Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vampire 4-takt, divers
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2007 11:40 am 

Geregistreerd: ma maart 26, 2007 12:26 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Bemmel
Mensen,

Ik zit vol verbazing te lezen hoe er wordt gereageerd op de 250cc viertakt motoren.
Ik weet als geen ander hoe het is om met twee-takt te rijden (10 jaar icc en ica) en dat 4-takt rijders altijd als langzame, saaie, slome rijders/motoren werden gezien.
Echter moet de 2-takt rijder zich toch ernstig zorgen gaan maken over de opkomende 4-takt motoren!! Deze motoren zijn duur in aanschaf maar hebben vele voordelen t.o.v. de 2-takt, zoveel zelfs dat ik ze niet ga noemen.
Ook moeten de 2-takt rijders zich zorgen gaan maken over de wetgeving die straks echt roet in het eten gaat gooien ivm met geluid, uitstoot enz enz.
Zelf rij ik nu op een Vampire en geloof me het gaat echts als de brandweer en het blijft ook nog langer heel ook!!!! Tevens loopt je niet de hele tijd te klote met de afstelling, gewoon benzine erin af en toe een beetje olie en knallen (letterlijk & figuurlijk).

Als je mij nou vraag welke 4-takt motor je moet kopen, dan zou ik natuurlijk zeggen de Vampire (www.stegmoto.nl) maar vergelijk hem maar eens met andere motoren uit dezelfde klasse en dan spreken de voordelen voorzich!!!!

Groeten Bart.

ps als jullie tijd hebben mogen jullie met je 2-takt bij ons in Spa wel meedoen hoor, geen probleem!!!!!!!
Ik zou zeggen kom gewoon eens kijken en laat je zelf verrassen door het mooie geluid en natuurlijk de snelheid.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2007 1:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
David zal wel niet blij zijn met 2 de zelfde topics dus ik reageer maar waar ie volgens mij het meest thuis hoort ;-)

Bart,

Zoals je weet ben ik het met je eens, zelf hier op het forum heerst tussen veel rijders het slome 4 takt id.

De prijs gaat nog dalen, ik weet dat er motoren komen die net als de biland onder de 3000 kosten. De vampire is duur maar je koopt een heel stuk kwaliteit. Verhalen uit voorgaande topics over sneuvelende vampire's ken ik niet, ik rij voor de importeur en dat zou ik echt wel weten als het zo was.

Je ziet dat men al vanuit de fia neigt naar longlife motoren, ook zie je in de motorsport (cross en weg) dat men 4 takt gaat rijden. De techniek wordt steeds betrouwbaarder en betaalbaarder.

De snelheid zit wel goed, getuigede de rondetijden in berghem en eindhoven (zie topic snelle rondetijden)

Dus Bart ben het met je eens, misschien zijn wij wel pioniers maar over 3 a 4 jaar behoort de 250cc klasse tot een van de toppers in NL.

Enne reken er maar op dat volgend jaar of het jaar er op een 250cc schakel een zeer realistisch iets is, die laat de 125ers ver achter zich.

En wat is duur?

per jaar:

250cc viertakt kost ruim genomen 4000 aanschaf en 1000 in onderhoud (alles van olie tot revisie)
125cc schakel kost 4000 aanschaf en elke 3 uur nieuwe zuiger en regelmatig revisie, reken maar op 2000 kosten bij beetje competief
125cc longlife, 3500 in aanschaf, elke 7 uur nieuwe zuiger en kinderziektes te over.
Rotax max 2000 in aanschaf en elke 10 uur nieuwe zuiger en 30 uur revisie dus ook ongeveer 1000, maar let op ieder jaar motor vernieuwingen! en bij vastloper hoge kosten.

Een snelle viertakt zit tegenwoordig net onder de schakel en gelijk aan de vroegere ICA, daarmee moet je de prijs vergelijken en als je dan goedkoper uitbent en even hard gaat zonder eeuwig caburateurs af te stellen of verschillende uitlaten proberen enz... das wel relaxt dacht ik zo!

