Auteur |
Bericht |
Paulo27
|
Geplaatst: di sep 07, 2004 10:21 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Beste (techn.) Kartfanaten,
Nu ik m'n draai gevonden heb op dit forum wil ik uiteraard gebruik maken van de mogelijkheden die het (voor mij althans) bied.......
de technische ondersteuning !
Steeds weer ben ik als de dood dat mijn motor vastloopt.....
Hoor van een hoop andere karters dat je op iedere recht stuks ALTIJD moet choken (je weet wel, luchtfilter dichthouden).
Ik doe dat dan ook heel bewust, maar als ik er goed op ga letten ben ik meer bezig met het opletten dat ik choke dan dat ik geconsentreerd rondjes kan rijden.
Als ik om me heen kijk zie ik andere ook wel choken maar bij lange na niet zo vaak als ik.
Een groot nadeel van mezelf is dat ik dan niet voluit durf te gaan, ja even en dan het gas er weer even af.
Voor de kenners onder ons... op het nieuwe rechte stuk in Amsterdam durf ik niet volluit tot het einde, het gas gaat er echt wel een keer of twee vanaf.
Wie o wie kan mij van deze gedachte afhelpen of is het juist waar en moet ik rustig aan doen ???
Ik rij zelf met een verhouding van 1:20 en zonder waterkoeling.
wederom bedankt.
Paulo27
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di sep 07, 2004 10:56 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik zou vooral door blijven gaan met choken. Zeker de 100cc motoren zonder waterkoeling hebben dat gewoon nodig om langer mee te gaan.
Het is iets waar je gewoon aan moet wennen. In het begin let je er nog heel erg op, en dan heb je er last van bij het rijden, maar na een tijdje gaat het automatisch, en is het even normaal als bijvoorbeeld gas geven.
Je hoef niet om de haverklap te choken trouwens. Als je carburateur goed afgesteld is, dan zal je moter bij elk toerental wel voldoende smering/koeling krijgen. Choken doe je eigenlijk alleen als je van een heel erg hoog toerental, naar een veel lager toerental ga. Dit is bijna altijd bij het aanremmen van een bocht aan het einde van een recht stuk.
Doordat je daarbij in een keer je gas los gaat, krijgt je moter dus ook in een keer geen smering/koeling meer (althans veel minder), net op een moment dat het uiterste van em gevraagd is, en de temperaturen een maximum bereiken.
Choken doe je door een fractie voordat je gaat remmen, dus als het gas nog vol open staat, even je luchtfilter dicht te houden. Je merk vanzelf als je te lang hebt gechoked, want dan pakt de moter niet lekker op als je weer op het gas ga. Zoals gezegd, het is gewoon een kwestie van oefenen en wennen, en na een tijdje gaat het vanzelf.
Dat je niet voluit durf te gaan, das alleen maar goed. Hoeveel mensen zijn er niet begonnen met karten, hielden nergens rekening mee, en reden door onervarenheid meteen hun kart aan diggels? Ik denk dat je gewoon lekker moet gaan rijden, vertrouwd raken met je kart en de techniek, en voor je het weet rij je zo het baanrekord aan flarden
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 8:01 am |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Hi David,
Bedankt wederom voor bovenstaande info, ja ik ben een leek in de Outdoor karting, vandaar al deze vragen.
Indoorkarting is wel vele male langzamer maar daar heb ik heel veel gereden en veel ervaring opgedaan, hierdoor menig baanrecord gevenaard en/of vernietigd, daar hoef je nergens op te letten en kan je gewoon focussen op de race.
Ja ik neem gewoon jou advies over, lekker gaan toeren en niet te hard van stapel lopen, kapot maken kan altijd nog, het is immers duur genoeg allemaal.
Thanks
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 4:24 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
kun je je toeren tal meten van je motor das ook altijd belangrijk dan kan je zien of je de goede tandwiel verhoudig rijd ik zie namelijk op de baan veel 100 cc ers rijden met een nog al lichte verhoudig dit is leuk voor een wedsrtijd rijder maar voor een amateur veel te duur ik draai zelf net geen 17000 toeren
ooh ja ik choke altijd in m'n rem weg wel het gas open houden anders choke je niks
|
|
Omhoog |
|
|
Remko
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 6:40 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 18, 2004 9:50 pm Berichten: 80
|
De promorijders (David en ik) houden hun gas liever niet open tijdens het remmen, dat helpt namelijk in een mum van tijd je koppeling naar zijn grootjes
Ik choke ook net voordat ik van het gas af ga, en tijdens het remmen ook even, het gas staat dan wel niet helemaal open, maar aangezien je alsnog te lang kan choken, denk ik dat niet zoveel uitmaakt.
Bij veel 100cctjes zit geen koppeling gemonteerd, dus die zullen het gas wat verder open kunnen houden bij het remmen.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 6:56 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
als ik mijn lucht gaten dicht hou doet mijn blok helemaal niks meer hoor
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 7:39 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Hee Mannen (Joris, Remco),
Ook jullie bedankt voor de tip, ja ik kan ook zien hoeveel toeren ik maak, de laatst keer met 11 voor 91 tands achter haalde ik de 19.000 tpm, maar dat werd al snel belachelijk geacht waardoor ik gewisseld heb naar 9 voor en 83 tands achter. Daarmee zat ik rond de 16.500 tpm.
Wat versta jij onder een LICHTE verhouding ????
Wat is een beetje tandwielverhouding op de baan in Strijen ?? (100cc)
Als ik choke dan doe ook ik dat vol gas, alleen ik doe dat net voor het aanremmen, want tijdens het choken minder je ook al vaart dus dan maar in een handeling tijdens het aanremmen voor de bocht (of doe ik iets niet goed ??)
Neen, ook ik heb geen koppeling (schijnt er niet op te kunnen op mijn Rotax)
Thanks again !
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 8:20 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
11-91 is volgens mij een langere(zwaardere) overbrenging dan 9-83
Met die laatste tandwielverhouding zou je dus juist meer toeren moeten draaien.
De vorige keer op Strijen reed ik met 11-86 op mijn promo. Dit was echter geen ideale tandwielverhouding, ik denk dat 10-86 beter geweest zou zijn. Strijen is een kort bochtig baantje waar je dus een vrij korte(lichte) overbrenging moet hebben.
Choken tijdens het aanremmen is idd de bedoeling.
Remko, als je niet oplet tijdens het choken, en je dus per ongeluk gas aan het geven bent onder het remmen zonder te choken, ja das niet zo best voor je koppeling inderdaad
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 9:53 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
lichte of zware verhouding is allemaal afhangkelijk van de baan en het weer het gaat je eind toerental ik geloof dat zo'n rotax wel 19 afkan nieuwere motoren zelfs 20 of 21 maar ik hou em ook rond de 17 dan blijft ie wat langer lopen
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: wo sep 08, 2004 10:12 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Zelf zat ik met de gedachte..... hoe groter het achtertandwiel, hoe meer koppel hij heeft, maar minder topsnelheid en daardoor meer toeren maakt.
Dus mijn filosofie (zeker weer helemaal verkeerd, maar ik leer snel van jullie allen) op lange banen met grote lange stukken -----> een kleine tandwiel (bv. 81, heb ik nu voor a'dam) waardoor je een hoger topsnelheid hebt.
Voor kortere banen met veel bochten, juist een grote tandwiel achter (bv. 91), voor veel trekkracht en minder topsnelheid ???????
(p.s. als jullie nog even doorgaan met deze goede tips dan rij ik iedereen van de baan morgen..... geintje)
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do sep 09, 2004 4:14 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat klopt helemaal Paulo, maar in jouw berichtje schreef je dat je van 11-91 naar 9-83 gegaan bent. Dit betekent dus dat je niet alleen je achtertandwiel veranderd hebt, maar ook je voortandwiel, en voor het tandwiel voor geldt juist: hoe kleiner, des te meer toeren je ga maken. Het effect van 2 tandjes minder voor, is veel groter dan 2 tandjes minder achter
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: do sep 09, 2004 5:26 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
1 tandje voor is in de motor wereld 3 tandjes achter
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: do sep 09, 2004 8:01 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Helemaal corret, ik heb dan zitten dromen, maar ik weet zeker dat ik met 9-83 verhouding een max. toerental heb geklokt van 17.500tpm.
Wat ik me afvraag is of er nog nooit iemand op het idee gekomen is om een overzicht te maken van de banen en daar dan de meetst gangbare tandwielverhoudingen op droog en nat weer.
Ik weet dat het voor de echte wedstrijdrijders het altijd weer anders is, maar voor de beginnende amateur zou dat heel veel helpen.
Wie weet staat er nog wel iemand op die dit gaat publiceren ????
(nb. zou vandaag gaan rijden, maar door omstandigheden is het helaas niet gelukt, Zondag waarschijnlijk)
Bij vlagen ben ik geniaal...... jammer dat het zo vaak windstil is ..... !
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do sep 09, 2004 8:29 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Zo'n overzichtje had ik ooit wel, maar dat stond op mijn vorige laptopje (evenals een hoop andere gegevens) en die is helaas gestolen. Zou me niks verbazen als het ook nog wel ergens op het internet trug te vinden is hoor.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do sep 09, 2004 8:44 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
nou david bouwen zoiets jij maak da wel ik rijd op de landsard 10/84 op droog weer en klok dan 16750 (ital system 100 cc watergekoeld) ik heb ooit gehoord dat je bij nat weer korter moet gaan maar ik ben een echte droog weer rijder
|
|
Omhoog |
|
|