Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 8:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Misschien weet iemand antwoord op mijn vraag.

Ik vond mijn achteras te zwaar draaien en ik kwam erachter dat de lagerblokken (waar de lagers inzitten) een inbusbout hebben die het lager "tussenin" vastklemt.
Als ik die inbusbout iets losser zet gaan de lagers veeeel soepeler draaien.

Nou twijfel ik dus, of de lagers worden slecht, of de betreffende inbusbout heeft een stelfunktie i.p.v. een vastzetfunctie.

Het betreft een achteras 50mm met drie lagers alles MS-kart


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 9:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Eerst de cuppointjes losdraaien, dan de inbusbouten alledrie vastdraaien, en vervolgens de cuppointjes weer vastdraaien(wel opletten dat je as nog goed zit)... Eerst de buitenste twee cuppoints en dan de middelste...

Dan zou die volgens mij goed moeten zitten... die inbusbouten moeten iig niet los, want dan gaan je lagers in je lagerschalen draaien, en dit is niet de bedoeling....

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 10:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Dit is inderdaad zoals ik ook gedacht had, alleen als ik de "wurg"inbus aandraai dan gaat het lager steeds zwaarder draaien.
als ik die bout zeg maar handvast draai dan loopt het lager goed, en bij het vaster draaien van die bout loopt het lager steeds zwaarder.

Dit heeft hij overigens ook als ik de lagerhouder los in mijn hand heb, oftewel zonder as maar met lager.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf, anders kan ik het wel onderbouwen met een foto o.i.d.

_________________
Kartloos
Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 10:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik heb zo'n zelfde constructie bij mijn lagerschalen, en ik draai die imbusbouten inderdaad zover aan dat de lagers nog soepel lopen. Het is verstandig om wat Loctite op de boutjes te doen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 10:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Thnx David, ben ik weer een stuk geruster. :lol:
Tot nog toe kende ik alleen de lagerschalen die uit twee delen bestaan en gewoon aan elkaar moet bouten, dit was nieuw voor mij.

Inderdaad afstellen zodat de boel lekker loop en de stelboutjes even verwennen met Loctite.

Marlon ook bedankt voor de reactie. 8)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 10:33 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik draai ze ook niet vol aan wel besteed ik veel aandacht aan de uitlijning de lagers zouden rond moet kunnen draaien over de as zolang de stelschroefjes niet aangedraaid zijn (die moeten goed vast en zeker geborgd met loctite) en je zou de as zo van links naar rechts meoten kunnen schuiven als alles vast zit behalve de stelschroeven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 8:28 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
@ 945, Gewoon de manier waarop een as gemonteerd wordt volgen. De inbusbouten van de achteraslagerhouders (drie stuks) draai je los tot je ziet dat de bouten van de zitting los komen. Dan de nieuwe as erin en afmeten tot ie juist in het midden staat. Dan draai je de inbusboutjes aan tot ze tegen hun zitting aan lopen. Dan de stelboutjes aandraaien. Borgen met loctite hoeft niet maar is als recreant wel aan te raden omdat je dan niet steeds alle boutjes en dergelijke nakijkt of ze nog vast staan of niet.
Dan geef je een draai aan de achteras en draai je de inbusbouten iets verder aan maar je moet zien dat je as niet ineens "vertraagt". 'Het beste is dat je aan 1 kant een wiel monteerd zodat je wat meer massa hebt die de as doet in beweging blijven. De inbusbouten mogen niet te vast staan want een achteras zal tijdens het rijden altijd wat doorbuigen en daarom moeten de lagers ietwat vrij kunnen bewegen in hun achteraslagerhuis.

Is het nu zo dat je achteras met losstaande inbusbouten van de houders nog niet soepel draait dan kan dit aan meer dingen liggen: De lagers kunnen niet vrij "kantelen" in hun houder, de cupboutjes zijn vastgezet terwijl de lagers niet echt rechtop zaten, er is een lager stuk of je as is ietwat krom.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 11:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
1 tip, doe tieraps over de inbusstiftjes in je lagers, dan loop je niet het risico dat deze ondanks te loctite toch los trillen...

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 2:06 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Goede tip marlon, doen wij ook altijd!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 4:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 31, 2007 11:28 pm
Berichten: 47
Woonplaats: Alicante
de middelste cupointjes halen wij er direct uit die heb je toch niet nodig en verder veel je lagers inspuiten met wd40 of wat je zelf een fijn smeermiddel vind wij gebruiken zelf de smeermiddellen van ELF en GRO

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 7:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
De lagers zijn toch dicht, hoe wil je ze dan smeren?
Ik neem aan dat als WD40 erin kan komen dat vuil en regenwater er dus ook in kan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 8:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Dat klopt inderdaad, ze zijn niet helemaal dicht, en vuil en regenwater kan er dus inkomen, evenals WD40.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 9:46 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am
Berichten: 701
Woonplaats: lutten
wat zijn die cupoints dan? :oops:

die hele kleine boutjes die naast het lager zitten? :oops:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 9:53 pm 

Geregistreerd: ma jan 28, 2008 12:15 pm
Berichten: 157
Woonplaats: South-Garda
954rr,

ook een leuke tip is, dat als je chassis is afgesteld en grip heeft, zonder stabi`s en je zou op eens te veel grip krijgen, draai je middelste lager ( de 4 bouten waar de lagerschaal mee vast zit wat losser, zodat je de bouten kunt rond draaien. En draai je de Borging van de lager zelf in de achteras eruit :)

zo krijg je grip vermindering, ik wee tniet of je hier iet saan hebt, maar leuk om te weten denk ik :roll:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 10:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 31, 2007 11:28 pm
Berichten: 47
Woonplaats: Alicante
ja ook ik neem aan dat hij dat bedoeld met cupointjes wij hebben trouwens bij de nieuwe kart de hele middelste lager eraf gehaald dus rijden maar met de 2 buitenste maar als dat vuil er dus in kan komen en WD40 dus ook zou ik ze maar is een smeerbeurtje geven :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David