Auteur |
Bericht |
Spock
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 1:59 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 12, 2007 11:12 am Berichten: 30 Woonplaats: Arnhem
|
Wat zijn nu daadwerkelijk de verschillen tussen een cross en een ICC 125cc?
Voordelen van een crossblok denk ik zelf;
-1- goedkoper in onderhoud,
-2- goedkoper in aanschaf,
-3- goedkoper in onderdelen,
Kloppen deze argumenten en wat zijn nadelen hiervan in vergelijking met een ICC 125?
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven, want willen een 125cc schakel cross ---> dit schijnt goedkoper in rijden en aanschaf te zijn. Wil een goed afgewogen keuze maken.
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 2:46 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Hoi Spock,
Een cross heeft een veel bredere powerband als een ICC, de 3 punten die jij noemt kloppen idd. Een cross reviseer je normalerwijze na ongeveer 18 rijuren en ICC na ongeveer 10 rijuren (recreanten).
De meest gangbare crossblokken zijn TM en evt Yamaha.
Toevallig heb ik er 1 op internet staan.
klik hier maar eens
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
Spock
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 4:40 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 12, 2007 11:12 am Berichten: 30 Woonplaats: Arnhem
|
Allereerst dank voor je reactie. Zitten er nadelen aan zo'n cross-blok?? Volgens mij heeft een cross-blok iets wat minder vermogen, maar ik hoor graag meer hierover.
Waar moet je voor opletten met een cross-blok qua rijden en onderhoudt??
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 4:59 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik denk dat het op de laatste 2 punten niet veel uitmaakt
onderdelen zijn nagenoeg het zelfde bij de icc en de cross en qua aanschaf zal het ook niet veel voor elkaar onderdoen
een crosser is wat makkelijker rijden en wat minder gevoelig op afstellingen van de carb.
overigens is een nieuw crossblok wel duurder dan een icc omdat daar nog vanalles aan moet gebueren als die uit de doos komt (motor stuen uitlaat veranderen tunning) een icc kan zo op de kart
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 6:38 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Een crossblok mist wat vermogen ten opzichte van een ICC
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 8:46 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Een goed getuned en afgesteld cross blok kan sneller zijn dan een standaard ICC, een ICC heeft echter in de basis wat meer PK's. Een crosser is vele malen makkelijker te rijden t.o.v een ICC, pakt makkelijk op uit een bocht. Een ICC moet je heel netjes berijden om echt hard te gaan en dan moet je niet 1 keer mis zitten qua toeren/ versnelling anders is ie meteen 'dood' (komt met te weinig toeren dus niet de bocht uit) terwijl een cross makkelijker oppakt. Ik heb het over recreanten karten, geen wedstrijden dus.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
Dick
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 8:53 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 31, 2006 7:19 pm Berichten: 263
|
Is volgens mij met veel iic´s zo. Maar er zijn er ook die net zo makkelijk rijden als een crosser. Maar standaard inderdaad wat meer vermogen leveren.
|
|
Omhoog |
|
|
Spock
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 9:01 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 12, 2007 11:12 am Berichten: 30 Woonplaats: Arnhem
|
Als je gaat kijken naar de schakel-karts, rijden er dan meer icc dan cross op de banen? Is dit aantal uit te drukken in procenten?
Een andere vraag, op de buiten banen waar je met 2-takt mag rijden, is het daar altijd toegestaan om met een 125cc cross te rijden of heb je met beperkingen te maken?
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 9:05 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Er zijn zeker meer ICC's dan crossers, percentage weet ik niet.
Je kan met een cross overal rijden waar 2 takt is toegestaan dus geen beperkingen.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 9:24 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
de cross is gewoon een beetje over als je bij het nk gaat kijken dan rijden er daar nog maart een stuk of 10 met een cross en ruim 100 met icc
gevolg is dat er veel meer jonge icc motoren op de 2 dehands markt komen dan dat er crossers op de markt komen
en gezien de meeste amatuers niet nieuw kopen maar liever jong gebruikt zie je steeds meer icc
het is wel een feit dat de crosser zeker voor de beginnende amatuer makkelijker is
de icc vergt toch wat meer aandacht op rijstijl en afstelling
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: zo okt 14, 2007 9:35 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Ik heb tot nu toe met een crosser gereden maar stap nu over naar ICC. De voordelen van een crosser vind ik wel meevallen. Onderdelen zijn niet echt veel goedkoper en mist toch vaak nogal wat vermogen tov de ICC (vooral in de top toeren, dan heeft de ICC vaak duidelijk over). Een crosser is wel een rubuuster blok maar kan ook voor genoeg problemen zorgen (spreek uit ervaring). Onderhoud is zeker minder dan bij een ICC...maar bedenk wel dat de motor misschien 20%-25% (bij mij dan) van de totale kosten van t karten uitmaakt...staar je dus niet blind op de onderhoudskosten van de motor. Verder ben ik het met Joris eens....crossers zie je steeds minder vaak, ook bij de recreanten.
|
|
Omhoog |
|
|
Spock
|
Geplaatst: ma okt 15, 2007 3:50 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 12, 2007 11:12 am Berichten: 30 Woonplaats: Arnhem
|
Zit er nog verschil in de merken cross-blokken??? En waar moet je opletten bij aankoop van een cross-blok kart. Ik las ergens dat je oude en nieuwe blokken hebt, qua koppeling.....
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: ma okt 15, 2007 4:16 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Je hebt er met mechanische en met hydraulische koppeling, TM blokken zijn er met 5 opstaande kopmoeren (oudste type) daarna 8 imbusboutjes in de kop maar oud type powervalve (een na laatste type) en 8 imbusboutjes met nieuw type powervalve (Laatste type)
Dit is het laatse type
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
tony kart racer
|
Geplaatst: ma okt 15, 2007 4:18 pm |
|
Geregistreerd: do sep 14, 2006 11:41 am Berichten: 1727
|
hee fart das mooi om te weten.
maar nu heb ik zo'n oud type met die kop bouten er op.
hoe check ik dan de koppling van deze?
de mijne werkt zo wat niet.
denk afstel probleem of wat anders.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: ma okt 15, 2007 4:27 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Ik denk aan versleten kromme koppelingsplaten, heb je deze al eens gecheckt?
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|