Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2006 6:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Nou... ik heb de hele middag onder mijn motorkap van de auto staan zoeken
naar de type bougies.......????

Kom ik toch tot de ontdekking dat ik een Diesel heb... :)

hahahahaha

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2006 6:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Na hoeveel tankbeurten ben je daar nu achter dan? :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2006 6:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Paulo27 schreef:
Nou... ik heb de hele middag onder mijn motorkap van de auto staan zoeken
naar de type bougies.......????

Kom ik toch tot de ontdekking dat ik een Diesel heb... :)

hahahahaha


Die zitten er toch echt wel hoor, alleen dat zijn gloeibougies!

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 08, 2006 7:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Oooo ik dacht dat het lampjes waren voor als je aan de motor moet sleutelen ??

@David,

Ik neem altijd de donkerblauwe slang... dan gaat het goed...
Zou dat dan toch diesel zijn ??

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2006 2:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
na lang zoeken heb ik de bougie gevonden :lol:

nee geintje

ik heb het blok van mij uit elkaar liggen en toevallig met iets op het forum zoeken kwam ik dit topic tegen

ik heb net als roeland een NGK bpr6es bougie erin zitten

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2006 5:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik ben zelf helemaal nog niet thuis in de viertakt bougies, dus misschien dat iemand dat hier wel is, en misschien wat meer kan vertellen over de verschilende types?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 01, 2006 4:16 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Citaat:
Ik ben zelf helemaal nog niet thuis in de viertakt bougies, dus misschien dat iemand dat hier wel is, en misschien wat meer kan vertellen over de verschilende types?


Tja, hangt ervan af wat je juist wilt weten hé. Dat er zoveel types zijn is ten eerste omdat er ook meer merken van bougies zijn én dat er altijd wel eens een merk afkomt met hét type bougie maar meestal blijft de werking globaal genomen hetzelfde. Een bougie heeft zoals Whitehorse al schreef maar 1 héél belangrijk kenmerk en dat is de warmtegraad.

Een koude bougie is en bougie die zo geconstrueerd is dat de bougie zijn opgenomen warmte beter zal afvoeren naar de omgeving (cilinderkop) dan een warme. Om het gemakkelijker te onhouden: een koude bougie is slechter geisoleerd tussen het vonkgedeelte en de mantel dan een warme.

Waarom nu deze verschillen? Een bougie heeft een temperatuur waarop hij zichzelf het beste zal reinigen, na elke onsteking kan er wat verbrand mengsel achterblijven op de bougie waardoor deze na verloop van tijd minder goed zal werken. Door ervoor te zorgen dat je bougie altijd zijn juiste temperatuur heeft zal deze niet zo snel of helemaal niet vervuilen en hierdoor zal ook je motor beter (blijven) werken. Omdat elke motor zijn verbrandingskamer wel iets anders geconstrueerd is en ook de ruimte errond (nabijheid van koelvinnen/kanalen) zal de temperatuur in elk type anders zijn. Ook het tijdstip van (voor) onsteking enz. beinvloeden de temp.
Om er nu voor te zorgen dat de bougie zeker op de juiste bedrijfstemperatuur zit hebben ze bougies ontworpen met verschillende warmtegraad, zoals hoger al vermeld zal je door een ander type bougie te steken ook een betere slechtere verbranding kunnen bewerkstelligen.
Een te koude bougie zorgt er dus voor dat je mengsel eigenlijk niet helemaal of te laat verbrand, een te warme kan er voor zorgen dat je mengsel té vroeg uit zichzelf zal ontsteken.

Was dit wat je vroeg?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 01, 2006 4:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ehh nee niet echt, al is het wel een duidelijk verhaal dat hier en daar hetgene dat ik al wist aanvult.

Ik bedoelde meer informatie waarom zou je bijvoorbeeld de NGK bpr6es bougie gebruiken, en waaraan kan je zien dat dat type bijzonder geschikt zou zijn voor bijvoorbeeld een Honda 390.
Heb een tijdje geleden eens gegoogled naar een vergelijkingstabel, maar ben niet echt veel wijzer geworden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 01, 2006 5:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 22, 2005 10:24 pm
Berichten: 208
Woonplaats: Goor
Volgens mij verwijst het typenummer van o.a. deze NGK gewoon naar: warmtegraad, soort schroefdraad en lange of korte schacht. Misschien denk je dat er meer is in de bougie-wetenschap, maar meer is er volgens mij gewoon niet.

Dat fabrikanten ervoor zorgen dat je niet zomaar kunt vergelijken heeft meer te maken met concurrentie dan met iets technisch! Als je eenmaal met een bepaald type van een bepaald merk rijdt, stap je niet zo snel over!

Ik heb gereden met een type bougie die men bij NGK had aangeraden: een héle dure!!! Werd aangeraden door iemand die de MotoGP begeleid!

Resultaat: geen enkel verschil te merken ( in de Honda 390)met de bougie die ik daarvoor gebruikte. Wél weet ik dat men bij de GP's (in tegenstelling tot de 390 Honda zéér hoogetunede motoren!) voor bijna elke omstandigheid een andere bougie gebruikt. Echter: die bougies hebben gewoon véél meer tussenliggende waarden dan de bougies die wij kunnen kopen. Ook de materialen zijn misschien wat duurder en beter in verband met de duurzaamheid.

_________________
DRIFTEN is geen vervoeging van DRIFTIG!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 01, 2006 7:04 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Citaat:
Ehh nee niet echt, al is het wel een duidelijk verhaal dat hier en daar hetgene dat ik al wist aanvult.

Ik bedoelde meer informatie waarom zou je bijvoorbeeld de NGK bpr6es bougie gebruiken, en waaraan kan je zien dat dat type bijzonder geschikt zou zijn voor bijvoorbeeld een Honda 390.
Heb een tijdje geleden eens gegoogled naar een vergelijkingstabel, maar ben niet echt veel wijzer geworden.


Tja, het enige dat ik je kan zeggen -> proberen maar! Ik bedoel dat je bijvoorbeeld van iemand de raad zal krijgen om een bepaald type bougie te gebruiken en zolang je eigenlijk geen extreme dingen doet zal je motor wel draaien. Maar wil je echt het onderste uit de kan dan zal je zelf moeten experimenteren. De algemene regel is dat als je korte stints rijdt je beter een warme bougie steekt, dat is niet zo moeilijk te vatten -> korte rijtijd = minder tijd om alles terdege doorwarm te rijden. Rij je langer per keer dan kan je beter een kouder type steken.
In de winter kan je ook beter een warm type steken en in de zomer een kouder.
Bij een luchtgekoelde motor zal je meer moeten veranderen dan bij een watergekoelde, dat is zo omdat je een watergekoelde motor zijn tempratuur veel beter kan beheersen dan een luchtgekoelde en zo valt er toch al een factor weg.

Maar het is eigenlijk allemaal testwerk want stel dat je een bougie wilt aflezen: een vettige bougie duidt meestal op een te koud type bougie omdat het mengsel niet echt goed verbrand doordat de bougie zijn werktemperatuur niet bereikt. Dus denk je dat je beter een warmer type kan steken. Nu komt het erop aan om zeker te zijn dat het aan je bougie ligt, steek je een warmer type en is het probleem niet opgelost dan kan het bijvoorbeeld best dat je carbu te rijk afgesteld is. En ga zo maar voort...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David