Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2006 8:29 pm 

Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm
Berichten: 479
Woonplaats: Leeuwarden
Hoi Tukkerteam,

rijden jullie met een standaard subaru of met een opgevoerde?

_________________
een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2006 8:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Volgens mij zijn alle Subaru's op karts opgevoerd. In niet opgevoerde staat hebben die blokjes dacht ik iets van 9 pk ofzo (maar weet dat absoluut niet zeker).
Die dingen zijn ook niet watergekoeld volgens mij, en das die van Tukkerteam wel, dus je kan wel stellen dat ie opgevoerd is.
Ben zelf trouwens ook wel nieuwsgierig naar hun Subaru :D

(is wel offtopic, maar dit topic zou anders toch gesloten kunnen worden)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2006 11:02 pm 
Hallo David,

Foto's mail ik zo naar je, dus zet ze er maar bij.

Onze motor moet je niet verwarren met de Robin serie, al heten ze officieel in Japan wel zo.

Het is een staande twin / gelijkloper / overvierkant / 350 cc / tandriem aangedreven bovenliggende nokkenas / balansas / druksmering (idem auto's).
Normaal hebben ze iets van 15 pk en werden o.a. in golfkarretjes gebruikt.
De luchtgekoelde (geforceerd) zijn getuned via zo'n 20 pk naar 25 pk bij ong. 7800 toeren.
Dit was onze eerste sub, die het bij ons 300 uur (plus bij de 1e eig.)met alleen een koprevisie en een nw balansas (spie riemtandwiel uitgebroken)volgehouden heeft.
Daarna was het gebroken drijfstang en over.
De huidige is naar waterkoeling omgebouwd op het cilinderblok, de kop dus niet.
Er is een koelmantel / blok om de cilinders gekrompen, waardoor je de fan kunt verwijderen en daardoor een betere koeling krijgt op de 1e cilinder en een beter gedrag op de hogere toeren.
Hij heeft 28 pk, waarbij de onze iets meer kan hebben door een grotere carburateur.
Zelf heb ik de indruk na 10 draaiuren dat onze motor op onderdelen bij elkaar gezocht en uitgebalanceerd is.
Hij maakt minder mechanisch lawaai dan anderen en vliegt de toeren in.
Het oorspronkelijke bouwjaar is 1992-1993.
Max toerental 8500, maar er schijnen er te zijn (geweest) die meer dan 10000 toeren draaiden.
Ook is er in Duitsland een versie zonder waterkoeling en geforceerde koeling maar incl oliekoeler geweest (Schrick) met 30 pk. (Slechts enkele stuks)
De ervaring die ik met Subs heb is: regelmatig onderhoud, olieverversen en je hebt er een snelle en uitstekende motor aan.

Voor zover ik weet zijn ze in Europa niet verkocht als motor, maar steeds voor inbouwdoeleinden geimporteerd uit Japan.

De (om)bouwers zijn TKT Enschede en Diegowie Rheda-Wiedenbruck (D)
(Nokkenas, timing, compressie, kleppen en vering etc.)
Ze zijn nog regelmatig te koop voor niet al te veel geld.
Nieuw opgebouwd was de prijs zo'n 2 - 3 jr. geleden iets van 2500 euro voor een watergekoelde.
TKT heeft er ook nog enkele staan.

Benno


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2006 11:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
Ook is er in Duitsland een versie zonder waterkoeling en geforceerde koeling maar incl oliekoeler geweest (Schrick) met 30 pk.

Daar hebben we als het goed is nog ergens een topic over rondslingeren op het forum.
Ik heb trouwens een paar weken zo'n watergekoelde Subaru gehad, verdeeld over iets van 3 kratten (in losse onderdelen dus). Heb de boel later weggegeven aan Mattie (MDR226). Nog nooit een watergekoelde in elkaar gezien dus.
Zal de fotootjes er straks even bijzetten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2006 11:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Heb er even een apart topic van gemaakt (al bestaat er al een topic over, maar das van 2004).
Bij deze de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er erg netjes uit hoor! Zie nu ook wat je bedoelde met je luchtfilter laatst in een ander topic.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 08, 2006 8:29 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Vorige maandag reed er op Genk ook en Subaru rond, die startte met een op het blok aanwezige starter en zei dat die motor normaal in een ULM gebruikt werd. Heeft er iemand enig idee of dit hetzelfde type is?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 08, 2006 9:15 pm 
Hallo Beire,

Motor van ULM of startmotor van ULM.
De Subaru die wij hebben is in elk geval geen ULM motor.
Hij is veel te zwaar.

