Auteur |
Bericht |
Bartje
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 1:56 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 30, 2006 1:43 pm Berichten: 46 Woonplaats: Nijmegen
|
Hallo,
Ik heb een 100cc Titan motor (watergekoelt), alleen loopt niet soepel (heeft tijdje stil gestaan) . Iemand vertelde mij dat je de motor fijn kunt afstellen alleen ik heb geen idee hoe.
krijg hem niet op volle toeren .
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Bartje.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 2:25 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Als technisch alles in orde is kan je eigenlijk alleen afstellen met de carburateur.
Hiervoor moeten we eigenlijk eerst even weten wat voor carburateur erop zit, aangezien niet alle carburateurs dezelfde basisafstelling hebben.
Hoeveel touren draait ie nu op dit moment?
|
|
Omhoog |
|
|
Bartje
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 3:02 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 30, 2006 1:43 pm Berichten: 46 Woonplaats: Nijmegen
|
Op de carburateur, zitten 2 stelschroefjes (grote en kleine).
Naar horen zeggen is er een voor hoge toeren en een voor lage toeren.
De motor draait nu zo rond de 4000 rpm.
Als ik vol gas geef is het net of hij in houdt.
Heb even niet meer informatie, maar als het nodig is hoor ik het wel.
in ieder geval alvast bedankt voor de reactie.
Bartje.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 3:12 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat met die schroefjes klopt inderdaad, de schroef die het verste weg is van de motor is voor de hoge toeren, die die het dichtste bij het blok zit is voor de lage toeren.
Het kan zijn dat je carburateur helemaal verkeerd afgesteld is, waardoor ie bijvoorbeeld te rijk staat, en je geen toeren kan maken. Je moet dus de carburateur eerst in de basisafstelling zetten, als je dan ga rijden kan je die afstelling verbeteren.
Om de basisafstelling op te zoeken moet je dus weten wat voor carburateur (merk/type) erop zit, dit staat over het algemeen op de carburateur.
Je zou kunnen proberen om beide schroeven eerst helemaal dicht te draaien, en vervolgens allebei precies 1 slag open (dus 1 keer helemaal rond draaien). Dit is meestal NIET de basisafstelling, en het is NIET geschikt om er mee te gaan scheuren op de baan, maar je zou hiermee zonder de basisafstelling te weten, even kunnen proberen of hij wat meer toeren draait. Niet gaan kijken hoeveel toeren hij dan wel draait, alleen kort kijken of ie meer dan 4000 gaat draaien.
|
|
Omhoog |
|
|
davie
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 3:53 pm |
|
Geregistreerd: zo sep 04, 2005 1:10 pm Berichten: 68
|
meestal de schroef t verste weg van t blok (hoge toere) op 45 min open draaien (dus driekwart).
de schroef het dichste bij t blok (lage toeren)op 90 min zetten (dus anderhalve slag open)
maar dit is standaart, maar het is niet altijd zo die het dichste bij zit lage toeren is en ver weg hoge toeren maar meestal wel. maar ff wat meer info over je carb
|
|
Omhoog |
|
|
Bartje
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 4:23 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 30, 2006 1:43 pm Berichten: 46 Woonplaats: Nijmegen
|
Thanx, ga het straks proberen en ik laat het weten.
Nog een vraagje, heeft iemand enig idee, naar hoeveel race uurtjes
het blok open moet en wat er vervangen moet worden?
is een 100cc Titan motor (getuned), watergekoelt.
Alvast bedankt.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 6:56 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Citaat: (heeft tijdje stil gestaan)
zet er eerst maar een nieuwe membraam in
veroorzaakt ook deze klachten
watergekoeld race uuren 4 maar rijd je als amatuer dan kan die wel een uur of 8 mee
|
|
Omhoog |
|
|
Bartje
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 9:34 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 30, 2006 1:43 pm Berichten: 46 Woonplaats: Nijmegen
|
Hij loopt weer stuk beter, toeren zijn nu ook stuk hoger..
Bedankt voor de hulp.