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2007 2:14 pm 

Geregistreerd: ma maart 26, 2007 12:26 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Bemmel
kijk dat noem ik nou eens antwoorden!!!
klasse


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2007 4:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm
Berichten: 367
Woonplaats: Emlichheim
RJ,

Ik ben het compleet eens met je stelling, alleen heb ik een vraag?

"De prijs gaat nog dalen, ik weet dat er motoren komen die net als de biland onder de 3000 kosten"

Dit zou zeer positief zijn maar, blijf de motor het zelfde of gaat het ten koste van vermogen enzo, en in wat voor termijn?


mvg Team Biland

_________________
Met vriendelijke groet,

BeNeDu-Racing
Stephan Osinga
0031-619822458
0049-59439853003

www.beneduracing.com
Check us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2007 5:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
Ik zit vol verbazing te lezen hoe er wordt gereageerd op de 250cc viertakt motoren.

Noem eens wat voorbeelden, quotes of links naar topics bijvoorbeeld?
Ik en met mij vele anderen (ook tweetaktrijders) zien viertaktrijders niet als alleen maar saaie, slome rijders hoor.
Citaat:
Echter moet de 2-takt rijder zich toch ernstig zorgen gaan maken over de opkomende 4-takt motoren!!

Ik denk dat de meeste 2-taktrijders voorlopig nog rustig kunnen slapen.
Citaat:
Zelf rij ik nu op een Vampire en geloof me het gaat echts als de brandweer

Dat geloof ik best, ik vind het ook een indrukwekkend blok.

Citaat:
Je ziet dat men al vanuit de fia neigt naar longlife motoren, ook zie je in de motorsport (cross en weg) dat men 4 takt gaat rijden. De techniek wordt steeds betrouwbaarder en betaalbaarder.

NIET mee eens!
Het had het betaalbaarst gebleven, als men gewoon met 100cc tweetaktjes was blijven rijden. De longlife motoren gaan uiteindelijk meer kosten, en bij een overschakeling naar viertakt gaat het nog veel meer kosten. De reden hiervoor is dat men in die klasses altijd tot de uiterste grenzen gaat van het materiaal. Hoe ingewikkelder het blok, des te meer kost het om die grenzen op te zoeken, en zodra de grens gevonden is, is er geen sprake meer van Long Life.
Citaat:
Rotax max 2000 in aanschaf en elke 10 uur nieuwe zuiger en 30 uur revisie dus ook ongeveer 1000, maar let op ieder jaar motor vernieuwingen! en bij vastloper hoge kosten.

Lang niet iedere rijder zal deze onderhoudsintervallen hanteren met een Max (ken er genoeg wat dat betreft). Wie zegt dat er geen (jaarlijkse) updates komen van de Vampire, er bestaan nu ook al meerdere versies van de Vampire.

Ik geloof dus niet dat viertakt alleen maar voordelen heeft, en dat het snel goedkoper is dan bijvoorbeeld een Max denk ik ook niet (vergeleken met een nieuwe generatie TAG al eerder).
Zoals ik al zei vind ik de Vampire zeker een heel mooi stukje techniek, en ik hoop dat er meer van dergelijke motoren komen.
Ik vind het alleen steeds weer jammer dat men het nodig vindt om op twee of viertakt af te gaan geven, en we dus weer ellenlange discussies krijgen die vaak gaan lijken op die van simpele voetbalhooligans over dat hun cluppie zoveel geweldiger is dan het cluppie van andere voetbalhooligans.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2007 10:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 19, 2005 11:09 pm
Berichten: 374
Woonplaats: Dedemsvaart
Een vreemde eend in de bijt bij trainingen in Veldhoven

Uitgegeven door Tim Biesbrouck 17 april 2007 17:58 - Print artikel


Het Stegmoto Vampire demoteam bezocht op zaterdag de vrije trainingen in Veldhoven voorafgaand aan het prestigieuze ICC NAB kampioenschap. Vaste Vampire testrijder Rik van Beek kreeg vooraf veel commentaar, maar wist indruk te maken.

