Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kart kopen
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2004 11:16 pm 

Geregistreerd: wo dec 22, 2004 10:51 pm
Berichten: 58
Woonplaats: den haag
hallo mensen van het forum .

ik heb een vraagje over wat vorn soort kart ik het beste kan kopen met een laag buget. mijn kennis over karts is vrijwel nul . ja ik weet hoe een auto/scooter werkt maar das toch altijd ff anders dan een kart heb ik zo het idee. op de site van marktplaats staat deze advetentie :

KART 100CC PARILLA
In perfecte staat kart.
Pas gereviceerd.
Goede ketting en tandwielen.
Loopt goed en hard.
Met div. extra's zoals: regen en gewoone banden en een kappenset.
LET OP!!! STAAT IN DE WEG VANDAAR DEZE PRIJS VAN 350,- of hoogste bod!

het lijkt mij als je zo'n kart koopt dat je alleen maar ellende er van hebt .
maar ik ben ook niet weer zo rijk dat ik een rotax max kan kopen (arme student met een heels te dure hobby je kent het wel). wat zou het onderhoud aan dit soort 2 taktjes kosten als je zelf een beetje handig ben ? nog een advetentie dan maar

-Crg Kali kart
-Rotax 100cc
-lucht gekoeld
-roterende inlaat
-Tillitson carburateur
-tandwielverhouding 9/79
-Vega banden (slicks)
-extra set regenbanden
450 pleuro

is deze prijs klassen alleen maar ''rotzooi'' tekoop ? of kan het zijn dat dit een goede kart is . :?:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2004 11:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Hoi Scoot!
Allereerst welkom op het kartforum!
In de prijsklasse waar jij aan het zoeken bent naar een kart vind je helaas genoeg troep, maar als je geen haast hebt, en veel tijd en moeite investeerd in het zoeken, is het niet onmogelijk om iets leuks te vinden.

Het nadeel van dergelijke advertenties is dat je er eigenlijk helemaal niet wijs uit wordt. Zo staat er bijvoorbeeld bij: pas gereviseerd. Das nogal een ruim begrip, is pas gisteren, of een jaar geleden, en bedoelt de verkoper met reviseren het vervangen van de bougie, of is echt de hele motor uit elkaar geweest en nagelopen?

Bij de eerste advertentie staat geen merk van het frame, bij allebei de advertenties staan geen bouwjaren. Wil je ze echt kunnen vergelijken dan zal je dus bij beide verkopers naar meer info moeten vragen. Dit geldt natuurlijk ook bij advertentie nummer 3 t/m weetikveel.

Nadat je alle info vergeleken hebt kan je een selectie maken van karts waarvan het de moeite waard is om eens te gaan kijken. Er lopen hier op het forum al een paar topics waarin je kunt vinden waar je allemaal op moet letten.
Over het algemeen kan je wel stellen dat hoe meer karts je bekijk, des te groter de kans is dat je iets fatsoenlijks vindt.
Succes in ieder geval


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 12:28 am 

Geregistreerd: wo dec 22, 2004 10:51 pm
Berichten: 58
Woonplaats: den haag
wat zijn vaak de zwakken punten bij karts ? achteras, bodem plaat. hoe kan zie je of de motor goed is . hoe zit het met de uitlaat/demper gluid wat een kart mag produceren? wat houd reviceren in . wat kost reviceren om het zelf te doen ?

_________________
Als je probeert te falen en je slaagt, wat van de twee heb je dan gedaan?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 12:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Kijk even in DIT Topic naar de post van Paulo.

De kosten van een revisie zijn sterk afhankelijk van wat er gereviseerd moet worden, en wat je allemaal zelf kunt doen.
Bij een grote revisie moet je denken aan het vervangen van alle lagers in de motor, evenals de zuiger, pakkingen etc. Wellicht de krukas richten/afpersen (heb ik zelf dus nog nooit gedaan) en de cilinder honen.
Die laatste dingen kan je eigenlijk niet zelf aangezien je daar speciale machines voor nodig hebt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 10:59 am 

Geregistreerd: wo dec 22, 2004 10:51 pm
Berichten: 58
Woonplaats: den haag
oke bedankt :D

_________________
Als je probeert te falen en je slaagt, wat van de twee heb je dan gedaan?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 12:00 pm 

Geregistreerd: wo dec 22, 2004 10:51 pm
Berichten: 58
Woonplaats: den haag
weet iemand nog goede site waar ik kan kijken voor infomatie over karts?

