Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 6:34 pm 

Hallo dr Phil!

Graag zou ik van jullie het volgende willen weten;

Ik ben al vaak met mijn zoon wezen karten, zowel in- als outdoor. Sinds een paar maanden is hij gewoon sneller dan ik en hij laat duidelijk zien dat hij dat apparaat de baas is. Nu is het zo dat ik jaren geleden 125cc Motocross heb gereden, dit op NL-kampioenschapsniveau. Ik denk daar nu nog vaak aan terug!
Ik zou mijn zoon graag zo'n zelfde ervaring willen meegeven door voor hem een kart aan te schaffen. Belangrijk vind ik dat hij met zijn 14 jaar, mee kan doen aan wedstrijden. Ik vermoed dat hij gauw aan de top zal rijden (dat denken alle vaders natuurlijk :).
Welke klasse is voor zijn leeftijdsgroep interessant? Prokart of 125cc? Wij wonen in de buurt van Venray, dus Eindhoven en Oss is voor ons best te doen. Kunnen we daar met beide klasses terecht?

dr Phil HELP
mvrgr, Eric

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 6:48 pm 

Op die banen kunnen jullie met beide klasses terecht.
Persoonlijk zou ik gaan voor de Rotax Max klasse bij de Chrono, das 125cc automaat. Leuke races, volle startvelden en de organisatie is meestal ook best in orde.
Ik ken de regelementen niet uit mijn hoofd, maar volgens mij doe je op je 14e mee in de junior klasse. Het voordeel van Rotax Max is dat je later op kan stappen naar bijvoorbeeld de senior klasse (moet je wel de motor om laten bouwen, of andere motor kopen).

De prokartklasse is daarentegen financieel wellicht een stukje aantrekkelijker.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 7:13 pm 

als je een cent extra te besteden heb zou ik zeker gaan voor de rotax max klasse met wedstrijden de motoren gaan lang mee voor een 2-takt en het is erg spectaculair

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 7:40 pm 

max bij de chrono is een mooie klasse en volle start velden

vroeger kon je ook in venray met cupwedstrijden mee doen maar ik weet niet of dat nog gedaan word gezien de elende met de baan daar

pro kart kan ook maar is geheel anders en vaak endurance races 390 kan ook nog maar dat is bij jou in de buurt niet zo groot is meer boven de rivieren . overigens heb je daar nog wel veel cup races in die qua prijs intresanter zijn dan chrono of nab (de twee grootste bonden van nl)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 7:55 pm 

Tjonge, ik sta verbaasd over jullie snelle reacties! Allemaal bedankt hoor! Die Rotax max klasse; wil dat zeggen dat je alleen maar met een Rotax mee kan doen? Of kun je bv ook met een "TM" motor van 125 cc meerijden? Enneh, tja Venray is een beetje jammer...ik hoorde dat er toch plannen zijn voor een nieuwe baan?..

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:06 pm 

Ha die Eric,
Hier spreekt de enige echte Dr Phil, helaas is het aan jou gegeven advies enigszins gekleurd, en is men "vergeten" te vermelden dat er nog meer mooie klasses zijn........viertakt klasses !!!!!!! :LL
Ga eens kijken naar een wedstrijd met de prokarts, 390's, of World Formula's.
Helemaal mooi.....de VT250jr klasse, maar daar mag je waarschijnlijk pas wedstrijden in rijden als je minimaal 1 jaar wedstrijdervaring hebt in een andere raceklasse, maar wel mega spectaculair.
Dus beste Eric laat jouw zoon niet door de eerste de beste in het stoeltje van een knetterskelter :ddd proppen, maar kijk eerst eens op je gemak rond wat er te koop is.
Groeten Lex.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:09 pm 

de bedoeling bij die klasse is dat je gelijk materiaal hebt motoren zijn allemaal rotax max en allemaal gelijk (dat is temindste wel de bedoeling) ook zijn de motoren verzegeld om duure tuning tegen te gaan en daardoor de betrouwbaarheid te behouden

ik weet niet of je nog met de junior moet mee rijden of dat je mischien met de olympische klassen kunt begginnen dan hoe je niet na 1 jaar te wisselen van motor je moet voor 30 -9 15 zijn

je kunt ook eerst een jaar trainen aan gezien het outdoor kart heel iets anders is dan indoor

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:16 pm 

mijn advies is om eens rustig rond te kijken wat er allemaal te koop is. bij bijvoorbeeld;

kartbanen
kartzaken
kartteams of rijders

als vorens je een keuze maakt.

groeten Roeland

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:42 pm 

Citaat:
helaas is het aan jou gegeven advies enigszins gekleurd

Als het advies gekleurd was, dan door Eric zelf, aangezien hij zelf naar prokart en 125cc vroeg.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:44 pm 

Met Energy 390 eens. Ook van dit forum leer je veel. Viertakt is een mooi beginners kampioenschap (met prokarts, 390cc en Vampire voor de meer gevorderden naar mijn mening) waar ook zeer veel competitie aanwezig is. 2takt is financieel voor veel ook niet te redden zeker op wedstrijdniveau.

