Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 390 cc op welk frame ?
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2006 3:40 pm 

Geregistreerd: vr aug 18, 2006 3:10 pm
Berichten: 33
Als vader van 2 zoons ( 12 en 11 ) ben ik eens aan het rond kijken naar een geschikte kart . Het is voor mij duidelijk dat het een 390 CC 4t wordt. Mij vraag ( zal de laatste niet zijn ) = indien ik de kart zelf op wil bouwen wat voor frame hebben we dan nodig. en hoe lang gaat een frame mee.

Bedoeling om er mee op een buitenbaan te rijden en later evt bij gelegenheid wedstrijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2006 4:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
kombikart en bowman bouwen goeie 390 cc frame's en ik geloof dat een CRG road rebel ook geschikt is al weet ik dat niet zeker

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2006 4:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Hoi lpgies, welkom op het Kartforum.
Er is hier en daar al het een en ander te vinden wat betreft een 390 op een kart monteren aangezien meer mensen die doen :D
Het komt erop neer dat het soms meteen past, en dat je soms wat aanpassingen moet doen aan het frame door buizen te verplaatsen.

Een frame kan heel lang mee gaan als je er netjes mee omgaat. Wel is alles wat er op het frame zit aan slijtage onderhevig, en ook het frame zelf veroudert en slijt naarmate de jaren en het aantal gereden rondjes toenemen.
Bij wedstrijden speelt de leeftijd van een frame een veel grotere rol dan bij gewoon recreatief rijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2006 7:02 pm 

Geregistreerd: vr aug 18, 2006 3:10 pm
Berichten: 33
Ok bedankt voor deze info, ik ga rustig verder zoeken en jullie forum eens goed doorbladeren.

grt


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2006 7:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Geen 390, maar zal niet zo heel veel schelen:
http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1485


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 19, 2006 11:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
@LPGies: check PB

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 21, 2006 2:58 pm 

Geregistreerd: ma aug 21, 2006 2:52 pm
Berichten: 46
Een 390 frame is meestal een aangepast 100 CC frame, waarbij een stoelstang rechts is aangepast, zodat de ketting aan de binnenkant van het frame kan lopen. Niet alle frames zijn dus zonder meer geschikt voor 390's!

TKS in Losser heeft veel ervaring met frames en 390 motoren.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 22, 2006 7:57 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 22, 2005 10:24 pm
Berichten: 208
Woonplaats: Goor
Hoi Dirk!

Bij mijn weten hoeven de meeste 125 frames niet aangepast, hoor.

Volgens mij rijden er op Oldenzaal in de 390 klassen meer 125 frames dan 100cc frames.

_________________
DRIFTEN is geen vervoeging van DRIFTIG!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 22, 2006 8:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
Simpele vuistregel:

125 cc schakel chassis past een 390 9 van de 10x zonder aanpassing.
100cc chassis pas een 390 9 van de 10x na verplaatsing van de stoelsteun.

Per november komen van studenten kartvereniging A La Kart 3 390cc karts te koop. Deze zijn dan 4 jaar oud en nog steeds in staat bij de VKCT te winnen. De prijs ligt voor deze karts tussen de 1000 en 1500 euro.

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 22, 2006 12:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
Zow dat moeten we in de gaten houden, erg interessant!

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 22, 2006 2:24 pm 

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Haarlem
Beste Ipgies,

Ik heb recent met dezelfde vraag geworsteld. Mijn conclusie was de volgende: Heet meest geschik is een 125cc frame dat geschikt is voor een schakelmotor. Dit frame geeft je de meeste grip en heeft voldoende ruimte om met weinig aanpassingen een 390 blok op te monteren. Wat je meestal ziet is echter een gewoon 125 of 100cc frame waarbij inderdaad de stoelsteunen zijn aangepast (verwijderd of verbogen) Dit is meer werk en lijkt me ook niet in het bijzonder bevoordelijk voor de zitpositie. Die is bij deze karts vaak nogal uit het midden. (soms zelft heel erg (te) veel)
Er zijn in het vereleden een tweetal fabrikanten geweest (Kombikart en (inderdaad) Bowman ) die een speciaal verlengd frame hebben gemaakt. Deze frames zijn gebaseerd op een prokart frame en hebben daarom ook veel minder grip dan de 100 en 125cc frames en sturen hoogst waarschijnlijk veel minder. (langere wielbasis >106cm) Wel past het 390 blok er helemaal achter de stoel. (Ik zeg niet doen, je wilt immers lekker sturen)

Dan zijn de 100 en 125 frames ook nog te verkrijgen met verschillende soorten buizen en diameters. Zorg ervoor dat je een hard type frame neemt (alleen bij race modellen van belang) en dat de buizen van het frame tenminste 30mm dik zijn. Kart Frames komen voor in de volgende combinaties 28/28(=Mini) 28/30 30/30 30/32 32/32 en soms ook nog wel 34 (huurkarts/Bowman) Voor het gewicht van een 390 blok (35+ kg gemonteerd) denk ik dat 32 mm aan te raden is.

Dan nog het volgende. De montage van het 390 blok wordt vaak gedaan onder een hoek door het plaatsen van een speciale motorsteun. Let er dan wel op op dat je extra motorolie nodig zult hebben omdat het nivo in het carter dan niet meer horizontaal staat. (wat zou er gebeuren bij een hele lange full speed bocht?) Ik ben er persoonlijk niet voor, maar vaak kun je niet anders doordat de positie van de de ketting en het achtertandwiel het noodzakelijk maakt dat er kompact moet worden gemonteerd (waarom zijn die 390 blokken niet gewoon gespiegeld?)

Kortom, er zijn nogal een paar zaken waar je op moet letten. Daarom heb ik uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen. Een 125cc frame met een TKM 4takt blokje. (200cc 13kg 20PK en 12000tpm)

... en ik heb nog steed mijn Biz prokart te koop staan! Ook prima om te beginnen met rijden, en een nog steeds een heel populaire wedstrijdklasse ook.


Laatst bijgewerkt door RaceKabouter op wo aug 23, 2006 11:24 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 22, 2006 2:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik weet zeker dat je veel lol gaat beleven met die combinatie :wink:

Wat voor merk chassis is het uiteindelijk geworden en waar heb je de TKM vandaan?

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 22, 2006 2:41 pm 

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Haarlem
Let op: Het is een bijzonder frame geworden.
Een Arrow 2002 AK8 CIC 32/32 met 50mm achteras (maar dat was standaard geloof ik) Zowel het blok als het frame zijn bij TKS gekocht. Hij heeft nog twee blokjes staan. Zowel het blokje als het frame zijn echt in uitzonderlijke goede staat. Het lijkt wel of er maar één keer mee gereden is.

Zodra ik er zelf mee gereden heb plaats ik een foto in m'n profiel. Of je moet me ff je email adres geven.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 22, 2006 11:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
Vanaf volgende week kan ik speciaal voor honda opgebouwde CRG frames verkopen.

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Laatst bijgewerkt door SkeurijzeR op di aug 29, 2006 3:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2006 7:24 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
@ RaceKabouter,

Dan ken ik de kart idd wel. Prima ding! Motor in prima staat en kart is nog als nieuw.

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David