Als je de startmotor bedoeld, moet dat eigenbouw zijn, want ik heb nog nooit een vaste startmotor op een Subaru zoals de onze gezien.

Misschien heb je een lucht of watergekoelde Hirth gezien?
Dit zijn erg lichte 625 cc tweecilinder tweetakten met 55 tot 85 pk. uit ULM's

Of een grotere, ik dacht 4 cilinder Subaru.
Voor zover ik weet bouwt Subaru oftewel Fuji ook vliegtuigmotoren.
Dit valt dan wel in de categorie eigenbouw en "gekkenwerk"
a la Kart-Mal-Anders.de etc.

Benno


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 08, 2006 9:16 pm 
Overigens, ze bouwen ook scheepsdiesels........


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2006 11:35 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Citaat:
Overigens, ze bouwen ook scheepsdiesels........



Misschien was het dat wel, maar dan eentje voor een modelbouwboot. :wink:

Ik heb hem niet gevraagd hoe het verder zat maar de starter leek me origineel, geen zelfbouwding.

Zal als ik hem nog ns tegnkom wat meer info vragen. Als ik me niet vergis zei hij dat het een Subaru 2 cylinder uit een ULM met +- 24 PK was. Als ik meer weet post ik het hier wel.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 12, 2006 2:40 pm 

Geregistreerd: wo sep 14, 2005 4:23 pm
Berichten: 213
Citaat:
Dit was onze eerste sub, die het bij ons 300 uur (plus bij de 1e eig.)met alleen een koprevisie en een nw balansas (spie riemtandwiel uitgebroken)volgehouden heeft.

Heb je ook enig idee wat dat toen gekost heeft?

Ook schrijf je dat het een staande twin is, en dat de waterkoeling voor een beter koeling bij de eerste cilinder zorgt. wat gebeurt er met de tweede?

Voegt de waterkoeling veel toe aan het gewicht? en vereist die veel onderhoud of is het een kwestie van met enige regelmaat verversen?

Is het regelmatige onderhoud waar je het over hebt gewwon zelf te doen, of moet dat uitbesteed worden?

Citaat:
85 pk

85 pk....op een kart...Dámn :shock:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 12, 2006 4:05 pm 
Hallo Lankhorst,

Koprevisie:
Aanleiding was metaal-chroomresten in het oliefilter, zoals na een complete zoektocht bleek afkomstig van aangevreten chroom aan het eind v.d.nokkenas, daarom uit voorzorg vervangen. (Glijlager)
Omdat de kop toch uit elkaar lag hebbben we toen de de klepgeleiders, de klepveren en de kleppen ook laten vervangen door zwaardere veren en nw. kleppen.
De onze was nog van een eerdere serie met wat minder vermogen en wat slappere klepveren. (Zweven vanaf 6700 toeren)
Kostenplaatje ? 475 Euro?, 2 jr. geleden.
Ook is hij een keer uit elkaar geweest vanwege een zwaar punt op ODP / BDP.
Na opnieuw in elkaar zetten liep hij weer als een trein.
Reden??
2 x veertjes uit de koppeling 'a 2,50 per stuk heeft ie ook versleten.


Bij een lucht/geforceerdekoeling krijgt de 1e cilinder (aan de kant van de nokkenasriem) de hete lucht van de eerste te verwerken en wat stuwing van warme lucht doordat de riemkast er voor zit.
Dus minder effectieve koeling.
Bij waterkoeling zit de in en uitgang juist op de 1e cilinder.
Het koelverhaal bij een luchtgekoelde kun je dan ook zien in het bougiebeeld en de grotere slijtage bij een oudere motor.
(Compressie, klepafdichting etc.)

