Auteur |
Bericht |
vince
|
Geplaatst: za apr 08, 2006 4:52 pm |
|
Geregistreerd: di okt 04, 2005 7:49 pm Berichten: 248 Woonplaats: Haarlem
|
Tandwiel 85 is volgens mij 112 en tandwiel 88 is 114. Voor de rest heb ik nog geen andere tandwielen gebruikt
_________________ CRG Road rebel (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: za apr 08, 2006 5:04 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Wat groot....
Ik reed met een 83 tandwiel met 108 en met een 86 met een 110 ..??
Is de nieuwe chassis qua afstand groter dan (achteras ---> motorblok) ?
Thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
davie
|
Geplaatst: zo apr 09, 2006 5:36 pm |
|
Geregistreerd: zo sep 04, 2005 1:10 pm Berichten: 68
|
wat groot hee!
ik rijd op m'n birel meestal met n 104
|
|
Omhoog |
|
|
Dragon GT
|
Geplaatst: ma apr 10, 2006 1:15 am |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
tandwiel 13/74 ==> 118
op een Birel
_________________
Birel R32 - Maxter MX-L
www.prt-extreme.be
|
|
Omhoog |
|
|
xx colin xx
|
Geplaatst: ma apr 10, 2006 7:37 pm |
|
Geregistreerd: di feb 07, 2006 8:13 pm Berichten: 364
|
hmmmmm.
heb ik zekker iets fout gedaan.ik dacht zo kort mogenlijk.
dus heb de motor zo ver als hij kon naar achter gezet en de keting ingekort
_________________ [img]
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:23 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
hmmm korte ketting zou wat minder bewegende massa opleveren dus zou iets sneller moeten zijn maar hij gaat ook vaker rond dus eerder versleten
|
|
Omhoog |
|
|
Dragon GT
|
Geplaatst: ma apr 10, 2006 10:46 pm |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
ik dacht altijd
als de ketting te kort is
moet hij veel te scherp terugdraaien, en dit kan resultere in slijtage
en zelf het breken van de ketting
_________________
Birel R32 - Maxter MX-L
www.prt-extreme.be
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma apr 10, 2006 10:48 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat kan in sommige gevallen inderdaad gebeuren.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 10, 2006 10:49 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Ik vraag het wel even bij CRG na..... wat gemiddeld is.
Thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di apr 11, 2006 4:03 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
denk dat dat beter is ja paulo
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: di apr 11, 2006 7:47 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Citaat: ik dacht altijd als de ketting te kort is moet hij veel te scherp terugdraaien, en dit kan resultere in slijtage en zelf het breken van de ketting
Heu, hoe korter de ketting hoe minder scherp ze terugdraait doordat beide tandwielen dichter bijeen komen te staan.
(dacht ik toch)
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di apr 11, 2006 8:17 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Nou ja, ik denk dat je de gulden middenweg moet kiezen.
Bij het grote tandwiel zal de ketting meer tandjes meepakken bij een korte ketting, en bij het kleine tandwiel minder.
|
|
Omhoog |
|
|
Dragon GT
|
Geplaatst: di apr 11, 2006 9:06 pm |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
@ Beire
als je korte ketting neemt
en ik zeg maar vooraan 12, en achteraan 80
dan moet je ketting kort draaien, om meteen naar beneden te gaan
korte bocht, meer kans op slijtage, en breken
als je een lang ketting neemt, kan ze geleidelijk naar onder gaan
minder slijtage, niet breken
|
|
Omhoog |
|
|
Dragon GT
|
Geplaatst: zo apr 23, 2006 9:40 pm |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
ik wil toch even wat rechtzetten
er is een fout geslopen in mijn ketting maat enkele post hierboven
het is ketting maat 110 die ik gebruikte op 13/74
mijn excuses
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: ma apr 24, 2006 10:43 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Citaat: @ Beire
als je korte ketting neemt en ik zeg maar vooraan 12, en achteraan 80
dan moet je ketting kort draaien, om meteen naar beneden te gaan korte bocht, meer kans op slijtage, en breken
als je een lang ketting neemt, kan ze geleidelijk naar onder gaan minder slijtage, niet breken
Sorry Dragon, niet met je eens.
Als je een korte ketting neemt komen de tandwielen dichter bij elkaar te staan en word de bocht die je ketting moet nemen juist minder scherp.
Het is simpel te testen hoor, leg gewoon een groot tandwiel en een klein tandwiel naast elkaar op een werkbank. Leg eerst de ketting rond het kleinste tandwiel, leg dan je grote tandwiel zo dicht als mogelijk tegen het kleine tandwiel en leg dan je ketting over het grote tandwiel, hetgeen de ketting te lang is laat je aan de kant van het grote tandwiel dat het verst van het kleine tandwiel verwijder is gewoon los liggen. Meet nu de hoek die je ketting maakt over het kleine tandwiel.
Gebruik dan dezelfde tandwielen, zoek de langste ketting die je hebt en leg de tandwielen zo ver als je kan van elkaar en meet dan de hoek die de ketting over het kleinste tandwiel maakt.
Het is zoals David zegt de kunst ervoor te zorgen dat je zo'n ketting of tandwielen kiest dat je kleinste tandwiel genoeg tanden "gebruikt" en je ketting toch niet onder te scherpe hoek terugdraait.
|
|
Omhoog |
|
|