Als jullie vragen hebben hoor ik het wel hahaha..
|
|
Omhoog |
|
|
Bartje
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 9:44 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 30, 2006 1:43 pm Berichten: 46 Woonplaats: Nijmegen
|
Nu moet ik de motor nog verder afstellen tijdens rijden toch?
Hoe moet ik dit doen, kan iemand me hier tips over geven.
Op de carburateur zitten 2 stelschroefjes, een grote (lage toeren) en een kleine (hoge toeren).
Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: wo aug 30, 2006 9:49 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
zoals david al vertelde, als je de merk van de carburateur even meld, kunnen we je een basis afstelling geven
en aan de hand daarvan kun je verder werken
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
Bartje
|
Geplaatst: do aug 31, 2006 11:13 am |
|
Geregistreerd: wo aug 30, 2006 1:43 pm Berichten: 46 Woonplaats: Nijmegen
|
Ik heb even gekeken op de carburateur en er staat op:
TILLOTSON TRALEE. kunnen jullie hier wat mee?
Ik ga in ieder geval even op het net kijken of ik hier iets over de basis afstelling kan vinden.
Hoor het weer..
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do aug 31, 2006 2:14 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De meeste Tillotsons hebben deze basisafstelling:
Hoofdsproeier (die het verste weg is van het blok/voor hoge toeren) 1,25 slag geopend.
Onderuitsproeier (die het dichtste bij het bok is/voor lage toeren) 1,5 slag geopend.
Als je gaat rijden kan je eerst even een paar rondjes rijden met de basisafstelling (niet helemaal voluit gaan), vervolgens draai je de Hoofdsproeier een stuk open. Je zult merken dat je dan weer het probleem krijgt dat je al had, de moter loopt niet door in toeren.
Daarna (aan het begin van het rechte stuk) geef je gas en op het moment dat ie niet meer doorloopt, dan draai je de hoofdsproeier weer heel langzaam dicht tot het moment dat het toerental weer oploopt, dan niet verder dicht draaien (misschien zelfs weer een heel klein beetje open).
De Onderuitsproeier doe ik meestal andersom (maar ik heb gemerkt dat vooral hier iedereen zijn eigen methode heeft, dus de mijne hoeft niet de beste te zijn). Nadat ik de hoofdsproeier afgesteld heb, laat ik de onderuitsproeier in de basisafstelling staan. Aan het begin van het rechte stuk rijd ik langzaam, en ga dan accelereren, op dat moment draai ik de onderuitsproeier langzaam open. Wordt de acceleratie sneller, draai ik em verder open (tot ie niet meer sneller wordt), wordt ie langzamer dan draai ik em weer dicht. In het laatste geval zou ik vooral in het begin niet verder dicht draaien dan de basisafstelling.
Het afstellen van de onderuitsproeier vind ik zelf lastiger, en het lukt me meestal niet 100% in 1 rondje. Bovendien moet je een beetje gevoel hebben voor wat je motor normaal gesproken doet met een optimale afstelling, zodat je daarnaartoe kunt werken.
|
|
Omhoog |
|
|
Bartje
|
Geplaatst: wo okt 11, 2006 8:15 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 30, 2006 1:43 pm Berichten: 46 Woonplaats: Nijmegen
|
Bedankt David!
Deze heb ik dus uitgeprint en vanuit deze afstelling ben ik op de baan verder gaan afstellen.
Binnenkort ben ik weer op Berghem en dan ga ik ervoor..
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: zo nov 05, 2006 1:00 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
moet je bij die eerste scroefje niet voorzigtig zijn dat je dan te arm bent afgesteld ?dat kan toch slechte gevolgen hebben?
ik weet nooit tot hoever je kunt gaan met het dichtdraaien van dat eerste schroefje.
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo nov 05, 2006 9:39 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Jawel, je moet inderdaad voorzichtig zijn, en als je nog niet veel ervaring hebt met het afstelling kan je in het begin beter met de basisafstelling rijden voor de onderuitsproeier, en em hooguit rijker zetten.
Naarmate je meer gevoel krijgt voor het blok en het afstellen kan je dan aandacht gaan besteden aan de onderuitsproeier.
|
|
Omhoog |
|
|