_________________
Als je probeert te falen en je slaagt, wat van de twee heb je dan gedaan?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 7:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
wat wil je weten ?
de site ben je al :D

wat ik nog even wil zeggen
als je niet al te veel te besteden hebt moet je geen 100 cc kopen
bij een 100 cc moet je relatief vaak reviseren
het blok moet eerder open dan bij boijvoorbeeld een 125 cc automaat of schakel
wil je heel weinig onderhoud dan zou ik voor een 4 takt gaan
wil je veel trekkracht dan is een betaalbare 4 takt geen goed idee
maar dit is allemaal al helemaal goed uitgelegd in het topic / antwoord van paulo

ps welkom :D

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 8:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
als je niet al te veel te besteden hebt moet je geen 100 cc kopen

Mwah dit is wel waar, maar geldt niet altijd. Als je een simpele, goed onderhouden 100cc koopt, die niet naar 35 PK getuned is, en waarmee je vervolgens niet al teveel en/of al te extreem mee gaat rijden, dan vallen de kosten denk ik nog wel mee.
Bedenk dat die motoren erg simpel zijn, en er dus ook weinig onderdelen vervangen hoeven te worden, wat je veelal zelf kunt en je niet voor naar een erkende dealer hoeft te gaan.
In de prijsklasse waarin Scoot op zoek is vindt je gewoon geen 125cc, of beter gezegd: niks watergekoelds, en het viertaktaanbod bestaat enkel uit afgedankte huurkarts. Helaas betekent dit niet dat je veel fantastische 100cc karts vindt, want ook die zijn meestal verre van nieuw.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 8:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
dat bedoel ik dus ook
meestal zijn dit de getunede karts waar niet zoveel meer mee te beginnen is
al zo vaak uitgehoond dat er een nieuwe cilinder op moet
noem maar op
voor dat geld vind je gewoon heel weinig
en dan komen de normale kosten er nog bij zoals banden
en allerlei andere onderdelen

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 9:09 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
sja het is maar net hoe duur je het maakt

mijn eerste kart was er ook een van 500 euro 100 cc lucht gekoeld
het probleem bij die motoren is dat het niet alleen aanduwen en rijden is maar je zo'n motor vrij goed moet kunnen aan voelen en als je niet alles precies goed doet je meteen een vast loper hebt en dat kost centen (zuigertje + hohnen ongeveer 100 euro) als je zo'n ding onder de knie hebt kun je redelijk onderhouds arm mee rijden (teminste wat de centen betreft) en vergeet niet dat je voor die 1500 euro meer wat je voor een max betaald vaak je blok kan laten reviceren en ze lopen net zo hard sommige nog wel veel harder als ze getuned zijn

een groot nadeel vind ik wel dat ze geen koppeling en startmotor hebben maarja die hoef je dan ook niet te onderhouden

groeten joris


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 23, 2004 11:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Hi Scoot,

Ten eerste van harte welkom op dit forum.
En ja, zoals al 2 maal vermeld, kijk even naar mijn eerder geposte topic over "Waar op te letten bij aankoop".

Daarnaast kan ik je nog een tip geven, wellicht kent iemand van dit forum, wel een ander persoon die een 100cc te koop heeft staan.
Hierdoor kom je beter aan de info en dan zal er vast niet gelogen worden over de staat en god mag weten wat er zoal meer gevraagd wordt.

Een echte praktijkvoorbeeld is mijn oude Kart.
Heb hem overgenomen voor 500 euro (incl. extra ketting+tandwiel+regenbanden en Pitskar), dat was dus geen geld.

BUT......... dan komt het.......
- nieuwe stoel (paste ik niet in)
- nieuwe banden
- nieuwe remblokken
- nieuwe bougie
dan ben je alweer zo'n 250 euro verder.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat je best een goede Kart kan kopen voor 500 euro, echter daar zal nog wel het e.e.a. aan gesleuteld/gekocht moeten worden. Dus het zal nooit bij die 500 euro blijven.

Kijk eens goed naar de advertentie....... als alles zo goed is en perfect draait...... Waarom doe je hem dan weg ????

Mijn Advies is:
Een kart voor 500-600 euro kom je zeker tegen, echter je moet iemand hebben die de kart kent (en dan niet de eigenaar dus), zo weet je of het een goede deal is of niet (lees veel of weinig aankopen/sleutelen achteraf)

NB. Vraag gerust.... we proberen je allemaal verder te helpen !

Heel veel succes.