Gewicht:
Alukoelblok op cilinders: nihil omdat je keolribben verwijderd.
Radiator plus steunen 2,5 kg?
Waterpomp op balansas gemonteerd (niet op achteras): 2 kg?
Slangen, Thermostaat, Temp voeler etc.: 1 kg
Water 1 ltr: 1 kg
Zeg 6 kg, daar staat tegenover dat de fankap en de fan zelf incl een stuk motorblok en plaatwerk vervallen.
Netto 2kg?? zwaarder?
Water zo weinig mogelijk verversen (Geen koelvloeistof!!) en gedistilleerd gebruiken ivm de kalkaanslag uit leidingwater.

Onderhoud wat ik doe is:
Elke 10-12 uur kleine 2 liter synthetische Motul 300 vervangen incl filter.
Oliefilter schoonmaken
Zichtcontrole olie en filter op metaaldeeltjes.
Elke 10-12 uur kleppenstellen dmv boutje /moer, dus simpel met sleutel 10 en schroevendraaier te doen.
Zichtcontrole van nokkenas etc.
Bougiecontrole doe ik bij elke onderhoudsbeurt en na een 20-30 ronden controle op de baan naar kleur. (Goede temp.graad)
Af en toe compressietesten op een al te groot verschil tussen de twee cilinders, en bij afgenomen carb.de klepstelen op aanslag

Op de baan doe ik na elke 20-30 ronden een oliepeilcontrole dmv de peilstok, waarbij ik ook het olieoverloopflesje controleer op leeg zijn.
Bougiecontrole dus na de eerste 20-30 ronden.

Verder controle op lekkage regelmatig.

Na elke rijdag maak ik de hele kart en motor schoon, stof en vetvrij.
Als je dat doet zie je lekkage etc. al bij de eerste oogopslag, niet alleen v.d.motor, maar ook bij de remmen.

Verschil tussen een standaard 390 en onze sub:
Duurdere olie en meer olie.
WEL een oliefilter bij de Sub., waar je de rotzooi in voorkomende gevallen kunt zien voordat alles in de soep draait en je dus te laat bent.
Grotere ketting- en tandwielslijtage vanwege vermogen en kleinere ketting. (Wel goedkopere ketting)
Een standaard Honda 390 kun je wat meer "verwaarlozen" zonder al te grote gevolgen.
Maar wil je met een 390 top rijden, moet je ook die goed prefentief onderhouden.
De 160 GX cadet van mijn zoon kreeg 1 x per jr autoolie en 2 x kleppenstellen.
Ach een racefiets heeft ook meer onderhoud nodig.

Voor dit beetje extra werk ben je wel veel sneller en een stuk goedkoper uit dan met de nw. 250 klasse. (Aanschaf incl onderhoud)

Benno


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 13, 2006 6:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Zo hey dat soeltje zit wel ERG ver naar links bij de subaru kart he? Ik betwijfel of je daar je rechterbeen nog wel kan neerzetten. Dat is ook zo met een 390 cc maar lang niet zo erg.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 13, 2006 6:43 pm 
Hallo SM,

Een 390 is zelfs nog wat breder.
Het lijkt erger dan het is door de xxl stoel van Tillet.
De stoel zit zelfs nog tussen de originele stoelsteunen vh schassis.
Hij is iets bijgedraaid, maar we hebben er beiden geen last van.
Ten opzichte van ons vorig schassis (MBA) lijkt het wel erger omdat op de MBA de tank iets naar links geplaatst was en op de Welldone niet.

Benno


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 13, 2006 7:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Ok, als het geen prbleem is bemoei ik mezelf er niet meer mee. Het leek alleen heel erg :?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 13, 2006 7:38 pm 

Geregistreerd: wo sep 14, 2005 4:23 pm
Berichten: 213
Wat een antwoord, héél erg bedankt voor de genomen moeite! :D

Lijkt me een mooi ding! =D)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David