Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rempunt
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 1:14 pm 

Ik zat zo is te denken, en vraag me nou af wat het effectievste is om een bocht mee te nemen.

- Aan komen rijden, vlak voor de bocht op het laatste moment hard remmen, gelijk gas erop en de bocht nemen met vol gas.

- Aan komen rijden, aantal meters voor de bocht je gas los zodat je stuk op de motor afremt, gas erop en de bocht door met vol gas.

Wat is nou sneller? Als je remt heb je maar 1 langzaam moment, die vaak ook weer redelijk lang duurt, ik denk dat je zo 1 seconde doet over het remmen, en weer je voet op het gas gooien.
Bij gas los ga je geleidelijk aan langzamer, en heb je dus maar een kort moment dat je zo langzaam gaat als wanneer je remt, maar je hebt wel een langer moment dat je zachter gaat als volle snelheid. Wat is nu het effectievste?

Ik hoef niet te weten wat het "veiligste" is om te doen, want dat is gas los natuurlijk, want daarbij heb je een stuk minder kans om te hard te remmen en eventueel te blokkeren(kuthuurtkarts die allemaal anders remmen.), maar wat is nu het meest effectieve en heeft de meeste tijdwinst. Theoretisch zou het ongeveer hetzelfde moeten zijn, maar ik was benieuwd naar praktijkervaringen van jullie.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 2:29 pm 

laatste moment remmen je m oet zorgen dat je zo lang mogelijk je top snelheid behoud. maar dit hangt af van elke bocht

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 3:31 pm 

inderdaad.. sommige bochten even gas los.
maar weer andere bochten.. zoals U turn op het laatste moment VOL in de remmen (NET niet slippen) en dan klein beetje gas. iets meer gas. VOL gas. maar met sommige karts kan je ook al gelijk vol gas geven na het remmen zodat die alvast op gang komt.

Nu vroeg ik me zelf ook iets af.
Stel: je rijd op een kaarsrechte 'brede' weg. en je rijd bijvoorbeeld 50 . en je wilt remmen in een zo kort mogelijke remafstand.
Remt het dan niet nog sneller om tijdens het harde remmen ook nog eens naar links en rechts te slalom remmen?. aangezien je dan ook de kracht naar links en rechts werkt. en ook nog eens meer gewicht zet op de linker & rechter voorwiel waardoor je dus ook nog is harder kan remmen :-k

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 4:09 pm 

Hm dat is ook een goed punt jah, maar ik denk dat je dan weer tijd verliest omdat je meer meters maakt... Het zullen er niet veel zijn, maar het scheelt wel denk ik.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 4:18 pm 

rv dit is niet zo je banden hebben gewoon weg maar een bepaalde hoeveel heid grip en die kun je gebruiken voor remmen sturen en acceleren probeer maar een in een snelle boch waar je op de limiet door heen rijd te remmen dan lich je zo van de baan

banden hebben overigens de meeste grip als ze een klein beetje slippen

wat bochten betreft is het op de motor laten remmen in principe verloren tijd het "lossen" van je gas doe je voor een snelle bocht om je kart goed in de bocht te kunnen zetten

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 4:33 pm 

de kombinatie vol remmen en sturen is nix gegarandeerd dat je overdwars staat

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 6:52 pm 

maar ik had het over een rechte weg, om in zo kort mogelijke afstand stil te staan . waar je korte slalom links rechts links rechts snel doet. de auto/kart drukt dan toch met een groter gewicht op de voorband . dus word het oppervlak rubber ook groter wat contact met het wegdek, dit scheelt echter weinig. , er komt wel veel meer druk op te staan. waardoor het slippen makkelijk word voorkomen, en daardoor dus harder kan remmen .