Suc6

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 24, 2004 12:34 am 

Geregistreerd: wo dec 22, 2004 10:51 pm
Berichten: 58
Woonplaats: den haag
maar als je deze punten in de gaten houdt dan kan er toch weinig verkeert gaan?
banden profiel
- tandwiel + Ketting (al kost dat niet de hoofdprijs)
- uiterlijk van de motor (lees: is ie schoon ?) hieruit kan je vaak opmaken hoe hij onderhouden wordt.
- remblokken/schijf slijtage
- dopje van de radiator eraf, zoeken naar evt. oliesporen in het water
- rondom de bodywork (scheuren / deuken)
- frame check op schuren (vaak rondom de stoel of motor)
- vergeet niet te vragen naar de ID-Card van de Rotax, daarin kan je zien waneer de laatste revisie is geweest.
(en IF lang geleden, THEN 250 euro minder voor de revisie)

Kart op de grond zetten:
- speling van de stuurstang (moet gering zijn)
- fusee's, schade / speling

In de Kart gaan zitten:
- check met het voluit draaien van de stuur (L+R) of het achterwiel gelift wordt.
- en wel aan beide kanten evenveel
- ook checken als je niet in de kart zit

ik ben aan het leren voor chef werkplaats in een garage en ben al weer een jaar auto monteur dus een beetje inzicht zal ik wel hebben . als een kart ongeveer net zo werkt als een scooter/auto kan ik er zelf wel aan sleutelen. reviceren is dan ook niet meer zo duur . alleen zit ik met het probleem hoe je kan zien of de motor gereviceert is of nog gereviceert moet worden en of de motor nog goed is . voor onderhoud zijn er wel boeken lijkt me. als iemand antwoordt zou kunnen geven op deze vragen zou je me erg mee helpen

ps leuk/goed forum
ga zo door =D)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 24, 2004 1:04 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
hoe je kan zien of de motor gereviceert is of nog gereviceert moet worden en of de motor nog goed is . voor onderhoud zijn er wel boeken lijkt me

Het probleem bij het kopen van een tweedehands kart is dat je dat dus niet kunt zien, en af moet gaan op hetgeen de verkoper je vertelt.
Het enige dat je kan controleren is de speling van de krukas, dit doe je door em aan allebei de kanten (ontsteking/tandwiel) vast te pakken en te kijken of je em heen en weer kunt bewegen. Hij mag geen tot een heeeeeeel klein beetje speling hebben.

Werkplaatshandboeken zoals je die bij autos en moterfietsen hebt zijn heel erg zeldzaam bij kartmotoren. Een aanrader voor iedere beginnende karter is het boek Alles over Karting van Dennis vd Spoel.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 25, 2004 10:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
scoot schreef:
In de Kart gaan zitten:
- check met het voluit draaien van de stuur (L+R) of het achterwiel gelift wordt.
- en wel aan beide kanten evenveel
- ook checken als je niet in de kart zit

ik ben aan het leren voor chef werkplaats in een garage en ben al weer een jaar auto monteur dus een beetje inzicht zal ik wel hebben . als een kart ongeveer net zo werkt als een scooter/auto kan ik er zelf wel aan sleutelen. reviceren is dan ook niet meer zo duur . alleen zit ik met het probleem hoe je kan zien of de motor gereviceert is of nog gereviceert moet worden en of de motor nog goed is . voor onderhoud zijn er wel boeken lijkt me. als iemand antwoordt zou kunnen geven op deze vragen zou je me erg mee helpen

ps leuk/goed forum
ga zo door =D)


hoi scoot

is het niet zo dat niet het achterwiel maar het voorwiel moet liften ?
enne een twee takt is een twee takt
dus het werkt net als met een scooter
alleen zit alles niet ingebouwd en kan je er wat makkelijker bij
als jij in de motorvoertuigen techniek zit moet je het allemaal makkelijk kunnen beoordelen
maar het mooiste voordeel
de revisie's zijn voor jou een makkie
je kan heel veel dingen zelf
en als je speciaal gereedschap nodig heb dan neem je alles mee naar de werkplaats
ook allerlei inderdelen kan je goedkoper en makkelijker aankomen
ik zou dan denk ik eerder voor een 100 cc gaan

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 25, 2004 11:26 am 
David schreef:
Citaat:
hoe je kan zien of de motor gereviceert is of nog gereviceert moet worden en of de motor nog goed is . voor onderhoud zijn er wel boeken lijkt me

Het probleem bij het kopen van een tweedehands kart is dat je dat dus niet kunt zien, en af moet gaan op hetgeen de verkoper je vertelt.
Het enige dat je kan controleren is de speling van de krukas, dit doe je door em aan allebei de kanten (ontsteking/tandwiel) vast te pakken en te kijken of je em heen en weer kunt bewegen. Hij mag geen tot een heeeeeeel klein beetje speling hebben.

Werkplaatshandboeken zoals je die bij autos en moterfietsen hebt zijn heel erg zeldzaam bij kartmotoren. Een aanrader voor iedere beginnende karter is het boek Alles over Karting van Dennis vd Spoel.


Klopt, enige probleem is dat zo'n boek niet gratis is. Volges mij heeft het me zo'n 50 euro gekost!


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David