Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: rotax max challenge
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2006 4:14 pm 

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen:
ik ben Elmer Holtkamp, 20 jaar en heb een aantal vragen over de rotax max challenge van chrono.

Zijn er mensen bekend in deze klasse?
Ik droom er al heel lang van een keer een seizoen mee te doen maar heb er nooit geld voor gehad. Nu heb ik dat wel, alleen ben ik nog niet echt bekent in de kartsport, ik kan wel goed karten maar weet verder niks van klassen en dergelijken.

Mijn vragen over de rotax max challenge:
als ik eraan mee wil gaan doen, wat voor kart kan ik dan het beste aanschaffen? ik neem namelijk aan dat ondanks de verzegeling van de motoren er toch enige verschillen zullen zijn tussen de karts door de verschillende chassis' enz. Uiteraard wil ik wel de kans hebben een beetje mee te komen, dus wat voor kart raden jullie me aan, en is daar sowieso (makkelijk) aan te komen?

Over wat voor budget moet je ongeveer (minimaal) beschikken om een heel seizoen mee te doen, 8 races dus. Dan bedoel ik dus echt alles bijelkaar, aanschaf kart + alle toebehoren(extra velgen, recerve onderdelen onderhoudskosten enz), inschrijfgeld, betaling van alle races (8 in dit geval) en verder alles wat ik nu over het hoofd zie.
Zou iemand voor mij een schatting kunnen maken? Het gaat er dan dus om dat ik de kans heb om redelijk mee te komen, t hoeft niet allemaal super de luxe, maar niet zo dat ik de hele tijd achteraan rij door gebrek aan (goed) materiaal.
Ik vraag dit om te kijken of de mogelijkheid een keer mee te doen voor mij überhaupt wel bestaat.

Nog een vraag.. is techniek in deze klasse heel belangrijk? ik ben wel technisch, maar heb nog niet veel ervaring in het sleutelen aan karts (zou dit wel snel kunnen leren, weet bijvoorbeeld wel alles van scooters)
Heb je dus heel veel ervaring op het gebied van sleutelen aan karts nodig in deze klasse?
Is het misschien zo dat de meeste rijders beschikken over een monteur?
Of doen ze het allemaal zelf?

Nog wat anders.. ik heb zelf voor deze klasse gekozen omdat je met verzegelde motoren rijdt, waardoor er nauwelijks verschil in vermogen is. Dit lijkt mij wat beter voor een beginner omdat de verschillen in karts dan minder zijn, en alles dus wat minder op de techniek van de kart berust en wat meer op het rijderstalent. Misschien zit ik fout, en kan ik beter aan een andere klasse meedoen? Dan hoor ik dat graag.

Natuurlijk is het wel zo dat ik eerst veel ga testen en ervaring op ga doen voordat ik aan zo'n kampioenschap mee ga doen, maar toch zou ik er wel graag eerst wat meer over willen weten, om te weten waar ik aan toe ben. Dus als iemand antwoord op (1 van) de vragen hierboven heeft hoor ik dat graag!

Alvast heel erg bedankt!
Mvg Elmer

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2006 4:51 pm 

Hoi Elmer, welkom op het Kartforum!

Een hoop vragen, weet niet op alle een antwoord, maar zal ff mijn best doen.
Overigens rijden o.a. de Kartforumleden Mats, RotaxMax11 en JeroenEggink mee met de Chrono, dus die kunnen je sowieso meer vertellen, en mochten ze dit topic missen zou je ze even een PB'tje kunnen sturen.

Het Chassis maakt wel verschil, echter is dit voor een groot deel afhankelijk van je persoonlijke smaak en rijstijl. De ene is bijvoorbeeld snel met een CRG, terwijl de andere daar niet mee uit de voeten kan, maar met een Birel wel, of andersom. Hetzelfde geldt voor veel andere merken, dus we kunnen je niet vertellen welke kart je het beste kunt kopen.

Techniek is wel belangrijk in deze klasse, echter zijn karts nou ook weer niet zo moeilijk wat sleutelen betreft, dus als je met een scooter weinig problemen hebt zal een kart ook wel meevallen. Veel rijders hebben inderdaad een monteur en/of een team die ze helpt.

De Chrono Rotax Max klasse lijkt mij zelf een van de leukste klasses in NL, en is zoveel ik weet ook best goed georganiseerd. Ik denk dat je daarmee toch zeker geen verkeerde keuze hebt gemaakt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2006 6:23 pm 

oke bedankt

nog ff wat betreft het chassis; er is dus wel degelijk verschil tussen de verschillende merken chassis'. Maar zijn de verschillen binnen 1 merk groot als je kijkt naar de verschillen in bouwjaren. Ik had vanmiddag namelijk iemand van Heide Mulder uit Nieuwleusen aan de telefoon en die vertelde me dat je toch zeker eentje moet hebben van bouwjaar 2004 of meer (misschien minimaal 2003) omdat je anders niet mee kan komen. Klopt dit.. zijn die chassis dan zo ver doorontwikkeld dat de nieuwe gewoon veel beter te besturen zijn dan de ouwe (2002 of minder)? of is dit ook weer gewoon een kwestie wat jij fijn vind?

Dit vraag ik omdat het prijsverschil tussen die van 2002 en 2005 nogal groot is, ik wil dus weten of het het wel waard is om dan zo'n nieuwe te kopen..

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2006 6:49 pm 

vragen over de rotax max challenge:
wat voor kart kan ik dan het beste aanschaffen?
CRG is aanrader, verder doet Energy het wel goed in de Rmax en ook kombikart.

