Auteur |
Bericht |
Lajos
|
Geplaatst: ma maart 12, 2007 7:30 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 12, 2007 7:24 pm Berichten: 7
|
Ik ben bezig met een kart klaar te maken (want ik ga binnenkort rijden), er zit een Honda GX200 motor op, met een natte koppeling en daar zit ook een vertraging in van twee op één. Ik wil gaat weten wat voor tandwielen er op moeten. Graag hoor ik dat zo spoedig mogelijk.
Gr. Lajos.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma maart 12, 2007 7:54 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Tandwielverhoudingen zijn over het algemeen afhankelijk van de baan waar je wilt gaan rijden.
Helaas rijden er volgens mij heel weinig (misschien wel geen)kartforumleden met een Honda GX200 dus het kan zijn dat je niet snel antwoord hebt, al hoop ik natuurlijk dat ik me vergis.
Laatst bijgewerkt door David op ma maart 12, 2007 8:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Lajos
|
Geplaatst: ma maart 12, 2007 8:06 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 12, 2007 7:24 pm Berichten: 7
|
Oke bedankt, ik wacht nog even af of iemand anders het weet.
P.S. het is een kleine baan waar ik wil gaan rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
FvRoij
|
Geplaatst: di maart 13, 2007 12:23 am |
|
Geregistreerd: wo mei 10, 2006 8:28 pm Berichten: 60 Woonplaats: Weert
|
Met een droge koppeling rijden we met 12T-voor en 81T-achter.
Ga je omlaag in tanden achter dan krijg je meer trekkracht en duurt het langer voor de topsnelheid bent.
Ga je omhoog in tanden achterop dan zal de trekkracht minder worden en eerder aan de topsnelheid.
Als je dus met een natte-koppeling al een reductie hebt van 2:1 en je hebt voorop 12T, dan zul je achter naar de 40T gaan
omdezelfde verhouding te krijgen als de droge koppeling.
|
|
Omhoog |
|
|
gallie
|
Geplaatst: di maart 13, 2007 9:56 am |
|
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 4:32 pm Berichten: 121 Woonplaats: Breda
|
Ik rijd zelf ook met een gx200 van 8.5 pk (geprepareerd) en er zit vanvoor 16T op en en vanachter 84 T. Het is leuk om er mee op binnen banen te rijden en voor buiten circuit rijd ik alleen maar op antwerpkarting dat is een kleincircuit met heel veel bochten, daar mag je trouwens ook alleen met 4 takt rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
Lajos
|
Geplaatst: di maart 13, 2007 7:42 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 12, 2007 7:24 pm Berichten: 7
|
Oke, bedankt voor jullie hulp. Nu weet ik genoeg.
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: di maart 13, 2007 9:07 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
tandwielen is juist andersom
hoe groter achter, hoe meer trekkracht en minder top
hoe kleiner, minder trekkracht maar meer top
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di maart 13, 2007 9:54 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ga maar een op een mountain bike rijden dan kun je het mooi allemaal zien en voelen
voor klein en achter groot = trekkracht
voor groot en achter klein = snelheid
|
|
Omhoog |
|
|
FvRoij
|
Geplaatst: di maart 13, 2007 11:09 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 10, 2006 8:28 pm Berichten: 60 Woonplaats: Weert
|
klopt helemaal, had een foutje gemaakt met de redenering...
|
|
Omhoog |
|
|