Omdat deze vraag gigantisch vaak gevraagd wordt leek het me een idee om hier een topic over te beginnen met de kosten en punten waar je op moet letten.
_____________________________________________________________
Inhoud:
1. Rotax-max 125cc automaat 2-takt.
2. Honda 390cc automaat 4-takt.
3. 125cc ICC 2-takt. (1)
4. 125cc ICC (2).
5. Briggs & stratton World Formula 200cc 4-takt.
6. Prokart 4-takt.
7. RK1 klasse.
_____________________________________________________________
[glow=yellow]
1. Rotax-max:[/glow]
En rotax-max is een verzegelde 125cc 2-takt motor die onderhoudsvrij is. een motor kan +/- 40 uur mee zonder te reviseren. dit is erg aantrekkelijk voor mensen die gewoon voor recreatie willen rijden of een klein(er) budget hebben maar toch willen racen. Ook een voordeel is dat er diverse servicepunten door heel nederland zitten zodat je vrijwel overal terecht kan voor onderdelen, revisies, zegelen. Wat ook een voordeel is, is dat veel nederlandse karters met een rotax-max rijden. zo zijn er altijd wel rotax-maxers op de baan die je kunnen helpen wanneer je een probleem hebt. De rotax max races worden gereden bij de chrono en de NAB voor zover ik weet.
Aanschaf:Je kan een kart nieuw aanschaffen als je het budget er voor hebt. Maar vaak staan er bij dealers of op marktplaats/speurders e.d. karts van een jaar of 2 jaar oud voor de helft van de nieuwprijs. wanneer je een beginnend karter bent is dit een goede mogelijkheid om van het echte karten te proeven.
Nieuwprijs van een rotax-max op een chassis ligt hier in nederland tussen de € 4500,00 en de € 5500,00 euro. dit hangt af van het merk chassis en extra's die je er bij wil hebben.
Een 2e hands rotax-max op chassis ligt ongeveer tussen de € 2000,00 en de € 4000,00. Dit hangt vooral af van: koop ik hem particulier of bij een dealer, de leeftijd, hoevaak hij bereden is, is hij recreatief of voor wedstrijden gebruikt, de staat van de kart en motor. let dus goed op wat je koopt.
Waar moet je op letten bij een 2e hands:De rotax-max is vanaf de importeur verzegeld. Iedere revisie wordt bijgehouden en je kan dus altijd zien hoeveel hij gereden heeft en hoevaak gereviseerd en waar dit is gebeurd. Sommige mensen reviseren hun motor zelf en daarbij wordt de zegel verbroken. je hebt dus het risico dat je een kart koopt waarvan verteld wordt dat hij 5 uur gereden heeft maar eigenlijk 40 uur en nodig een revisie moet hebben.
Let verder op de rijuren. Hij kan zoals eerder verteld ongeveer 40 uur mee zonder te reviseren. je kan dus nagaan dat wanneer je een rotax-max met 30 rijuren koopt, je ongeveer na 3 a 4 weekenden wel mag gaan reviseren. want op een trainings dag rij je al gauw 2 a 3 uur. en dit kost je ongeveer € 300,00 boven op je aankoop prijs!
De wedstrijden zelf: dit verschilt nog al. Wanneer je een groot budget hebt koop je je in bij een team dat alles voor je regelt, simpel als wat.. Wanneer je toch voor je zelf wilt gaan mag je toch uit gaan van een budget tussen de € 5000,00 en de € 15000,00 euro. dit hangt af of je echt mee wil doen of als recreant wilt racen. ik heb voor mezelf een kleine schema gemaakt over de kosten die je kan verwachten op jaar basis. Maar onthoudt 1 ding. het wordt altijd meer dan je zelf van te voren verwacht had. zorg dus dat je een marge hebt in je budget.
_____________________________________________________________
Kosten Karten totaal 2008?Kart chassis 2e hands: € 1550,00
Motor rotax-max SR 2e hands: € 1500,00
Smeer middelen: € 100,00
Banden MOJO D1 ( 8 setjes): € 1196,00
Banden MOJO W1 ( 2 Setjes ): € 345,00
Set regen velgen goldspeed: € 125,00
Benzine kart: € 315,00Onderhoudsmaterialen/ schade: € 500,00
Motor onderhoud: € 238,80
Laptimer ( Mycron 3 club + temp ): € 325,00
Transponder 2e hands: € 200,00
Pitkarretje: € 80,00
Totaal: € 6474,80dit excl inschrijfgeld!!_____________________________________________________________
Kosten om te beginnen?Kart chassis 2e hands: € 1550,00
Motor rotax-max SR: € 1500,00
Set regen velgen goldspeed: € 125,00
Banden MOJO W1 ( 1 Setje ): € 172,50
Banden MOJO D1 ( 2 setjes): € 299,00
Kettingspray: € 9,00
Remreiniger: € 7,00
Mengolie: € 12,00
Kettingen: € 50,00
Tandwielen: € 50,00
Gereedschappen: € 00,00
Pitkarretje: € 80,00
Totaa € 3854,50
_____________________________________________________________
Kosten per raceweekend?1 set banden Mojo D1: € 149,50
Inschrijfgeld: € 125,00
Transport: € 50,00
Eten + Drinken € 20,00
Schade / onderhoud: € 50,00
benzine kart: € 42,00Totaal: € 391,50In dit tabel ben ik uit gegaan van het minimale!!!_______________________________________________________________________________________
Waar moet je op letten bij de kart zelf:-is het chassis nog recht
-is het chassis niet gedeukt
-zijn de lagers nog goed
-zit er geen speling op de fusee's
-achteras recht
-velgen recht
-is er al aan het chassis gelast i.v.m. schade.
-is het chassis opnieuw gespoten. ( opzich is dit niet erg maar er kunnen verborgen gebreken onder de nieuwe lak laag zitten! )
de meeste van de boven genoemde dingen zijn te repareren, maar dit worden alleen maar extra kosten die, wanneer je even verder rondkijkt naar andere karts waarscheinlijk onnodig zijn.
Zo, dit waren mijn ervaringen die ik door schade en schande wijs geworden ben over de rotax-max.
_________________________________________________________________________________________________
[glow=blue]
2. Honda 390cc met dank aan Seb[/glow]
Hieronder even een budget plan van 390cc:
Eenmalige kosten:
Kart 2e hands = 1800
Bok = 100
Kleding = 300
Gereedschap = 200
-----------
2400
Hobby rijder (1x per 2 maand)
1 setje banden = 155
Benzine 6x = 40
Baanhuur 6x = 180 (hangt af waar je rijdt natuurlijk)
--------
375
Wedstrijd Rijder
2 setjes banden = 310
Benzine 14 x = 200
Trainingsgeld = 200
Wedstrijdgeld = 400
-------
1110
Ik ben bij het wedstrijdrijder budget plan vanuit gegaan van het Twents kampioenschap 390cc. Uitgaande van raceweekenden (zaterdag trainen, zondag race)
Totaal Wedstrijdrijder: 1110 + 2400 = 3510 + 500 schade = 4000
Totaal Hobbyrijder: 375 + 2400 = 2735
Zoals je ziet is het eerste jaar gewoon extreem duur bij beide budgetten. Daarnaast kun je ook zo duur/goedkoop maken als je wilt.
________________________________________________________________________________________
3. 125cc ICC (schakel ) met dan aan: The OvertakerMBA frame
Vortex rvs icc
Ik rij 1x per maand recreatief.
per keer ben ik 1\3 bandjes kwijt van hg3 (hangt af van je rijstijl) dit kost me dus 160x4 =640
aan benzine ben ik ong 35 euro per keer kwijt. dus 35 x 12 is 420
aanschaf 2500 euro
aanschaf gereedschap (pitkar, bandenpers, etc.) 300
revisie ong. 450 (ligt er sterk aan wat je allemaal (preventief)wilt vervangen dus kleine, grote of totale revisie) ik wou toen ik mijn kart kocht alles gereviceerd hebben en was 1039 kwijt dit is wel extreem veel en me versnellingsbak tandwielen zijn ook vervangen.
kleding inclusief goede helm 500
baanhuur. 12x40(hangt af van baan af) 480
schade 250Euro
banden 640
baanhuur 480
revisie 450
benzine 420
schade 250
totaal 2240
ecl. aanschaf.
met aanschaf
totaal 2240
kleding 500
gereedschap 300
kart 2500
(aanhanger 100)
totaal inc. kart. 5540
verbeter aub waar nodig ik ben echt een amateur en dit zijn mijn kosten de bandjes zouden eventueel wat langer mee kunnen.
ik hoop dat u hieraan wat heeft.
___________________________________________________________________________________________
4. 125cc ICC (2) met dank aan
h288racing.
- LenzoKart met Seven L2 ICC motor + Pitskarretje = €1800,-
- Gereedschapskoffer met inhoud (sleutels, schroevedraaiers etc) = €800,-
- Heb 8 setjes banden opgestookt (puur recreatief dus geen wedstrijden) = 8 x €180,- = €1460,-
- Baanhuur ( heb alleen Genk gereden) 18 x 40,- = €720,-
- Nieuwe kartoveral, schoenen ribprotector & helm = €280,- + €75,- + €80,- + €265 = €700,-
- Nieuwe remblokjes, tandwiel, en setje velgen = ong. €250,-
- Bandenspanningsmeter = €80,-
- Complete revisie van motor ( drijfstang, koppeling etc) = €640,-
- Nieuwe kappenset = €175,-
- Aanhanger + rekje erop voor kart op te zetten = €1500,-
- Uitklapbare tent 3 x 3 = €135,-
-
Benzine = € 300,-Totaal: €8560,-
___________________________________________________________________________________________
5. Briggs & Stratton world formula 200cc 4-takt. met dank aan: Alex64Kartframe Gillard WF (nieuw) € 2985.-
Motor World Formula € 1190.-
Update motor (vliegwiel dig. ontsteking) € 100.-
Velgen droog magnesium (2 sets) € 340.-
extra velgen regen aluminium € 120-
Banden Vega LL99 slicks (3 sets) € 510,-
Banden Vega W2 regen € 190,-
Diverse smeermiddelen € 25,-
Tandwielen voor en achter € 235,-
Onderhoud € 600,-
Kleding € 1200,-
Kartbok € 100,-
Gereedschap (Snipers, koppelinggereedschap) € 400,- los gereedschap tel ik niet mee, alleen speciaal gereedschap.
Verzameling sproeiers en naalden € 100,-
Transponder € 210,-
Alfano € 250,-
Reservedelen € 500,- (assen, fusee's, stuurstangen, spoorstangen, plastic)
Bovenstaand waren wij ongeveer kwijt, excl vervoer, benzine, inschrijfgeld en schade's)
Nog verre van compleet dus, maar je moet niet alles bijhouden, anders stop je er mee, bovendien een hobby mag geld kosten.
De score: € 9055,-
het tweede jaar wordt natuurlijk veel goedkoper, omdat er veel eenmalige aanschaf tussenzit, bovendien was alles nieuw en tweedehands scheelt ook heel veel.
___________________________________________________________________________________________________
6. Prokart 4-takt. met dank aan pro-kart monsterProkart Kombikart 2000 (2de hands) 1500 euro
motoren inclusief tuning 1400 euro
Update motor 450 euro
Velgen droog magnesium 150 euro
extra velgen regen aluminium € 100
Banden Maxxis enduro (3 sets) € 360
Regen Banden Maxxis WT4 € 180,-
Diverse smeermiddelen € 50,-
Tandwielen voor en achter n.v.t-
Onderhoud € 600,-
Kleding € ,-650
Kartbok € 50,-
Gereedschap € 300,-
Transponder € 200
Alfano € 200,-
Reservedelen € 500,- (assen, fusee's, stuurstangen, spoorstangen, plastic)
benzine € 300
wedstrijd inschrijving NK sprint € 450
wedstrijd inschrijving NK Kings of karting € 2500
bij ons waren veel dingen erg goedkoop omdat we veel 2 de hands van andere teams kopen zoals transponder alfanopitkar enz enz en ook de kart was 2de hands dat is het leuke van de prokart je kunt met ouder materiaal vooraan meedraaien op het NK.
wil je een nieuwe kart ben je ongeveer € 4500 kwijt voor een rijklare kart
_________________________________________________________________________________________________
6. RK1 klasse met dank aan:
SebWedstrijdbudget
RK1 Motor Nieuw = 1200
4 Setjes Bridgestone YJL = 640
Velgen (130/180) = 110
Tandwielen achter = 200
3 koppelingshuizen = 120
Sproeiers = 10
Transponder = 250
Kartbok = 50
Kleding = 300
Inschrijgeld NK = 700
Smeermiddelen = 100
Schade = 600
Licentie = 100
AMB Laptimer = 90
Totaal (excl. Benzine en trainingen) = 4380
Wedstrijdbugdet NK 4takt per raceweekend
Inschrijfgeld = 100
Setje banden (per 2 races) = 160
Trainingsgeld = 35
Tandwiel = 10
Benzine = 20
Totaal per 2 weekenden = 490
Belangrijke Links:
http://www.rk1.nlhttp://www.kartingevents.nl http://www.kartspullen.nl (voor onderdelen)
____________________________________________________________________________________________________
Bedankt:
seb, The Overtaker, Alex64, pro-kart monster, h288racing voor jullie bijdrage!
Kunt u de niet door streepte categorien aanvullen? stuur mij een PB en ik zet hem onder jou naam in deze topic.
100cc junior, 100cc watergekoeld, [s]
rotax-max[/s], 125cc TAG, 125cc cross, [s]
125cc ICC[/s], [s]
Prokart[/s], Honda Cadet,[s]
Honda 390cc[/s], [s]
World Formula[/s], VT250, Master Kart Series,
RK1m.v.g.
Hendrik Pieters.