Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: honen
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2007 7:21 pm 

weet iemand hoe honen precies in zijn werk gaat?ik ben van plan om zelf cilinders te gaan honen voor karts.en begin nou niet van dat ik dit door een kartzaak moet laten doen.en ook wat ik er precies voor nodig heb.alvast bedankt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2007 7:37 pm 

je hebt een hoon doorn nodig die heb je in een aantal soorten zelfs die je met de hand kan doen maar wil je het een beetje profesioneel aan pakken dan zal je toch een hoon bank aan moeten schaffen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2007 7:59 pm 

Zo'n hoondoorn voor in de boormachine is zoveel ik weet alleen geschikt om een beetje bij te honen, dus nieuwe hoongroefjes in de cilinder maken.
Voor het serieuzere werk, bijvoorbeeld bij een revisie, of schade na een vastloper waarbij er dus een grotere zuiger gemonteerd moet worden heb je inderdaad een hoonbank nodig (zoals Joris al aangaf). Deze zijn niet echt goedkoop, en het schijnt nog niet gemakkelijk te zijn om een cilinder perfect te honen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 1:28 pm 

Laten honen op een hoonbank kost een tientje. Voor die paar keren dat je moet honen per jaar, kan je zo'n bank niet aanschaffen incl die die dure hoonolie.

Honen is geen kattenpis, je moet dat goed leren en zeer goed weten wat je doet, want je kan die cilinder ook totaal vernaaien, als je hem verkeerd vasthoudt bijvoorbeeld, of op de verkeerde snelheid hoont.

Die 10euro kost het bij Slikker Kartracing (hoefkestraat 17) in Eindhoven

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 7:30 pm 

bedankt manders maar als je goed gelezen hebt begrijp je dat ik het zelf wil anders had ik de cinder wel naar een bedrijf gebracht...maar alsnog bedankt

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 8:56 pm 

Pulles,

je wilt het zelf doen? Heb je er NU last van.. of wil je gwn voor komende keren?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 9:04 pm 

Laten we er met zijn allen vanuit gaan dat Pulles slim genoeg is om zelf te weten dat zelf honen voor eigen gebruik niet de moeite waard is, en dus niet nog 10 keer aan hem vragen of hij daarvan op de hoogte is ;)

Vermoedelijk wil hij graag een indicatie hebben wat de mogelijkheden zijn, en hoe het kostenplaatje eruit ziet, zodat hij kan bepalen of het haalbaar is.
Helaas kom ik zelf niet verder dan dat de apparatuur prijzig is, en je het niet van vandaag op morgen kunt (dus veel oefenen en "lesgeld" betalen), dus hopelijk zijn er andere mensen die meer informatie hebben.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 9:23 pm 

me vader doet het volgens mij altijd met een boormachine en dan zo raar geval met zwarte balletjes aan een ijzer stokkie.. soort boompie geval

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 9:58 pm 

zeker een drie poot met steentjes erop die zijn er meer voor om krasjes weg te halen

het hele nut van honen bij mijn weten is dat je de cilinder weer rond maakt de zuiger maak hem namelijk onrond door dat die voor en achterover wil kantelen

het honen met een driepoot die geveerd is zal simpel weg het cilindertje volgen en groter maken (maar heel wienig) dus hij blijft onrond

je moet ereen hebben die vast is en 2 of 4 of meerder steenen heeft

3 werk niet omdat met drie punten geen 2 punts onrondheid weg kunt halen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 10:14 pm 

beste david laten we ervanuitgaan dat ik niet op mijn achterhoofd gevallen ben.aangezien ik de titel ing.voor mijn naam mag zetten.david snapt wel waar ik naartoe wil en dat is motorblokken reviseren voor een concurerende prijs.als hobby en om mijn eigensport ook betaalbaar te houden maar ook voor de toekomst.vandaar mijn vraag.is de investering te groot dat houd het simelweg op.de driepoot is trouwens idd om kleine krasjes weg te halen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 10:59 pm 

Offtopic:
Neem aan dat een Ing. wel wat Nederlands heeft geleerd en met punten en spaties kan werken en op zijn zinsbouw kan letten......?

Maar denk je dat er handel zit in wat hoonwerk? Er zijn er vrij veel die het doen, dus begin er niet aan. De winst zal overigens maar enkele knaken zijn. Honen is meer een service-gerichte dienst van een bedrijf, en geen hoofdonderdeel van de bedrijfsvoering.

Gr. een Ing i.o.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2007 11:04 pm 

pulles heb je er ook aan gedacht dat de meeste motoren tegenwoordig 125 cc zijn en dus een andere doorn nodig hebben dan de 100 cc en dat die meestal voorzien zijn van een nicasil die je er eerst uit moet bijten in een zuurbad vervolgens honen en daarnaa weer moet nicasilen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 23, 2007 7:07 am 

Laat pulles toch! met een ing. titel dan heeft hij ook Geld om nieuwe cilinder te kopen.

Wand die zal hij veel gebruiken. :-({|=

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 23, 2007 1:05 pm 

dat lijkt me idd waar powerspayk ;) gaat hem veel cylinders kosten!!

als ik nog eens een ouwe cylinder heb zal ik hem die gunnen kan hij daar mee oefenen.

Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 23, 2007 1:42 pm 

wat zijn jullie kinderachtig zeg.ik weet het beter gemaakt ik zoek het zelf wel uit.delete me maar van dit forum david.als er van dit soort mensen zijn die mensen proberen te kleineren of wat in die trand.het ging er alleen om dat ik het leuk vind voor de hobby en niet om geld mee te verdienen.ik zag het als een dienst om mensen te helpen op een goedkope manier dan.maargoed.......je ziet het wordt dus niet gewaardeerd!!!!bedankt voor alle vriendelijke reacties!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende