Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 10:42 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Ja daar heb je wel gelijk in want als het schade zou toebrengen...!
Maar karts, kun je daar de schade van terug krijge dan?
het is toch niet voor de openbare weg en ze hebbe het bij de reclames niet over karts en dergelijke.. En ook niet of dat je het in de scooters kan gooien ( is 2 takt)

Dus ik weet niet hoor...!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 12:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Emmercompascuum DR
maar niemand verteld waarom ron 95 of 100 beter is. waarom ????

_________________
MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 12:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 27, 2006 7:42 pm
Berichten: 45
Woonplaats: utrecht
ik heb wel vaker gehoord dat je van v-power je keeringen na een tyd stuk gaan of het is een fabeltje maar het word wel meer gezegd


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 12:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 14, 2006 11:41 am
Berichten: 1727
waarom tanken jullie die v-power eigenlijk?
gewoon normaal euro 95 tanken dan heb je ook geen problemen.
voorheen was er ook geen v-power.
en wat nieuw is hoeft ook niet altijd beter te zijn.

@ziggy , dus als jij vind dat v-power sh*t is tank je gewoon weer euro95 en ben je van alles af.
probleem opgelost.
simpel zat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 1:05 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
@ willy 100 octaan is beter bestand tegen detonatie en kan dus met een hogere compressie gereden worden en aan gezien een fasoenlijke kart motor veel compressie heeft is het dus aan teraden om een hoog octaan te nemen

p.s. door het mengen van olie neemt ook al je octaan getal af


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: V-Power
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 1:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
laat ik ook maar eens wat zinnigs toevoegen:

Om 1kg benzine volledig te laten verbranden moet er 14,7kg lucht aangevoerd en gemengd worden.
Als aan deze voorwaarde wordt voldaan, zal alle benzine kunnen verbranden en dan zal de grootst mogelijke hoeveelheid warmte ontwikkeld worden.
Men noemt dit ook wel het: chemisch juiste mengsel of de stochiometrische mengverhouding.

Bij een normale verbranding bedraagt de vlamsnelheid ongeveer 30m/s. Hoe armer het mengsel wordt gemaakt, hoe verder de vlamsnelheid afneemt. Ook extreem rijke mengsels zorgen voor een verlaging van deze snelheid. Extreem hoge verbrandingssnelheden van zo'n 500m/s doen zich voor tijdens zeer explosieve verbrandingen. Men noemt dit ook wel Detonatie.
Deze ongewilde explosie ontstaat als de temperatuur in de cilinder te hoog oploopt en vind plaats na de ontsteking in tegenstelling tot zelfontbranding (pre ignition) t.g.v. gloeiende kooldeeltjes. Detonatie en pre ignition zijn zeer ongewenst omdat dit leidt tot overbelasting (thermisch en mechanisch) en zelfs breuk van zuiger, drijfstang of cilinderkop. Detonatie is te herkennen aan een metaalachtig geluid uit de cilinder, alsof iemand met een hamertje tegen de binnenkant van de cilinder tikt.
Het detoneren ontstaat ook meestal aan de rand van de zuiger (oa door een verkeerde squish, octaangetal en klopvastheid).
De bekende getallen 95/98 staat voor het octaan gehalte.
Het octaangetal kenmerkt de klopvastheid van een brandstof voor een motor.
Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid.

Klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan C8H18 en n-heptaan C17H16.

Ron methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toerentallen (tijdens acceleren).

MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toerentallen (detoneren bij hogere snelheden)
De motor methode onderscheidt zich van de research methode door mengsel voorverwarming, een hoger toerental en een veranderlijke instelling van het ontsteektijdstip, waardoor een hogere thermische belasting van de te onderzoeken brandstof ontstaat.


Hoe komt men nou aan een RON of MON getal? Nou er wordt met een speciaal ontwikkelde motor een brandstof getest.
Bij deze motor kan de compressie tijdens het draaien van de motor worden veranderd en kan worden gekeken bij welke compressie verhouding de brandstof vanzelf gaat ontbranden en dus gaat detoneren. Brandstof die pas gaat detoneren bij een hoge compressie verhouding krijgt dan een hoog octaan getal en brandstof dat al bij een laag octaan getal gaat detoneren, krijgt een laag octaan getal. Bijvoorbeeld Euroloodvrije benzine heeft een octaan van 95 en super een octaan van 98, dit betekent dat een motor sneller kan gaan detoneren met Euroloodvrij dan met super benzine.
RON dat komt heel bekend voor want bij de benzinestations staat dat getal bij de soort benzine die getankt kan worden. Dit getal heeft natuurlijk een betekenis en wordt er niet zomaar bijgezet. Super met of zonder loodvervanger heeft een octaangetal van 98, Euroloodvrij heeft een getal van 95 en normaal loodvrij heeft een getal van 91.
Het MON getal is bij snellopende motoren eigenlijk net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan het RON getal, het MON getal bedraagt bij pomp benzine over het algemeen 10 tot 8 punten lager dan het RON getal. Wat is er nou zo belangrijk aan deze getallen en wat is dan het verschil tussen RON en MON? Nou bij het testen van het MON getal wordt de test van de brandstof uitgevoerd onder zwaardere omstandigheden zoals bijvoorbeeld een hogere Luchtinlaattemperatuur en geeft dus een andere waarde. Dit kan in de racerij er voor zorgen dat met een brandstof met een hoger MON getal de turbo druk hoger kan worden opgevoerd of dat de compressie hogere kan worden gemaakt van een motor.

Verhogen van de klopvastheid:

Normale destillaat benzine heeft een lage klopastheid. Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten ontstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet sprake zijn van een over zo hoog mogelijk octaan niveau over het gehele kooktraject.
Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuulstructuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso paraffine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte kettingen (n-paraffine)
Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten (methanol, ethanol, methylteraarlbuthylether)
Heeft ook een positief effect op het octaangetal.
Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen materiaal Aantasten.

Nadeel:98 heeft een langere aansteektijd dan 95.
Het ontstekingstijdstip kan je proberen te vervroegen de cilinderwand wordt namelijk warmer bij een te late ontsteking en krijg je dus nog meer last van detonatie!
Je kunt een koudere bougie proberen die worden iets minder warm en zul je wat minder last hebben van detonatie.

Maar in de praktijk valt het mee.
Een 125cc crosser zoals een honda cr125 met std cilinderkop heeft een compressie verhouding van 8,8:1 (japanse manier) en dan heb je helemaal geen last van detonatie.
En omdat 98 niks beter brand als 95 is het gewoon onzin.

Als je een andere cilinderkop erop hebt (vhm kop ofzo) dan moet je er trouwens wel 98/100 Of hoger ingooien (V-Power dan alleen de V-power uit Duitsland).

De meeste motoren hebben dus duidelijk geen problemen om met normale brandstof( 95/98 ) te rijden. Dit geld dus niet voor wedstrijd motoren.

Na aanleiding van het bovenstaande wil ik nog even toevoegen dat het pingelen van de motor niet alleen een te hoge compressie verhouding kan zijn maar tevens een te hoge MSV kan leiden tot pingelen van de motor.
MSV staat voor mean squish velositi en dit geeft de snelheid weer waarmee de gassen uit de squish spleet worden geduwd.
Deze maximale snelheid hangt af van het type kop welke je gebruikt, bv voor een centrale verbrandings kamer is 30 M/s ongeveer het maximum voordat detonatie optreed. Onafhankelijk van de compressie verhouding maar voor een offset verbrandingskamer kan dit wel oplopen tot 45M/s.
Tevens zijn voor diverse toepassingen van de motor de MSV waarden van belang.
Als je een motor wilt hebben welke snel in toeren moet klimmen maar niet ver in toeren hoeft door te lopen na het punt waar het maximum vermogen wordt afgegeven dan kun je kiezen voor een waarde van ongeveer 28M/s, wil je een motor die wel ver door moet lopen in toeren dan kies je voor een waarde van zo rond de 17M/s.
Deze snelheid kun je beïnvloeden met de squish hoogte en breedte.
Uit dit kun je dan ook opmaken dat de cilinderkop soms nog wel belangrijker is dan de poort timing van de cilinder.

Bronvermelding: Mijn Vrienden van het 2takt Forum en ik.


Laatst bijgewerkt door Henri op zo dec 10, 2006 8:44 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 2:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Emmercompascuum DR
en dat bedoel ik nou ook :^o

_________________
MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 2:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 14, 2006 11:41 am
Berichten: 1727
werkt waarschijnlijk bij shell.
veel mooie woorden en veel tekst.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 2:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Emmercompascuum DR
Citaat:
werkt waarschijnlijk bij shell.
veel mooie woorden en veel tekst.


nou Tony boy jij weet er veel van zeg
Als je er geen verstand van hebt reageer dan gewoon niet
en hou die simpele(je bent waarschijnlijk niet verstandiger)opmerkingen gewoon voor je.
Ik kan me best voorstellen dat je het verhaal te moeilijk vind maar reageer dan gewoon niet
het respect gehalte is bij sommige mensen soms ver te zoeken

zo dat is er uit


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 2:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
gewoon negeren :roll:

Maar als ik het goed begrijp is de v power uit nederland dus niet verstandig om te gebruiken omdat de octaan gehalte niet goed is? en het dus verkeerd ontbrand?

( wil er meer over weten bij mij op school heb ik nask over dit onderwerp kan ik leraar is ff lekker de les lezen :lol:, Onderwerp ontbranding)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 3:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 14, 2006 11:41 am
Berichten: 1727
zeg het dan met gewone woorden zo dat iedereen het kan lezen.
en niet in professor taal.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 4:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Ik zal het even kort proberen uit te leggen in duidelijke taal (voor de mensen die het niet begrijpen of de taal niet kunnen lezen).

Het octaan getal is belangrijk voor de klopvastheid van de brandstof.
Hoe hoger de klopvastheid hoe verder je kunt gaan met de afstelling van de motor (compressie verhouding, ontstekingstijdstip enz.).

Als een motor gebouwd is voor euro 95 zal je geen problemen ondervinden als je super 98 of de Duitse V-Power gebruikt. De Duitse V-Power heeft 103 octaan.

Het kan zelfs zo zijn dat als je altijd euro 95 gebruikt hebt en je gaat nu met V-Power rijden dat de motor slechter presteert. Dit komt door dat super 98 of V-Power een langere aansteektijd dan 95 heeft.
Je kunt dan een koudere bougie proberen of de ontsteking iets vroeger zetten. Dan zou de motor weer als vanouds moeten presteren. Dit kan je beter door iemand laten doen die dit allemaal kan meten op een vermogens, testbank.

Andersom geld, als je een motor bouwt voor V-Power of een andere brandstof met een hoog octaan getal. Kun je dus niet op euro 95 en super 98 gaan rijden. Dan krijg je problemen.

De V-Power in Nederland heeft dus een lager octaan getal als in Duitsland.
De problemen die omschreven worden in dit topic zijn dat de keringen zich oplossen.
Dit komt dus niet door een hoger of lager octaan. Het kan zijn dat Shell toevoegingen in de brandstof heeft die de problemen veroorzaken. Dit lijkt met echter zeer onwaarschijnlijk.

Het kan ook zijn dat je de brandstof (V-Power) hebt gebruikt op een motor die al jaren geen onderhoud heeft gehad. En dat de keringen gewoon zijn vergaan. Of je hebt het blok een keer schoon gemaakt met thinner of andere agressieve producten.

Ik zou dus dit probleem niet zoeken in de brandstof.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 6:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
dus kortom het zou geen verschil mogen maken in het probleem van de starter van dit topic... Maar hij ontbrand sneller :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 7:37 pm 

Geregistreerd: wo sep 14, 2005 4:23 pm
Berichten: 213
Goed stuk tekst. =D)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2006 8:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Emmercompascuum DR
ik hoop dat Tony boy het nu begrijpt (zal wel niet)

_________________
MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David