Over wat voor budget moet je ongeveer (minimaal) beschikken om een heel seizoen mee te doen
reken per race zon 500 euro, aan inschrijving, banden, brandstof , vervoer, dagje trainen etc (moet er niets mis gaan)
dus das al gauw 4000 euro ex aanschaf kart / revisies / schades / evt. tent
En dan rij je nog niet vooraan

Heb je dus heel veel ervaring op het gebied van sleutelen aan karts nodig in deze klasse?
Omdat de motoren verzegeld zijn, moet je de winst uit de rijder en zijn frame halen, dus de kart afstellen op de rijder. Dus enige kennis van zaken is dan wel vereist.

Is het misschien zo dat de meeste rijders beschikken over een monteur?
Of doen ze het allemaal zelf?

meesten hebben een eigen monteur, maar er zijn er ook die alles zelf doen

Dit vraag ik omdat het prijsverschil tussen die van 2002 en 2005 nogal groot is, ik wil dus weten of het het wel waard is om dan zo'n nieuwe te kopen..
Nieuwe chassis worden altijd verbeterd, anders brengen ze het niet uit.
verschil tussen 02 en 05 is zeker groot, aangezien er al een groot verschil tussen 04 en 05 kan zitten

(ik kan je nog wel mooie CRG kart verkopen, diverse frames bouwjaren v.a. 2002....prijzen vanaf 600 euro ex motor. maar daar stuur ik je wel een PB over)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2006 7:07 pm 

Het verschil tussen een chassis van 2002 en 2006 is niet alleen het ontwerp, maar ook de rijervaring die een chassis heeft. De kans dat een ouder chassis een paar honderd rondjes erop heeft zitten met bijbehorende slijtageverschijnselen, is natuurlijk groter dan bij een jong chassis.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2006 9:13 pm 

Een nieuw chassis hoeft bijvoorbaad niet altijd sneller te zijn.Er zit een zeer grote commerciele factor bij voor de fabriek.Het belangrijkste is dat het chassis ontwikkeld is voor het type band en motor waar je mee gaat rijden.Want de chassis waar de ECHTE fabrieks rijders mee rijden is niet te koop.

Peter

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 6:04 am 

koop zo'n fabrieksrijders kart ook niet 2de hands ze zijn vaak super licht gebouwd en gemaak om een paar races mee te rijden ook niet meer dan dat vaak gaan ze de schrot bak ik maar soms worden ze verkocht

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 10:50 am 

En een belangrijk verschil tussen een van 2002 en 2004/2005 is denk ik ook de homologatie!? (Het kan zijn dat ik er totaal mis mee zit.. maar in 2002 hadden ze nog niet de nieuw type side-pods enzo.. dus volgens mij zit er ook verschil in homologatie!)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 2:53 pm 

bedankt voor de reacties!

ik zit er nu aan te denken om een niet al te duur chassis te kopen, dus niet het nieuwste van het nieuwste voor deze klasse. Dit omdat ik nog niet veel ervaring heb. Ik wil denk ik 1tje uit 2004 of 2005 kopen. En dan een vrij nieuw motortje erbij halen. Kan iemand me vertellen welk merk chassis ik dan het best kan halen? Ik weet dat het ook aan de rijder zelf ligt wat hij fijn vind.. maar welke chassis' uit die jaren waren het best/ kwamen het meest voor.. En zitten er veel prijsverschillen tussen?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 4:45 pm 

CRG is volgens mij erg duur maar ook erg goed (natuurlijk hangt het af van de coureur)
Energy doet het erg goed in de Rotax Max en is al betaalbaarder
Birel is sowieso altijd goed en doet het ook aardig in de Rotax Max en zit volgens mij tussen CRG en Energy in!
Kombikart (van Nederlandse makelij) doet het erg lekker in de Rotax Max en is ook goed betaalbaar..

Ik denk dat het een keuze zou worden tussen deze 4!!

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 5:14 pm 

Oke, bedankt, dan weet ik een beetje waar ik naar moet zoeken.

Nog een stomme vraag misschien: je zegt dat crg erg duur is, wat is dan erg duur voor een chassis?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 5:16 pm 

Zie PB.....jonge gebruikte CRG karts vanaf +- 2000 euro.
CRG nieuw +- 3300 euro
Motoren kosten nieuw 2200 euro.........
Bij interesse kunnen we verder kijken naar een mooi pakket (met mooie prijs natuurlijk.....)

Of mischien interesse in gebruikte Zanardi, die kan ik iets goedkoper verkopen.
Zanardi gaat ook heel goed, en is pas sinds vorig jaar op de markt!

Verkooppunt zit vlak bij Apeldoorn

TIP: kijk even in de uitslagen en de klassementen van de chrono, en maak daaruit op wie het goed doet.
Ik kan je alleen zeggen dat laatste chrono bij de olympisch 6 rijders in de top 10 zaten met CRG.........( en 7 in de top 11)

@ ron.........CRG is nie zo peperduur hoor..........net zo duur als Birel / Tony etc
En bovendien is CRG verkooppunt vlakbij

Ik hoor wel als je serieuze interesse hebt!

Laatst bijgewerkt door SkeurijzeR op do aug 10, 2006 5:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 5:21 pm 

is dat niet toevallig in Eerbeek?

over die klassementen: daar heb ik wel naar gezocht, en ook wel gevonden. De stand in het kampioenschap dan, maar niet wie met wat voor kart rijdt, waar kan ik dat zien?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 5:22 pm 

Inderdaad

de uitslagen die op de baan uitgedraait word, staan bij wie met wat rijd......dus ik had verwacht dat dat ook op inet zou staan

heb je de PB gelezen?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 5:25 pm 

oke ik ga vant weekend dan ff naar eerbeek om te kijken hoe of wat..

als iemand anders wel weet waar ik die klassementen kan zien met merk van het chassis erbij?

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]