Auteur |
Bericht |
tony kart racer
|
Geplaatst: za dec 29, 2007 2:58 pm |
|
Geregistreerd: do sep 14, 2006 11:41 am Berichten: 1727
|
ben ik met je eens marlon_ruchtie.
zal waarschijnlijk wel een tik foutje zijn.
op de banden staat meestal max.4,5 bar.
dus 7 bar zou bijna dubbele zijn.
ik zou het er niet eens in durven doen laat staan om er mee te gaan rijden.
en mocht je dat wel doen ben je niet goed bezig.
brengt zo toch wel anderen in gevaal ivm explosie van de banden en rondvliegende delen.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: za dec 29, 2007 8:26 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Ik zou de bewuste posting er gewoon afgooien, je zal maar iemand hebben die dat leest en toch eens probeerd... ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
|
|
Omhoog |
|
 |
Enzodino
|
Geplaatst: za dec 29, 2007 11:21 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Attentie: Het ging om de bandenspanning van een 4-takt Cadet kinderkart in een regenrace op Uitgeest. En ik weet uit ervaring dat er gewoon zeker 5 a 6 bar bij sommigen in die banden ging, en nee, er is nooit iets gebeurd, nooit iets geëxplodeerd en het is gebruikt door mensen die er volgens mij serieus verstand van hebben.
Daarmee beveel ik dit absoluut niet aan, maar geeft aan dat dit niet zomaar een roekeloze actie was. Dus nee, het is geen tikfout. En op gewoon droog weer met een volwassen kart moet je denken aan 0,7-1,0 bar, zoek daartussen wat je het lekkerst/snelst vindt rijden en zet dat door. Dit zal ook per baan verschillen. Hoop dat hiermee genoeg opheldering is gegeven.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
Laatst bijgewerkt door Enzodino op di jan 01, 2008 5:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: za dec 29, 2007 11:35 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Enzo, ik vermoed dat je dan ook wel weet dat het enkel voor een bepaald type band is dat die druk kan. Zet dit er dan ineens ook bij als je zo'n drukken vermeld, dit om onvervaren karters geen ongelukken te laten voorhebben. o.k.?
|
|
Omhoog |
|
 |
Enzodino
|
Geplaatst: zo dec 30, 2007 9:49 am |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Allemaal leuk en aardig, maar dat heb ik er de 2e keer al bij gemeld. En bovendien zij ik in de eerste post dat het ging om slicks in de regen. En deze banden worden alleen door Cadet kinderkarts in de regen gebruikt, dus eigenlijk heb ik het in de 1e post al gemeld. Volgende keer wat begrijpender lezen.
Dus bij deze: probeer het niet uit(heb ik inmiddels voor de 3e keer vermeld, moet nu duidelijk zijn).
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: zo dec 30, 2007 10:17 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Hey Enzodino, sorry dat ik er over doorboom maar kan je het juiste bandentype/merk ook eens doorgeven want heb links/rechts al eens mijn licht opgestoken en nergens is er ook maar iemand die wilt toegeven dat er daadwerkelijk kartbandjes zijn waar 7 bar op gezet wordt.
Ook zij stellen zich de vraag welke kartbanden het zijn. De vermelding van Cadet kinderkarts doet bij hen geen belletje rinkelen. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Enzodino
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 11:19 am |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Het waren Cadet Vega of Cadet Rookie(gele) bandjes, en deze kunnen de 6 bar wel aan, maar de velg waarmee meesten mee rijden niet. Nu is dat alleen maar gesuggereerd van die 6 bar en hebben we persoonlijk niet met meer dan 4,5 bar gereden, omdat de velgen niet meer aan kunnen. Maar als je velgen hebt die wel die druk aankunnen kan je met meer bar gaan rijden. Dit deden een paar mensen in de Cadet klasse.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
 |
tony kart racer
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 12:21 pm |
|
Geregistreerd: do sep 14, 2006 11:41 am Berichten: 1727
|
lijkt mij dan wel dat je verdomde zeker moet zijn van je zelf en je eigen materiaal waar je dat dan mee gaat doen.ik zou niet met een dergelijk persoon op 1 baan willen zitten hoor.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 3:08 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Ik dus ook niet, maar voor alle zekerheid ga ik met deze info wel ff verder rondvragen want blijf het raar vinden hoor.
|
|
Omhoog |
|
 |
Enzodino
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 5:13 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Ik vond het ook raar, en heb er ook zo m'n twijfels over gehad. Maar in de regelementen stond er niets over. Dus deze mensen mochten het wel ongestrafd proberen. Ik zou het zelf gewoon met max. 4 bar rijden. Plus dat het geen zin heeft voor grotere karts, want deze rijden allen met regenbanden, dus eigenlijk is dit verhaal overbodig.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 5:17 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
ik rijd schakel met 45 pk en heb 7 bar in mn banden no problemo  ik verongeluk haast met 4 bar :@ dus niet aan te raden 4 bar voor gewonen karts en de wegligging word bagger 
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 5:20 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden....????
Is er hier geen sprake van verschillende waarde's ??
Zoals: BAR en PSI ? beide worden (meestal) op de manometers aangegegven.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Enzodino
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 5:26 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Zie je wel, Swiss heeft er ook geen problemen mee. Ik weet het ook ff niet, maar ik weet wel dat het alleen voor in de regen zou zijn. Swiss gebruikt het ook op droog, maar dat is volgens mij niet te harden.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 5:40 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Wat paulo zegt klinkt ook aannemelijk...
7 bar is namelijk écht veel...
Met 7 bar heb je namelijk volgens mij een kleiner contactoppervlak met de weg (dit omdat de band onder invloed van de luchtdruk iets bol gaat staan), en normaal gesproken wil je juist een groter contactoppervlak om meer grip te krijgen...
Ter illustratie: Dit is de reden dat wielrenners zoveel lucht in hun banden doen, zo hebben ze een zo klein mogelijk contactoppervlak en dus zo weinig mogelijk rolweerstand. Voor hen is dit gunstig omdat ze de grip niet nodig hebben aangezien ze overhellen in de bochten...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di jan 01, 2008 5:57 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
7psi is 0,48 bar, wat weinig voor in de regen lijkt mij.
We kunnen er een heel lang en nog vager verhaal van gaan maken, maar das nergens voor nodig.
Laten we ons beperken tot de korte samenvatting:
Maximaal 4,5 bar in de bandjes.
|
|
Omhoog |
|
 |