Rik van Beek snel met Vampire

Op internet werd de aankondiging van het team niet aangemoedigd. De Vampire van Stegmoto zou te langzaam zijn en werd zelfs vergeleken met een 'grasmaaier'. Eenmaal op het circuit werd het tegendeel duidelijk bewezen en bewees de machine niet veel onder te doen voor de snele ICC karts.

Op zaterdag reed Van Beek met de Suter Vampire automaat op VRK chassis onverstoorbaar zijn ronden, maar ondervond daarbij wel hinder van “snelle tweetakten” die langzamer waren om de kracht van de Vampire viertakt machine te trotseren.

Op verzoek van de baan exploitant werd besloten uitsluitend nog in het snellere ICC klassen mee te trainen. In de hogere ICC klassen blies de Vampire zijn sonore toontje goed mee.

Na afloop van de trainingen werd de Vampire met verbaasde belangstelling door menig snelle tweetakter bewonderd. Het Vampire demoteam denkt daarom geslaagd te zijn in haar missie.

bron: Racexpress.com

_________________
Neem eens een kijkje op: http://www.heidemulder.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2007 8:35 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 31, 2006 7:19 pm
Berichten: 263
Het maakt inderdaad helemaal niks uit 2 of 4 takt. Als je maar lol heb.
Natuurlijk mag ierdeen zijn voorkeur hebben, met zijn bijbehorende voor en nadelen.
Mijn voorkeur is 2-takt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2007 8:40 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
@ David,

Ik kan mij prima vinden in jouw reactie echter lees je een paar dingen niet goed. Het betaalbaarst was idd de ouderwetse takt geweest, maar daar doel ik niet op. Ik doel er op dat de prijzen van 2 takt motoren steeds hoger liggen en die van 4 takt dalen. Dus 4 takt wordt relatief interessanter. Ik doel dus op de techniek en prijs van een 4takt.

Met een max ben ik met je eens, maar ik heb grofweg een wedstrijdsituatie vergeleken. Daarbij komt dat ik de max er bij heb gezet maar dat een Biland of Vampire toch echt even iets anders is. Net als ICA of ICC iets anders is. Dus daar is de prijs ook naar.

Ik denk dat Bart deze topic niet als opruiend heeft geplaatst maar puur uit zijn enthousiasme en passie voor de nieuwe 4 takt klasse. Daarbij komt dat hij 10 jaar uit de running is geweest maar daarvoor bij de groten in de kartsport heeft gereden met allerlij soorten 2 takt (ICA nog luchtgekoeld) Dus als iemand weet wat het kost en met zich meebrengt dan is het Bart Nuy wel.

@Team Biland,
Er komen geen goedkopere Vampires, deze is gewoon stevig aan de prijs. Wel weet ik (om lekker vaag te blijven) van twee fabrikanten, waaronder 1tje Technique is, het doel hebben rond een lagere prijs de motor in de markt te zetten. Noem het maar stukje marktkennis ;-) Echter weet ik ook dat ze al een heel tijd aan het testen zijn met een .... jawel Vampire, om de motor competitief te krijgen.

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Geen paniek
BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2007 10:07 am 

Geregistreerd: ma maart 26, 2007 12:26 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Bemmel
David,

Geen opruiende bedoelingen zeker niet!!!!
Probeer alleen samen met mijn teammaat RIK de 4-takt in de picture te krijgen, en dan moet je daar soms iets voor doen....??

Bijvoorbeeld meerijden in Veldhoven bij de NK.

En ja ik geloof dat ze allebei (2/4-takt) de problemen hebben, maar ik denk wel dat de 4-takt motor een betere toekomst is toebedeeld.

groeten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2007 8:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
@Rik, ik had het wel goed gelezen hoor, en ik had zelf ook al geschreven dat het prijsverschil tussen de nieuwe generatie TAG's (de zogenaamde KF* motoren) en de nieuwe generatie viertakts al niet meer zo groot is.
Echter het punt is dat ik denk dat ook de nieuwe TAG's geen succesvolle motoren gaan worden. Als de FIA er geen internationale raceklasses voor zou hebben, zou niemand ze kopen voor die prijs.
Je moet die motoren dus ook niet als uitgangspunt nemen voor een vergelijking, maar motoren die wel succesvol zijn gebleken, en dat is nu eenmaal de Rotax Max.
Ik vind dat er van de hele Max geschiedenis veel geleerd kan worden. Ooit bedacht als blok voor recreanten (en das nou net de groep die jij compleet overslaat in je verhaal), is het nu al jaren de meestverkochte kartmoter, en dat ondanks de nodige tekortkomingen.

@Tourisme Karting Team:
Het beste wat je kunt doen om de 4-takt in de picture te krijgen is er vaak en op veel verschillende plaatsen mee te gaan rijden, en er zo snel mogelijk heel veel ervaring mee op te doen. Zo hoef je niet te zeggen "ik denk dat mijn Vampire zonder problemen 200 uur kan draaien" maar "mijn Vampire heeft 200 uur gedraaid zonder problemen".
Een goed georganiseerde raceklasse met lage kosten zou ook veel tot het succes van het produkt bij kunnen dragen.

Ik hoop dat jullie veel met de Vampire gaan rijden, en jullie ervaringen ermee (zowel positieve als negatieve) met ons willen delen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 19, 2007 8:33 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
Helder, hobbymatig is de Max vooralsnog onverslaanbaar qua kosten. Qua gemak, is 4 takt echter veruit de simpelste. Maar waarmee ik een punt wil maken en waarom ik geen vergelijking met hobby rijders trek, is omdat de Vampire wel een slag anders is dan een Max. Door het koppel kan vrijwel iedereen hard, en ding loopt gigantisch. Vraag maar aan Jeroen Eggink. Niets ten nadele van een Max, want een goede max rijder met prima banden loopt net zo hard als een matige vampire rijder op gebruikt. Het blijft appels met peren vergelijken, maar ik weet van STEGMOTO dat ze hun klanten niet in het Max segment zoeken, maar in de duurdere/snellere varianten.

Bart heeft nog niet gek veel ervaring met zn motoren, maar de motor van mij heeft al ruim 70 uur gedraaid toen Suter hem terug wilde voor een inspectie en revisie (oa schroefgaatjes in de kop voor het kunnen meten van de nokken-hoogte, dit is nu verplicht in duitsland en zat niet op mijn eerste serie motor)

Bij de A-serie motoren wilde de timing wel eens niet helemaal kloppen en dan startte ie niet (al vanaf aankoop), de B serie is dat opgelost. Mijn motor is omgebouwd naar een B speceficatie.

Na revisie vorig jaar is er in dagen:

3x uitgeest
2x emsburen
2x oldenzaal
3x landsart
8x berghem

Helaas niet elke keer door mij bereden ;-) maar toch al wel totaal ruim 30 uur mee gereden.

Dus op de Vampire van mij zit nu 100 uur, owja heb net en startrelais vervangen want die was niet zo fris meer, ook na opschuren geen goed contact meer. Maar ja van regenraces in de winter en doorstarten bij afslaan bij een race-start wordt ie niet beter ;-)

Voor de rest is er nooit meer vervangen dan een voortandwiel op de koppeling en wat olie hier en daar. Natuurlijk wel het nodige periodieke onderhoud als af en toe kleppen stellen.

Zo hopenljk beetje interessant leesvoer :-) Morgen op naar SPA!

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David