Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za nov 17, 2007 8:42 pm 

hallo allemaal, Wij, mijn zoon en ik, zijn nieuw in de kartsport en hebben het erg naar ons zin. we hebben vandaag een eigen kart gekocht. een Gillard met een luchtgekoelde rotax 100c met roterende inlaat. ( je moet ergens mee beginnen)
de manier van starten wordt ik niet vrolijk van. is daar een oplossing voor ?? kun je op dat blok ook een vrijloop koppeling zetten b.v. ?? heeft iemand een idee ??
reacries mogen ook per mail: rob.vanbreugel@casema.nl

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 17, 2007 9:47 pm 

Aangezien het een roterende inlaat betreft lijk het mij niet dat er met een losse startmotor gestart kan worden...

Wellicht dat er een startkrans op het vliegwiel gemonteerd kan worden en dat je de startmotor dan ergens aan het blok monteert, maar naar mijn weten bestaan hier geen kant en klare sets voor dus zul je hier zelf iets voor inelkaar moeten proberen te maken....

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 17, 2007 9:49 pm 

hmmmm is er een mogelijkheid om op zo'n Rotax blokje een koppelingte bouwen dan ??

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 17, 2007 10:10 pm 

Als je een handmatige koppeling bedoelt lijkt mij dit een lastige zaak....

Ik kan ernaast zitten hoor, maar het zal in ieder geval niet makkelijk zijn...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 17, 2007 10:52 pm 

Het is inderdaad niet eenvoudig om op zo'n type motor een koppeling te plaatsen. Er zijn er al veel die met zoiets geexperimenteerd hebben maar eerlijk gezegd hebben ze het ook allemaal moeten opgeven...

Als het geen roterende was maar 1tje met "klappetten" kon je eventueel eens rondkijken achter een andere voor jouw type motor geschikte krukas waarop wél een vrijloopkoppeling gemonteerd kan worden.

Dat is het ietwat goede nieuws, het slechte is dat als je achter zo'n krukas zoekt en er één vindt je zal merken dat je op de duur zoveel geld kwijt bent dat je je afvraagt waarom je niet gewoon een ander type motor aangeschaft hebt.

Maar wat is het probleem eigenlijk? Zo'n motor met roterende valve is mits wat handigheid best in gang te lopen hoor. Het is gewoon de bedoeling dat je lang genoeg loopt voor je de kart inspringt. Je moet gewoon wachten met in de kart te springen tot je hoort dat de motor eigenlijk wat begint te "pruttelen", dat is het sein dat je motor aanslaat. Ben je het allemaal niet gewend dan is het het beste dat je de motor op de bok al eens laat draaien. Zo ben je zeker dat je motor benzine heeft en je niet onnodig de een hoop (kilo)meters loopt met vermoeide benen en geen gereden meter tot gevolg...

Op de "bok" starten: Draai een spanriem anderhalve toer rond een achterwiel, zorg dat er iemand de kart vooraan goed tegen houdt en ook al een klein beetje gas geeft. Trek met een stevige ruk aan de spanriem en als de motor aanslaat mag er gas gegeven worden. Let wel op, de reden dat je de spanriem maar anderhalve toer rond het achterwiel mag draaien is om te vermijden dat de riem als de motor direkt aanspringt mee tussen het achterwiel, as of dergelijke getrokken wordt met allerlei gevolgen vandien. Het kan ook best dat je deze procedure een keer of drie moet herhalen eer de motor teken van leven geeft, duurt het langer dan is er wat mis -> geen benzine in carbu, geen onsteking of zelfs verzopen motor (vet geslagen bougie). kijk dan alles even na vooraleer je verder doet met het in gang trekken.

Hopelijk ben je hier wat mee?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 17, 2007 11:05 pm 

Zo is het inderdaad, kan er weinig aan toevoegen.
Koppeling monteren zal niet gaan, dus oefenen met starten. Het is handig om voor het starten ervoor te zorgen dat er benzine in de carburateur zit (bougie eruit draaien, en net zolang aan het achterwiel draaien tot de benzine door de benzineslang naar de carb gelopen is).

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]