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 9:56 pm 

je probeert het maar eens uit op de kart baan ik ben benieuwd naar je bevindingen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 4:39 pm 

Ik rij al vijf jaar indoor. Er zijn verschillende soorten bochten waar ieder een andere methode geld. Maar bij indoor moet je het per bocht bekijken. Daar kan je op een forum niet uitleggen hoe je de "meeste" bochten het beste kan nemen. Rij achter snelle mensen aan of vraag ze of ze op jou tempo voor je willen rijden. Daar wordt je sneller van en je leert een hoop bij! Dit is mijn advies, en daar zal je het mee moeten doen :P

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 11:46 pm 

Citaat:
Rij achter snelle mensen aan of vraag ze of ze op jou tempo voor je willen rijden

dit werkt helaas niet op de meeste outdoor kartbanen.

Klinkt misschien ego-istisch maar het is waar: iemand die sneller is gaat toch niet zijn 30 euro verspillen om iemand die slomer is , sneller te leren rijden. & daardoor zelf rustig/sloom moet rijden

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 9:46 am 

Citaat:
Ik zat zo is te denken, en vraag me nou af wat het effectievste is om een bocht mee te nemen.

- Aan komen rijden, vlak voor de bocht op het laatste moment hard remmen, gelijk gas erop en de bocht nemen met vol gas.

- Aan komen rijden, aantal meters voor de bocht je gas los zodat je stuk op de motor afremt, gas erop en de bocht door met vol gas.

Remmen op de motor gaat nooit lukken bij een indoorkart.
Jouw therorie klop ook niet echt.

Stel je komt tegen 50kmh op een bocht af waar je tegen 25kmh door moet, jij lost je gas op 10 meter voor de bocht om in te draaien tegen 25kmh en direct terug volgas te geven. Ik rijd 50kmh tot 2 meter voor de bocht, rem stuur in tegen 25 kmh en geeft ook direct terug gas. Je mag 2X raden wie het snelst is :lol:

Zigzaggen gaat ook niet omdat je hierdoor je kart uit balans brengt. wat je wel kan proberen is zo bruusk insturen dat je voorbanden beginnen te glijden zodat die ook helpen afremmen. Hiervoor moet je wel oppassen dat je voorbanden op het juiste moment terug grip krijgen, je moet nl ook nog door de bocht geraken.

Je kan in een snelle bocht proberen je gas een fractie van een seconde te lossen in een snelle bocht net voor het insturen, hierdoor lift je je achterwiel waardoor je sneller door de bocht kan

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 10:44 am 

Je moet zorgen dat de kart zoveel mogelijk rolt en dat je lijnen zo vloeiend mogelijk blijven ;-)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 3:39 pm 

Rv schreef:
Nu vroeg ik me zelf ook iets af.
Stel: je rijd op een kaarsrechte 'brede' weg. en je rijd bijvoorbeeld 50 . en je wilt remmen in een zo kort mogelijke remafstand.
Remt het dan niet nog sneller om tijdens het harde remmen ook nog eens naar links en rechts te slalom remmen?. aangezien je dan ook de kracht naar links en rechts werkt. en ook nog eens meer gewicht zet op de linker & rechter voorwiel waardoor je dus ook nog is harder kan remmen :-k

Het kan helpen. Als je slingerd leg je een langere weg af, dan als je rechtdoor rijd. Maar dit verschil zo minimaal dat het misschien maar 1 cm op 200 m zal schelen. Tel daarbij op de extra wrijving in je banden (dus meer warmte, lees teveel warmte) en de instabiliteit die je altijd zult krijgen en je komt er achter dat het eigenlijk onnodig is.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 3:48 pm 

ik denk dat je in meters eerder stil staat omdat je ook een langere weg slingerend aflegt dus ook een langere remweg maar qua tijd schilt het niks

en gezien je grip moet gebruiken voor te stuuren kun je deze dan niet gebruiken voor te remmen dus heb je naadeel

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 5:06 pm 

het belangrijkste van racen is de snelheid die je de bocht uitkomt.
als het remmen voor een bocht 3 seconden duurt, kan je qua tijd weinig winnen.
als je in de bocht zo vroeg mogelijk op het gas kan, en het stuk na de bocht is bv. 8 sec dan kan je daar heel de tijd van profiteren.
de stelregel is: langzaam de bocht in is snel eruit.
als je te hard een bocht ingaat, dan ben je alleen maar bezig met corrigeren van de kart en dat kost snelheid

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende