Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 125 automaat
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 10:27 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 26, 2005 3:33 pm
Berichten: 49
Woonplaats: tilburg
Hoi, gevraagd een 125cc (liefst cmpl. met alles erbij) mag een oudje zijn
is voor mijn zoon hij rijd nu 100 luchtkoeling maar deze is wel zo onderhouds gevoelig en om dan te beginnen lijkt mij een leuke 125 automaat hij is 14 jaar en recreatie rijder dus zal niet zo intensief gebruikt worden vandaar en ik ben aan een low budget gebonden, laat maar horen groet Paul uit Tilburg


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 10:48 am 

Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm
Berichten: 111
Ik denk dat het verschil tussen een 100cc en een 125cc aut wel mee valt qua onderhoud. Op een automaat zitten meer onderdelen die sneller stuk gaan dus dat heft elkaar redelijk op. Heb je meer geld te spenderen zou ik een ROK of een MAX kopen, kan je in de toekomst nog wedstrijden rijden ook en deze houden hun waarde. het 125cc automaat verhaal gaat aanstonds helemaal verdwijnen en is nu al lastig qua onderdelen.

Wil je desondanks toch zo'n motor, koop deze dan bij een deskundige (kartshop/team). Iemand die nog een aantal van deze motoren heeft staan is Blanken tuning. www.blankentuning.com.

Succes!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 1:44 pm 

Geregistreerd: ma jun 06, 2005 9:21 am
Berichten: 252
Woonplaats: Uden
2 renz>> Waarom gaat dat verdwijnen...........?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 4:12 pm 

Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm
Berichten: 111
lammie schreef:
2 renz>> Waarom gaat dat verdwijnen...........?


Door de komst van de 125cc TAG FA/ICA motoren in 2007. Je ziet nu al op het Nk in de 03 klasse dat er steeds meer mensen overstappen op een ROK of een MAX. Met de oudere promo 95's mag je eigenlijk geen eens mee rijden i.v..m het ontbreken van een TAG systeem.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 4:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Renz, beetje onzin wat je verteld. De Iame Leopard is een TAG motor, en daarvan zijn veel onderdelen identiek aan de promo's. Ook zijn deze motoren een stuk minder onderhoudsgevoelig dan een 100cc. Enige waar je op moet letten is dat je netjes met de koppeling omgaat.
Onderdelen (mits je de Iame als voorbeeld neemt) zijn nog prima verkrijgbaar.
Of je met races mee mag rijden of niet doet er in dit geval niet toe aangezien Paul aangegeven heeft enkel recreatief bezig te willen zijn.
Enige probleem kan het Low-Budget verhaal zijn. Een Max is niet Low-Budget, een goede promo is goedkoper, maar ook nog lang niet Low-budget. Blijven de onbekende oudere promo's over, maar daarvoor geldt hetzelfde als met alles wat je gebruikt koop, als de aanschaf niet duur is kan het best weleens zo zijn dat het onderhoud wel duur gaat worden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 6:31 pm 

Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm
Berichten: 111
Met de oude promo's bedoelde ik de Komet 25(IAME) en dus niet de Leopard. De Leopard is net zo duur als een ROK of Max dus denk niet dat dat een optie is voor een recreant met weinig budget. Ik heb een aantal jaren gesleuteld in de Promo95 klasse en div 100cc klasses en kon toch merken dat de lcuhtgekoelde motoren (waar de topicstarter ook nu mee rijdt)minder problemen gaven omdat er eenvoudig niet veel opzit behalve ontsteking en carb.
De promo's die nu particulier worden aangeboden voor weinig zijn die oude Komet types en niet de leopard types. Van mijn tuner heb ik begrepen dat Parilla/Iame is gestopt met het leveren van specifieke onderdelen voor de Komet types. Ik wil hier alleen mee aangeven dat nu het kopen van een 125cc automaat misschien onverstandig is omdat als hij toch in de toekomst toch een wedstrijd wil gaan rijden er geen klasse meer voor is. Wil je desondanks wel zo'n ding, koop hem dan bij een goede kartshop/team.

Valt dus wel mee die onzin, het is een goed bedoelt advies om later teleurstellingen te voorkomen....


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 6:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
De K25 (van het laatste type) is een Leopard zonder ingebouwde startmotor. Zoals ik eerder al schreef zijn veel onderdelen identiek (vandaar dat ik de Leopard ook noemde, en niet omdat die in aanmerking zou komen). De koppeling is anders, de krukas is iets anders (past wel een Leopard krukas in, maar dan moet je ook de nieuwe, betere koppeling gebruiken) en de ontsteking is anders, echter is die van een type die op heel veel tweetakt motoren zit.
Ik heb zelf een K25, en die geeft zo goed als geen problemen. Voor de komst van de Rotax Max waren dit toch wel de meest onderhoudsarme tweetaktmotoren die verkrijgbaar waren. Zo hebben we bijvoorbeeld nog nooit een vastloper gehad met die dingen, ook als de carb niet helemaal netjes afgesteld was, of er een paar rondjes niet gechoked werd. Dit in tegenstelling tot het luchtgekoelde blokje dat we daarvoor hadden.
Ze hoeven dan ook niet om de 10 uur open, maar pas na 20/30 uur of meer.
Nadeel is de koppeling, als je daar netjes mee omgaat gaat ie lang mee, maar de onderdelen blijven gewoon prijzig. Koppelingen worden gewoon nogsteeds gemaakt aangezien die niet specifiek voor de Iames ontwikkeld zijn, en onderdelen zijn nogsteeds verkrijgbaar.

Het is inderdaad een goed advies om em bij een kartshop, of in ieder geval een vertrouwd adres te kopen. Zoals je aangaf zit er meer op, dus er kan ook meer mis mee zijn dan een simpel luchtgekoeld 100cc blokje.
Het is alleen niet zo dat de onderdelen die daarop zitten sneller kapot gaan.

Citaat:
het is een goed bedoelt advies om later teleurstellingen te voorkomen....

Daar twijfelt denk ik niemand aan, ben wel benieuwd wat jij voor alternatief in gedachten hebt dat aan de wensen van Paul zou kunnen voldoen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2005 9:14 pm 

Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm
Berichten: 111
Een goede 2e hands Max (worden redelijk vaak aangeboden) of een ROK (maar die zal lastig worden gebruikt). Wil je echt geen wedstrijden rijden zou ik kiezen voor een goede 100cc luchtgekoeld ROTAX (low budget, goed en betrouwbaar) of een watergekoelde vortex 100cc met roterende inlaat. Deze laatste is ook nog vrij veel leverbaar bij kartteams en nog vaak in super staat omdat met die motoren maar heel kort mee is gereden in de FA kampioenschappen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2005 9:42 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 26, 2005 3:33 pm
Berichten: 49
Woonplaats: tilburg
Oke, veel info bedankt voor jullie adviezen zal is gaan informeren bij wat kartcentra . En ja kijk dat low budget verhaal karten is autosport en das duur dat weet ik en het mag ook wel iets kosten maar als sponsorloze vader van een 14 jarige die helemaal in de kart sport opgaat moet je toch een beetje opletten.
Groeten Paul :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2005 11:10 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
als je zoon helemaal op gaat in karten, dan wil die later ook wedstrijden gaan rijden! dat zit er dik in!

Wat dan mischien interressant is, is de honda390 4takt klasse. Betaalbaar, en competitie.

Ik zou niet voor 100cc gaan. Het kost in aanschaf niet veel, dat is zeker waar. Maar de revisiekosten komen vaak terug. En als recreatie rijder is dat nog wel te doen, zeker als je ook zelf het een en ander kunt doen. Maar als dan later ook wedstrijden gereden willen worden, dan is het niet meer te betalen.

Ik weet niet hoe groot je budget is, maar ik zou toch als ik in jouw schoenen stond alles in 1 keer goed aanschaffen, zodat je niet met 1 a 2 jaar weer alles om moet ruilen
je kunt hetnatuurlijk zo duur maken als jezelf wilt, maar voor jaartje rotax max ben je al gauw 7 a 8000 euro kwijt (aanschaf kart, onderdelen, banden benzine, inschrijfgeld, daarbij moet dan dus nog vervoerskosten, gereedschap, en wellicht kleding)
voor 3904takt klasse moet je rekenen op een 4 a 5000 euro.
Maar hang me daar niet aan op, is het natuurlijk maar net hoeveel je aan uit wil geven.

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2005 11:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 11, 2005 10:39 am
Berichten: 1168
Woonplaats: Harmelen
Renz schreef:
Door de komst van de 125cc TAG FA/ICA motoren in 2007. Je ziet nu al op het Nk in de 03 klasse dat er steeds meer mensen overstappen op een ROK of een MAX. Met de oudere promo 95's mag je eigenlijk geen eens mee rijden i.v..m het ontbreken van een TAG systeem.


Ik rijd mee met het NK in de 03 klasse met een 125cc automaat. Zonder TAG.

Even een citaat uit het 'groene boekje':

NAB schreef:
motor: alle watergekoelde 2-Takt motoren met een maximale inhoud van 125cc voorzien van een koppeling, zonder versnellingen.
Startmotor toegestaan
Powervalve toegestaan.


_________________
Kartnieuws.com journalist
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2005 8:28 pm 

Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm
Berichten: 111
Ricko schreef:
*edit* Overbodige quote verwijderd. Het bericht staat erboven, gelieve in dat geval niet meer te quoten


Jij wordt ook gedoogd heb ik gehoord. Vorig jaar had men besloten dat het helemaal niet mocht voor 2005 (helaas vind ik ook). Een startmotor is trouwens wat anders dan een externe startkast. Maar dat is net hoe men de regels interpeteerd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 3:28 pm 

Geregistreerd: ma okt 30, 2006 11:24 pm
Berichten: 33
Woonplaats: laakdal
Ik weet niet of je geïnteresseerd bent in een rotax max maar ik heb er nog een staan uit 2003 met een gp racing chassis ook uit 2003. de pitkar, 2 extra velgjes, extra bandjes, extra sproeiers enzo. Moest je interesse hebben hij stata te koop voor 2000 euro. Hij is wel van een gekke belg geweest. Mail me gerust op cliff.vernelen@gmail.com


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 5:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 20, 2006 11:00 pm
Berichten: 512
Woonplaats: Heb tijdelijk geen kart
Gekke belg........ kijk eens goed naar de datum van de laatste post....
Bijna 2jaar geleden! Hij heeft waarschijnlijk geen kart meer nodig!

_________________
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2007 7:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 08, 2006 9:24 am
Berichten: 1526
Woonplaats: South-Garda
misschien is hij nu wel weer toe aan een andere kart !!!

_________________
Afbeelding

Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David