Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Starter op een 100cc?
BerichtGeplaatst: za mei 06, 2006 8:46 am 
Ik zat eens te denken om een starter op een 100cc zonder koppeling te zetten.. Dan zou de starter je aanduwer zijn... Je zou wel een sterke starter nodig hebben, want hij moet ook al de kart vooruit krijgen..

Heeft iemand enig idee of dit weleens geprobeerd is? Wat voor starters gebruiken karts trouwens? Van een motor of een brommer? Misschien zou ik voor het aanduwen van de kart er een van een motor moeten hebben? Je zou wel een soort koppeling moeten hebben voor de starter, zodat ie niet meedraait tijdens het rijden...

hmm, dingen om over na te denken...

Rob

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 06, 2006 7:03 pm 

Er zijn kartmotors die die voorziening al hebben, maar dan heb je ook een slipkoppeling. Hetgeen jij wilt is misschien wel een goed idee maar ik zou er toch wel een héél goede reden voor moeten vinden om zoiets ineen te steken.

De redenen zijn simpel: Niet alleen gaat je hele kart dan wel extra gewicht moeten meezeulen want zonder deftige startmotor (type auto) en de daarvoor benodigde zware batt. lukt het niet. En dan moet je nog een startmotor vinden die het benodigde toerental zal aankunnen.

Offline Profiel  

Berichttitel: Automaat
BerichtGeplaatst: di jul 04, 2006 11:48 pm 

Beste Automaatracer,

Ik ben zelf nog maar net begonnen en heb in een vlaag van verstandsverbijstering (ook) een automaat gekocht. Het is trouwens een prima kart. Ik heb mij laten vertellen dat er voor automaten zogenaamde startwielen zijn. En jawel hoor. Ben de Paauw wist zich te herinneren dat hij er nog een op zolder had liggen. Dit inventieve wiel wordt aan de achterkant van je stoeltje gemonteerd. Met een handle druk je het wiel naar beneden. Gevolg. Je achterwielen komen en paar milimeter van de grond en je kart staat op het zogenaamde startwiel. Vervolgens een simpel duwtje en een klap op de handle waardoor het startwiel naar binnen schiet en de kart op de achterwielen ploft. Door de compressie en rijden maar. Het is ook erg handig als je panne krijgt met de kart. Gewoon het startritueel herhalen en je kunt de kart eenvoudig op het startwiel naar de pits rollen. Ik zou nooit aan een startmotor beginnen.

Laatst bijgewerkt door Ross1961 op wo jul 05, 2006 9:02 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 04, 2006 11:54 pm 

Hoi Ross1961, welkom op het Kartforum!
Waren deze startwielen waar jij het over hebt, die wielen die je vroeger in de middelste chassisbuis kon schuiven?
Een andere variant van dit principe is een soort steekwagentje. Hiermee kan iemand de kart achter optillen, een eindje gaan duwen, en dan weer op de grond laten vallen. Nadeel is dat je wel altijd met zijn tweeen moet zijn.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 05, 2006 12:08 am 

Beste David,

De door jou genoemde wielen (insteek chassisbuis) zeggen mij niets. Mijn wiel moest echt aan het stoeltje worden bevestigd. Het is gewoon heel erg handig. Het schijnt dat je met wat oefenen gewoon alleen kunt starten (soort bobslee start). Het steekwagentje is mij bekend. Ook prima maar het wieltje is stukken makkelijker. Toen ik Ben de Paauw hierover vertelde ging er een lichtje bij hem op en heeft hij er nog eentje gevonden. Ik begrijp niet waarom ik er bijna niemand mee zie rijden. Lijkt mij in ieder geval een prima alternatief.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 05, 2006 12:16 am 

Het lijkt mij ook een simpel en doeltreffend alternatief. Heb ze nog nooit in het wild gezien, misschien zijn mensen bang voor het extra spul dat er op de kart zit?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 05, 2006 12:26 am 

Beste David,

Dank voor de info over de meeting. Als het even kan ga ik daar langs. Tja, en dan dat startwiel. Bijna niemand blijkt het te weten. Weegt niets en is zeer eenvoudig te bedienen. Misschien dat Ben de Paauw (Soest)er nog wel een heeft liggen.

Gegroet.

Philip

Laatst bijgewerkt door Ross1961 op wo jul 05, 2006 9:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 05, 2006 8:52 am 

heb je daar geen fotootje van dan wordt het voor ons allemaal wat duidelijker.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2006 3:53 pm 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]