Auteur |
Bericht |
Mach1Daan
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 2:32 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 09, 2007 2:13 pm Berichten: 8
|
Hoi
Ik volg al een tijdje dit forum om de nodige tips en info op te doen en is het natuurlijk ook leuk de ander zijn kart ervaringen aan te horen en in beeld te zien.Ik heb mij vandaag aangemeld omdat ik wat informatie nodig heb. Ik heb begin deze week een nieuwe kart aangeschaft (althans een Mach1 uit 2003) en ben mij aan het orrienteren op een geschikte 125 cc automaat. Ik reed hiervoor met een Topkart met Iame 125 cc welke overigens in de verkoop gaat.
In deze categorie heb je de Rotax Max, Vortex Rok, Parilla X30 (nog meer...) en zag vandaag ook bij Pitstopkartproducts de PRD fireball staan.
Ik ken een beetje de Rotax Max zijn voordelen en nadelen qua technische info maar weet bv niet hoe deze motor rijdt (volgens mij zijn er hier genoeg die mij hier hun ervaring over kunnen geven )
Met de X30 rijdt mijn broer en die rijdt gewoon heel fijn alleen is best prijzig voor mijn bugdet. Vortex Rok (is best moeilijk om tweedehands aan te komen) weet ik niet heel veel van net als de PRD motor. Nu heb ik een aantal criteria's voor de aanschaf van een motor waaronder de prijs (rond de 1500 euro), de betrouwbaarheid en duurzaamheid en hoe de motor rijdt.
Kunnen jullie mij hier wat advies over geven, het is dus voor recreatief gebruik. Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
igot
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 2:43 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 3:31 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Mach1Daan....
De post die igot bedoeld beschrijft alleen de PRD Fireball.
Ik (en met mij nog vele anderen) rij zelf al jaren met een Rotax Max.
- deze is op dit moment zeker 2e hands te koop voor 1500 euro of minder zelfs
- met de betrouwbaarheid zit het erg goed, gaan heel lang mee zonder problemen
- revisie na circa 35-40 uur rijden en dan ben je ca. 230 euro kwijt
- dus onderhoud is zeer zeker betaalbaar
- heel veel onderdelen te koop bij heel veel kartshops
- veel wedstrijdklasses, mocht je wedstrijden gaan rijden
- sleutelen hoef je bijna niet, zeker als de motor verzegeld is, anders dan spoeier in Carburateur en/of bougie
- Schoonmaken moet je bij iedere kart (als je hem goed wil onderhouden althans)
- Parilla X30 en de Vortex Rok hebben iets meer pk's, maar hebben dan ook weer meer onderhoud
TIP.... mocht je een Rotax Max aanschaffen... dan wel een met een ID-card en verzegeling, levert het minste risico op.
Wellicht dat dit helpt....
Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 4:39 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Wat betreft het rijden van een Max. Nu ik er een beetje aan gewend ben vind ik een Rotax Max best leuk rijden, echter, als jij een goede Iame met leuke carburateur hebt, en je weet hoe je ermee om moet gaan, dan levert een Max wat rijplezier betreft geen enkele meerwaarde op.
|
|
Omhoog |
|
|
Mach1Daan
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 6:11 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 09, 2007 2:13 pm Berichten: 8
|
Thanks voor jullie reacties
Goede tips en de Max heeft inderdaad ook wel mijn eerste voorkeur, ook als je kijkt naar de punten die jij opnoemt Paolo. Het nadeel wat mij vertelt is dat de Rotax Max eigenlijk niet specifiek gemaakt is voor een Kart en heel wisselvallig het vermogen overbrengt op de baan. Weinig kracht bij een laag toerental en hij verdeelt de kracht minder vloeiend.
Ik ga er zeker nog een paar nachtjes over slapen, ik zal jullie het wel laten weten als ik mijn keuze heb gemaakt:-).
Gegroet...
|
|
Omhoog |
|
|
Roger
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 6:18 pm |
|
Geregistreerd: wo jan 10, 2007 1:39 pm Berichten: 216 Woonplaats: @nl
|
De Rotax Max motor is een watergekoelde 125cc motor met een ultra modern design, erg licht, levert veel vermogen en is daarentegen erg betrouwbaar.
De motor is vooral ontwikkeld voor het gemak en comfort van de kart rijder.
Hij is voorzien van een elektrische startmotor, digitale ontsteking, centrifugale koppeling en een balans as om alle trillingen tegen te gaan.
De motor is in zijn soort een van de stilste motors op de markt, dit omdat hij watergekoeld is en gebruik maakt van een speciale extra gedempte uitlaat.
Rotax is de enige kartmotor fabrikant die 6 maanden garantie geeft op alle nieuwe Max motoren.
Hiervoor moet de motor wel bij aanschaf geregistreerd worden, registratie boekje wordt bij elke motor verstrekt.
Rotax heeft naast deze ultra moderne motor een uniek verzegelsysteem ontwikkeld, zodat er met deze motoren op een eerlijke manier gestreden word zonder dat er tuningskosten aan te pas komen.
ff gegoogled , denk dat de motor toch wel speciaal voor een kart is gemaakt!
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 6:33 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
ikzelf rijd nu met een hezemans 125 cc zonder koppeling maar vind dat het gevoel en het rijden leuker als een max maar kwa onderhoud tja wel een stuk duurder
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 6:35 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De Rotax Max is inderdaad speciaal voor karts gemaakt, met onderdelen van een blok dat bijvoorbeeld ook in de Aprilia RS125 motorfiets zit.
|
|
Omhoog |
|
|
Mach1Daan
|
Geplaatst: wo mei 09, 2007 6:47 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 09, 2007 2:13 pm Berichten: 8
|
Oke, dan zal het waarschijnlijk zo zijn dan hij in eerste instantie niet orgineel was bedoeld voor de kartsport maar in de loop van tijd hier wel is op aangepast... Ik heb het toen van de eigenaar van een kartshop, maar wellicht was dit ook een manier om mij liever een parilla aan te prijzen
|
|
Omhoog |
|
|
Ross1961
|
Geplaatst: vr mei 11, 2007 11:42 pm |
|
Geregistreerd: di jul 04, 2006 11:31 pm Berichten: 269 Woonplaats: Nieuwegein
|
Beste Mach1Daan,
Ik maak zelf sinds kort gebruik van een TAG (Toutch And Go) CRS 125cc met vrijloop. Het probleem van deze motoren is dat ze nog maar relatief kort op de markt zijn. Derhalve zijn ze 2e hands amper te vinden. Het zijn topblokken. Na 250 liter een servicebeurtje. Volgens Ben de Paauw viel er bij het eerste TAG blok niets te reviceren. Het voordeel van deze blokken is dat ze standaard 35 PK hebben en inderdaad aanzienlijk sneller oppakken bij het uitkomen van de bochten (lage toeren). Daarnaast zijn ze net als de Rotax Max blokken verzegeld en is er een aparte wedstrijdklasse. Nieuw komt zo'n blok (inclusief montage en alle materialen) op zo'n 2.400 euro.
|
|
Omhoog |
|
|