Rikjuh schreef:
Inderdaad abnormaal, dat we ons bezig houden met het milieu is helemaal perfect. Iedereen wil neem ik aan wel een steenje bijdragen.
Het broeikaseffect is niet zozeer te danken aan het milieu in nederland/europa, maar bijvoorbeeld china e.d. Dit komt doordat ze in een groeiende economie zitten. Ze hebben daar alleen nog geen strenge regels kwa milieu.
Hier in europa is het veel meer welvarender, en is het geld wel aanwezig om er iets aan te veranderen. En om een voorbeeld te geven aan de rest.
Je zit op de goeie weg met je gedachtengang maar ergens ben je toch een doodlopend straatje in gedraaid vrees ik
Als je kijkt naar de olieconsumptie in de wereld dan staan De Verenigde Staten bovenaan de lijst met maar liefst drie keer meer olieverbruik dan China!
Die olie wordt grotendeels gebruikt voor het "voeden" van hun olieverslindende auto's die gemiddeld 20l/100km verbruiken.
De reden dat Amerikanen zich voorlopig geen zorgen maken over hun vervuiling? Het feit dat 1 liter benzine goedkoper is dan een tas koffie!!!
Zolang de regering in Amerika daar niets aan verandert zullen ze de grootste afnemer van olie in de wereld blijven. Ze zijn verantwoordelijk voor maar liefst 25% van de totale olieconsumptie in de wereld!
Wat wel klopt aan je uitleg is dat China momenteel aan het boomen is en dat ze de laatst jaren beetje bij beetje de US aan het bijbenen zijn. Verwacht wordt dat ze daar binnen 20 jaar in zullen geslaagd zijn.
Men spreekt ook vaak over Europa als het gaat om welvarendheid, maar als men over olieverbruik spreekt gaat men weer opdelen in landen... Europa is wat dat betreft ook een grote verbuiker hoor en zwerft rond de 15% al betalen wij daar wel hoge prijzen voor en de US Citizens niet...
Maar wat ook vaak vergeten wordt... olie wordt niet gemaakt hé, het bevindt zich in onze aarde en die olievelden raken stilletjesaan leeg...
Waarom denk je dat de Amerikanen zich zo zitten te nestelen in het Midden-Oosten en bepaalde landen altijd hun steun toekennen in bepaalde conflicten?
Binnen X-aantal tijd zitten we met dubbele problemen; de vervuiling van de aarde zal zich al te ver hebben uitgestrekt en daarbovenop gaan we ook nog eens zonder fossiele brandstoffen komen te zitten. En eigenaardig genoeg is dat laatste het enige wat onze planeet nog kan redden... als we het niet meer hebben, kunnen we het niet meer misbruiken.
Vraag is of we tegen die tijd wel voldoende andere middelen zullen hebben uitgevonden om aan onze noden te voldoen.
Citaat:
Vliegtuigen zijn goed voor de economie. Echter zijn deze veel schadelijker dan dat iedere persoon zelf in een auto zou rijden. Ze zijn er zeer zeker bezig met de uitstoot van vliegtuigen te beperken. Echter merken wij er niets van, omdat de mensen het niets intereseert. Als de benzine accijns omhoog gaat vinden de mensen dat wel interresant.
Als men de komende tien jaar, en let op mijn woorden het zal zo gebeuren, zwaar gaat belasten op milieuvervuilende zaken dan zullen wij (kartpiloten, motorcross, autosport,...) de eerste slachtoffers worden!
Want terwijl iedereen thuis er op gewezen wordt van milieuvriendelijker te zijn gaan wij even voor ons plezier de natuur om zeep helpen. De publieke opinie zal ons daar zeker voor veroordelen, geen twijfel mogelijk.
F1? Nee, zover gaat het niet gaan, de wet van de sterkste...
Zij zullen er weinig of geen last van ondervinden onder het mom van: onderzoek en ontwikkeling van milieuvriendelijkere motoren.
Citaat:
Het feit dat niemand om waterstof en electriciteit gaat rijden is naar mijn mening omdat de grootste oliebeheermaatschappij miljoenen euro´s naar de overheid toeschuift. Wanneer iedereen op waterstof enz. gaan rijden is er geen markt meer voor o.a shell.
Weer een afslag met doodlopende straat
Nee, de reden daarvan moet je elders zoeken.
Waterstof en elektriciteit mogen op zich dan mielieuvriendelijker zijn; ze worden nog altijd ontwikkeld door de industrie die... juist ja, fossiele brandstoffen nodig heeft om ze te kunnen ontwikkelen. Dus, als puntje bij paaltje komt; zolang onze fabrieken niet milieuvriendelijker worden kunen we ook moeilijk echte milieuvriendelijke wagens bouwen.
Het feit dat dus nog (bijna)niemand op waterstof of elektriciteit gaat rijden is omdat het momenteel nog veel te duur is om die technologie te ontwikkelen en je je dus blauw betaald voor een echte milieuvriendelijke wagen. En daar zit de overheid voor niets tussen
De toekomst zit voorlopig meer in wat men nu, op dit eigenste moment, een milieuvriendelijke wagen kan noemen. Een wagen die zo min mogelijk CO uitstoot heeft zoals de hybride Toyota Prius bijvoorbeeld.
Een vriend van me heeft ondertussen een "Loremo" besteld, een wagen die, u leest het goed, slechts anderhalve liter per 100km verbruikt!!!
Kosprijs? Slechts 10.000 euro
www.loremo.com
Heb u het wat breder en wilt u echt een sportieve milieuvriendelijke wagen, ga dan voor de Tesla. Aangedreven op elektriciteit is deze dus écht milieuvriendelijk te noemen. Kostprijs? Slechts 100.000 dollar
www.teslamotors.com
En zo zijn er wel nog al voorbeelden te vinden.
De techniek ga ik hier nu niet uit de doeken beginnen doen, die kan je lezen op de respectievelijke sites
Maar wat onze sport kan redden...
www.formulazero.nl
Maar laat je niet misleiden, ook dit ontwerp is nog peperduur en momenteel onbetaalbaar voor de consument.
Ik zou zeggen, zorg dat je zondag in Rotterdam bent en dan kan je het "beestje" aan het werk zien.
En onthoud mijn woorden, als we ons niet beter en meer met dit laatste voorbeeld gaan bezighouden dan zit onze sport binnen dit en tien jaar op zijn gat en is het afgelopen met de goedkoopste (?) vorm van autosport.