, 2008 8:46 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Volgens mij zijn er geen echte en neppe. Er zijn wel verschillende fabrikanten.
Misschien bedoel je de Aixro en de Italsystem Saetta? Even de zoekfunctie gebruiken, het verhaal daaromheen staat al ergens op het forum.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 04, 2008 10:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 30, 2004 11:59 pm
Berichten: 385
Woonplaats: Drenthe
De uitvinder van de Aixro (dhr. Woelfle) heeft niet stilgezeten.
Er is inmiddels een nieuwe website in de lucht:

http://www.woelfle-engineering.com/

interessant is bv. de toerentalbegrenzer voor bescherming tegen te hoge toerentallen (ook nalevering voor eerder gekochte motorblokken)

_________________
*
Het feit dat je paranoïde bent wil niet zeggen dat je niet achtervolgd wordt. :shock:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 12, 2008 1:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
heeey,

Toch nog even een vraagje. Ik zit nu op een nieuwe school Auto techniek.
En ik zei tegen de leraar dat de Wankel beschouwd werd als een 4 takt. Was hij niet mee eens en hij zegt ze staan onder de naam 2takt omdat de wankel geen kleppen heeft.

Heeft iemand directe informatie voor mij ?? wat het nou echt is.
Want in feite lijkt het een 3 takt :lol:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 12, 2008 2:19 pm 

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:02 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Dordrecht
Het is een wankelmotor. Geen 2 of 4 takt. Het is appels met peren vergelijken. In de kartwereld wordt het geclassificeerd als 4 takt. Dit om het gewoon ergens neer te zetten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 12, 2008 2:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
aha oke:) thnx


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 12, 2008 3:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
De reden voor de vergelijking met 2-takt slaat natuurlijk totaal nergens op, het principe van de motor wordt namelijk niet gebaseerd op het al dan niet hebben van kleppen... Het gaat om het aantal slagen per arbeidsslag (bij tweetakt 2 en bij viertakt dus 4). Aangezien een wankel eigenlijk geen slag maakt maar al roteert zou je dus kunnen zeggen dat een wankel zelfs helemaal geen takt is, maar hierover kun je overloos doordiscussieren...

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David