Auteur |
Bericht |
Manders Racing
|
Geplaatst: di dec 05, 2006 1:20 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 20, 2006 11:00 pm Berichten: 512 Woonplaats: Heb tijdelijk geen kart
|
allemaal mooi en aardig, en ik wil niemand zijn kart afzeiken, maar ik vind het maar een chinees prulding!
voor dat geld koop je ook een echte racekart of een echte wegmotor
_________________ "If everything seems under control, you're just not going fast enough."
|
|
Omhoog |
|
|
Lankhorst.
|
Geplaatst: di dec 05, 2006 2:33 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 14, 2005 4:23 pm Berichten: 213
|
Wel een geniaal systeem eigenlijk, dat variomatic. Waarom is dat nog steeds niet gewone techniek op een 'normale' kart? Als het op scooters overal te vinden is zou het niet eens zo heel duur mogen zijn; onderdelen overal te vinden. Het zit zelfs op een straatlegale kart!
|
|
Omhoog |
|
|
Manders Racing
|
Geplaatst: di dec 05, 2006 3:11 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 20, 2006 11:00 pm Berichten: 512 Woonplaats: Heb tijdelijk geen kart
|
er zijn karts met vario, check maar eens via google video of youtube en dan Kart CVT.
CVT staat voor Continu Variabele Transmissie uitgevonden door meneer Hub van Doorne, de oprichter van DAF (vanDoorne Automobiel Fabriek, vroeger: vanDoorne Aanhanger Fabriek). De CVT (variomatic genaamd) is voor het eerst toegepast in een DAFje en later ging het over naar scooters (vario). Ook nu kan je nog auto's kopen met CVT. Volvo heeft er zeker weten een, en dacht Ford ook. Ook brommobielen gebruiken de CVT (en die gebruiken ook nog eens een Honda 4takt kartmotor!) Het is een geweldig systeem die de motor continu in haar meest krachtige toerengebied laat draaien en de overbrenging wordt daarop aangepast. Er is zelfs ooit een Williams Formule1 wagen met dit systeem uitgerust, maar werd verboden om dat het te snel was!
Maar een kart met dit systeem rijdt er rond in Engeland, en daar kan je het systeem ook kopen voor je eigen kartje. Check het filmpje maar eens, is bovendien ook nog een Rotax Max.
n.b. alle bovenstaande informatie komt uit mijn eigen koppie, dus niks kopiëren/plakken m.b.v. Wikipedia!
_________________ "If everything seems under control, you're just not going fast enough."
Laatst bijgewerkt door Manders Racing op di dec 05, 2006 11:07 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Speedy17
|
Geplaatst: di dec 05, 2006 8:02 pm |
|
Geregistreerd: di dec 05, 2006 7:30 pm Berichten: 4
|
Wat gaaf zeg zo,n ding
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di dec 05, 2006 10:57 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
CVT voor karts bestaat al, o.a. voor Rotax Max, is hier op het forum al een keer aan bod gekomen:
Maar goed dit topic gaat over iets anders
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di dec 05, 2006 11:53 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
dit is mee een variomatic een cvt bestaat uit allemaal plaatjes die in een paar metalen riemen zitten doordat de plaatje kunnen schuiven tov elkaar kun je een soort vertanding krijgen waardoor je meer vermogen over de cvt kan laten lopen
|
|
Omhoog |
|
|
igot
|
Geplaatst: wo dec 06, 2006 8:27 am |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
Met een beetje geluk rijd er binnenkort een Rotax Max over de banen in Nederland met een CVT
|
|
Omhoog |
|
|
F-Kart
|
Geplaatst: za dec 09, 2006 5:40 pm |
|
Geregistreerd: do mei 11, 2006 10:01 pm Berichten: 18 Woonplaats: Leimuiden
|
@ RV:
Die ring die tussen de schijven in de vario zit, die zit er standaard dus niet in. Schijven kunnen elkaar dus raken aan de krukaszijde. Ik heb idd niet veel verstand van een vario maar als je de vario rollen veranderd dan zal dat uiteindelijk een hogere top snelheid geven, maar de motor moet dan wel de juiste kracht leveren om dat koppel te kunnen bereiken. Lijkt mij.
Ik ben op dit moment de kart aan het tunen.
Heb in duitsland een complete cilinder plus kop besteld die speciaal voor de kart is gemaakt, heb er ook meteen een aangepaste carburateur bij gekocht. Heb de bestelling nog niet ontvangen, krijg het volgende week binnen.
Wil ook kijken wat ik met de vario kan doen. Wil alles wel zo houden
dat er altijd nog een mogelijkheid is om alles weer standaard te maken.
Tips over het opvoeren van de vario zijn welkom...!
Verder krijgen alle kunststof delen een andere kleur.
Weet nog niet precies welke kleur maar ik denk aan fluoriserend oranje of geel. Misschien zelfs een combinatie van deze twee kleuren.
Ik zal vandaag een aantal foto's maken van het blok.
Ik heb mij laten vertellen dat het blok is nagebouwd van Minarelli-horizontaal
Michel
Kijk ook ff op mijn website en bezoek het forum
Mijn website met meer info over de F-Kart
Het F-Kart Forum
Laatst bijgewerkt door F-Kart op zo dec 10, 2006 4:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Rv
|
Geplaatst: za dec 09, 2006 6:18 pm |
|
Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am Berichten: 769 Woonplaats: Utrecht
|
de vario rollen hebben invloed op het toerental waarin je weg rijd, lichte rollen is hetzelfde als een lage versnelling & zware rollen zijn het zelfde als een hoge versnelling. dus met lichte rollen zal je sneller wegtrekken, maar op hogere snelheid zal de kracht afnemen, en bij zwaardere rollen zal die slomer optrekken en later een hogere topsnelheid hebben
ook is er nog de mogelijkheid om een andere vario te kopen (geen idee of dit op jou krukas past,) een vario van het merk malossi of polini etc. zijn speciaal gemaakt voor de scooter racerij, je kan je dus voorstellen dat deze heel soepel de schalen naar elkaar toe & van elkaar af zetten.
deze schalen hebben ook een andere vorm.
een aanrader om bij het stoplicht sneller weg te komen is sterkere trekveren in je koppeling doen, de bromfietsdealer heeft dit zo gedaan. als je het zelf wilt doen kan ook, maar informeer dan eerst hoe het precies moet aangezien er een hele dikke drukveer bij de koppeling zit. (die is bij mij de 1e x door de hele garage gevlogen)
het idee is dat de koppeling veel harder moet draaien voordat die naar buiten gaat en je dus daadwerkelijk weg rijd.
dit houd in dat je met een hoger toerental wegrijd (beetje hetzelfde als variorollen, maar variorollen hebben eigenlijk de meeste invloed op snelheid van 15km/u +) dus met sterkere trekveren zal je voor het stoplicht als de kart in de versnelling staat ook een beetje met het gas kunnen spelen zonder dat die begint te rijden. er zijn heel veel verschillende sterktes trekveren dus dit kan je helemaal zelf gaan uitzoeken.
Citaat: Ik heb mij laten vertellen dat het blok is nagebouwd van Minarelli-horizontaal
als dit echt waar is zou dat heel gunstig uitkomen voor de vario aangezien minarelli horizontaal heeel veel tuning mogelijkheden heeft.
graag zou ik een foto willen zien van de vario, want heeft die een ketting of hoe is de overbrening op de achteras.
_________________
ICC Kartracing*
|
|
Omhoog |
|
|
F-Kart
|
Geplaatst: zo dec 10, 2006 1:59 pm |
|
Geregistreerd: do mei 11, 2006 10:01 pm Berichten: 18 Woonplaats: Leimuiden
|
|
Omhoog |
|
|
Rv
|
Geplaatst: zo dec 10, 2006 2:34 pm |
|
Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am Berichten: 769 Woonplaats: Utrecht
|
vario lijkt inderdaad heel erg op een minarelli horizontaal vario..
mijn advies: haal de vario eraf, vergelijk de vario bij de bromfietsdealer met een vario van bv. malossi of polini en als het past, en je hebt hem gekocht. dan moet je nog even gaan vogelen met de gewichten van de rollen. ook is dat sterkere trekveren in de koppeling een echte aanrader voor als je nog harder bij het stoplicht wil weg rijden.
_________________
ICC Kartracing*
|
|
Omhoog |
|
|
F-Kart
|
Geplaatst: zo dec 10, 2006 4:31 pm |
|
Geregistreerd: do mei 11, 2006 10:01 pm Berichten: 18 Woonplaats: Leimuiden
|
@ Manders Racing
Je moet natuurlijk niet denken dat je deze kart voor dagelijks gebruik moet gebruiken, nee ik heb de kart gekocht omdat het gewoon erg leuk is om op een speciale manier gebruik te maken van de weg. De reacties die je krijgt zijn gewoon geweldig. Een motor, quad, buggy, auto enz zijn gewoon te standaard om mee op te vallen. De kart is nog nieuw en valt dus gewoon helemaal op in het verkeer. Voor dagelijk vervoer heb ik een nette Astra GSi...De kart wordt trouwens in Engeland gemaakt door SMC chinees is het dus absoluut niet.
Kijk ook ff op mijn website en bezoek het forum
Mijn website met meer info over de F-Kart
Het F-Kart Forum
|
|
Omhoog |
|
|
Rv
|
Geplaatst: zo dec 10, 2006 5:46 pm |
|
Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am Berichten: 769 Woonplaats: Utrecht
|
ook kan je er natuurlijk een grotere carburateur op zetten.!
_________________
ICC Kartracing*
|
|
Omhoog |
|
|
F-Kart
|
Geplaatst: zo dec 10, 2006 6:09 pm |
|
Geregistreerd: do mei 11, 2006 10:01 pm Berichten: 18 Woonplaats: Leimuiden
|
@ RV:
F-Kart schreef: Ik ben op dit moment de kart aan het tunen. Heb in duitsland een complete cilinder plus kop besteld die speciaal voor de kart is gemaakt, heb er ook meteen een aangepaste carburateur bij gekocht. Heb de bestelling nog niet ontvangen, krijg het volgende week binnen. Michel Kijk ook ff op mijn website en bezoek het forum Mijn website met meer info over de F-Kart Het F-Kart Forum
|
|
Omhoog |
|
|
Rv
|
Geplaatst: zo dec 10, 2006 7:34 pm |
|
Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am Berichten: 769 Woonplaats: Utrecht
|
helemaal vergeten, had het gister al gelezen. excuse
hoeveel inhoud krijgt de kart meer met die nieuwe cilinder. en hoeveel mm is die aangepaste carburateur meer, of wat is er aangepast.
_________________
ICC Kartracing*
|
|
Omhoog |
|
|