2007: Kampioen KBO KCT
2008: NK RK1 Junior
2009: NK RK1 Senior 4e
2010: Rotax rec

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2007 10:05 am 

Uit het bericht van Eric kun je duidelijk opmaken dat hij ambiteuze plannen heeft voor zijn zoon, dus dan is een goede competitie belangrijk.

De 4takt wereld krijgt amper 10 man aan de start, dus dat is dan geen optie. Rotax Max is de beste keuze waar elke race toch makkelijk 30 rijders aan de start zijn, en daar heb je in nederland de Chrono en de NAB die races organiseren voor de rotax. De motor is onderhoudsvriendelijk in de zin van hij kan makkelijk 30u rijder tot revicie. Vergeleken met de vroegere ICA klasse waarin dit max 3 uur was. Op internet valt heel veel informatie te vinden over de rotax max dus daar kun je vast meer over vinden.

De 125cc TM die je aankaarte is waarschijnlijk een schakelblok. Daar heb je in nederland ook volle startvelden van bij de NAB. Je hebt hierin onderscheid tussen ICC en Cross motoren. ICC zijn motoren special voor het karten, lopen verschrikkelijk hard en kwa onderhoud ong om de 6 / 8u revisie, afhankelijk van wat je ermee doet. De cross motoren komen zoals de naam al zegt van de crossmotoren, TM KTM yamaha etc. Je kunt het verschil gauw zien omdat ICC de inlaat voor de motor heeft, en de cross achter de motor. De NAB heeft dacht ik 2 volle cross velden en 3 ICC velden.

bekijk de volgende sites maar eens
www.nab.nu
www.chrono.nl
www.racexpress.nl
www.kartservice.nl

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2007 11:03 am 

als het mijn zoon was zou ik een nette 2dehands chassis kopen met een rotaxmax senior motor en daar eens een jaar mee gaan trainen

je leert dan het wereldje kennen plus zonder een beetje ervaring is het niet leuk mee rijden

bevalt het na dat jaar nogsteeds dan kun je mooi bij de olympische klassen gaan mee rijden daar is die dan mooi oud genoeg voor en je hebt al een jaar ervarig in het karten

houd er rekening mee dat karten iets geheel anders is dan crossen motorisch is het wel ongeveer het zelfde maar daar mag je bij de max niet veel aan doen (op carb afstelling na) maar de meeste tijdwinst zit in het afstellen van het chassis

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2007 4:33 pm 

Ik ben op et moment 15 en heb vorigjaar een pro-kart aangeschaft van Team SKRV... Ik heb voor deze overstap 5 jaar indoor gereden...
De pro-kart gaat zeker niet langzaam, zeker als je de motoren goed tuned(die van mij heeft nu een top van 130 en hij trekt lkkr!). 4-takt is veel goedkoper, betrouwbaarder en makkelijk te onderhouden, dus zeker een aanrader! Kwa competitie zijn de sprintraces van de knaf erg leuk!
En niet te vergeten veel mensen aan de start (dus geen 10, SkeurijzeR :wink: ).
Maar ik ben het met de andere eens, dit is iets waar je heel erg goed over na moet denken!

Gr,

Felix

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2007 4:38 pm 

Rotax is het beste om mee te beginnen. Als ie dan 2,3 jaar kartervaring heeft kan ie overstappen naar de ICC. Maar verwacht niet te snel dat ie vooraan meerijd. Eerste jaar zal ie nog helemaal achteraan rijden. En elk jaar wat naar voren komen. Maar voor ie aan de top staat kan het echt nog jaren duren.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2007 5:37 pm 

Mensen bedankt voor jullie adviezen! Ik heb een hoop info en zal gauw eens gaan kijken op verschillende banen.
Dankzij jullie heb ik al een hoop informatie vooraf en denk dat ik op deze manier voor mijn zoon de "juiste" keuze kan maken.
Het is zeker geen gemakkelijke keuze, ik ben er ook nog niet helemaal uit. De aanschaf van een kart heb ik op eind van dit jaar gepland, dus ik heb nog even.... xPP

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende