Auteur |
Bericht |
Spock
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 10:47 am |
|
Geregistreerd: zo aug 12, 2007 11:12 am Berichten: 30 Woonplaats: Arnhem
|
Ik heb 2 weken een kart gekocht (100cc met luchtfilter) en nu las ik ergens dat je aan het eind van het rechte stuk, je hand even voor het luchtfilter moet plaatsen.
Waarom is dat??? Stond namelijk niet bij wat het doel hiervan is.
|
|
Omhoog |
|
|
RaceKabouter
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 10:54 am |
|
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm Berichten: 177 Woonplaats: Haarlem
|
Dit is voor de smering van de zuiger. Als je aan het einde van het recht van je gas gaat, loopt (als het goed is) je kart een maximale hoeveelheid toeren. Doordat je van het gas gaat komt er echter geen brandstof meer in de cylinder. De zuiger dreigt dan te weinig smering te krijgen. Door nu je hand voor het luchtfilter te houden creeer je een vacuum waardoor er toch brondstof (en dus mering) in de cylinder wordt getrokken. Tenminste, dit is wat ik ervan heb begrepen. Ikzelf rijdt een 4-takt, en zoals je wellicht weet rijden die op gewone benzine en olie in een apart karter.
|
|
Omhoog |
|
|
The overtaker
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 12:59 pm |
|
Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm Berichten: 252
|
ja idd race kabouter ff choke voor goede smering als je idd gaat remme dan krijg je dus je benzine toevoer die je stationair ook krijgt. als je dus choked krijg je meer brandstof en dus smerinf wat bij ong. 18000 toeren erg belangrijk is
_________________ Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 4:24 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
je moet wel niet vergeten om tijden het choken volgas te geven anders choked ie niks
dus op het moment dat je gaat remmen moet je gas erop houden en je hand voor de inlaat doen niet al te lang gewoon ff dan gas los en je hand van het filter halen
als het goed is krijg je bij het uitacceleren van de bocht een mooi rook pluim
ik had er bij mijn kartje zelfs een speciaale klep voor op zitten die met een handel aan het stuur zat ik dach alleen dat die dingen niet meer gemaakt worden
|
|
Omhoog |
|
|
RaceKabouter
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 6:23 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm Berichten: 177 Woonplaats: Haarlem
|
dat van het vol gas geven wist ik ook niet. (ben maar een suffe 4-takter) (grapje natuurlijk) Leer ik hier ook nog wat niieuws voor het geval dat ik ooit nog een keer over ga.
_________________ The Racekabouter Jnr. drives:
Arrow AX8 CIK - TKM K4S 200cc
|
|
Omhoog |
|
|
Racerke#8
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 7:12 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:16 pm Berichten: 129 Woonplaats: Limburg
|
moet je dat dan bij elk rondje doen
|
|
Omhoog |
|
|
Sp33dFr34k
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 7:24 pm |
|
Geregistreerd: za jun 02, 2007 2:06 pm Berichten: 168 Woonplaats: Baarlo
|
Voor elke bocht is het beste, des te langer de levensduur van je cilinder/zuiger is.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 8:16 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
je moet het in principe doen als je veel toeren maakt dus op/na de rechte stukken waar die hard gaat
meestal pakt ie ook wat lekkerder op als je choked
|
|
Omhoog |
|
|
RaceKabouter
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 8:20 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm Berichten: 177 Woonplaats: Haarlem
|
Is niet ooit iets verzonnen om dit automatisch te doen? Zoiets van gas los en dan dat er vanzelf gechoked (schrjf ik het zo goed?) wordt of zoiets. Lijkt me best lastig als je bv aan het racen bent. Of doe je het dan niet en rij je gewoon je blokje op in een race?
Geldt dit overigens voor alle 2-takt karts, of alleen voor bepaalde typen?
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 8:24 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
niet dat ik weet zoals ik al zij heb ik er ooit een klep voor gehad die je met een vinger op je stuur bediende werkte best aardig
nee het geld alleen voor 100cc aangezien die zoveel toeren draaien
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 8:40 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
ik had voorheen wel eens het probleem gehad dat mn membramen naar de ***** gingen door dat choken.
toen zijden ze dat als je waterkoeling hebt dat niet noodzakelijk nodig is.
maar ben geen exper dus
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 9:00 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De membramen slijten wel sneller, maar choken blijft noodzakelijk, ook met waterkoeling.
|
|
Omhoog |
|
|
Spock
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 9:41 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 12, 2007 11:12 am Berichten: 30 Woonplaats: Arnhem
|
Bedankt voor de reacties, ik ga het over twee weken uit proberen op circuit Emmen (waar je nog niet met milieu-demper hoeft te rijden )
|
|
Omhoog |
|
|
vince
|
Geplaatst: wo aug 15, 2007 10:09 pm |
|
Geregistreerd: di okt 04, 2005 7:49 pm Berichten: 248 Woonplaats: Haarlem
|
En in Emmen moet je zeker choken eind rechte stuk. Mijn blok is daar vastgelopen (maxter 100cc ica) Maar dat kwam ook dat deze iets te arm stond. Let daar ook goed op! Zorg voor een goede afstelling van je carb!
_________________ CRG Road rebel (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: do aug 16, 2007 5:00 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
dat is iets wat ik echt nog steeds moeilijk vind .
de grote sproer krijg ik wel in orde alleen die onderuit niet echt.
en wanneer weet je of die kleine nou echt goed staat?
mag hij veel armer staan dan de standaart instelling of niet.
worstel er nog steeds wel eens mee.
tips zijn altijd welkom
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|