Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraagje voor kenners
BerichtGeplaatst: di dec 13, 2005 10:53 pm 

Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm
Berichten: 48
Eenzelfde chassis is te verkrijgen met 32mm buizen of 30mm buizen, welke geeft nu de meeste grip :?:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 13, 2005 10:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 7:38 pm
Berichten: 1155
denk toch de 32mm :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 13, 2005 11:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Yamaha....

Ligt er aan wat je gewicht is....
Als je licht bent kan je ook uit de voeten met de 30mm frame daar jij
met jou gewicht (lees: <55kg) het frame niet zover gebogen krijgt tijdens
het rijden waardoor het frame te slap wordt en alleen in de regen goed grip levert.
Wanneer je zwaarder bent is de 32mm de juiste frame... is stukken stigger dan de 30mm frame,
daarnaast zal door het hogere gewicht de bealsting dusdanig hoger zijn waardoor
de stijfheid van het frame weer eerder afneemt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.


Suc6

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 7:30 am 

Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm
Berichten: 48
ik weeg 75 dus het wordt een 32mm, bedankt voor de moeite :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 4:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Volgens mij zijn de 'áutomaten' chassis vaak 30 mm en de schakel chassis' 32 mm.

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 5:40 pm 

Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm
Berichten: 48
Waarom dan wel ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 5:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Ja waarom dan wel?

Ik denk dat de 30 mm buis de krachten van de 'automaten' aan kan maar niet de krachten van bijv een ICC, vandaar dat ze daar 32 mm buis voor gebruiken.

Lees goed: Ik denk het, ik weet het dus niet zeker!!

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 6:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Volgens mij hoeft dat lang niet altijd zo te zijn hoor, al zijn schakelframes inderdaad vaak wel 32mm (mijn oude First schakelframe was echter 30mm), omdat daar zwaardere motoren op zitten die het frame meer belasten.
Je kan de invloed van de diameter van de buis een beetje vergelijken met de hardheid/diameter van de achteras, en het gebruik van stabilisators.
Grote diameter=stijver, en kleine diameter=soepeler. Wat je wil hebben hangt ook veel af van wat voor banden je wilt gaan gebruiken,
Mensen die een apart frame hebben voor in de regen gebruiken dan ook bijna altijd een 30mm frame. Bij droog weer zal in de meeste gevallen de 32mm variant meer grip hebben.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 9:10 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
vergeet niet dat ook de wand dikte van de pijp mee speelt

het is welzo dat de gewicht stijfheids verhouding toeneemt naarmate je een grotere diameter pijp neemt

als je bv een 40 mm as en een 50 mm as van het zelfde gewicht neemt zal de 50 stijver zijn


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 9:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ja inderdaad, en de gebruikte staalsoort speelt ook mee, vandaar dat je eigenlijk alleen kunt vergelijken tussen frames van hetzelfde merk, aangezien je niet te weten komt waarvan de buis nu eigenlijk gemaakt is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2005 10:10 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
cr mo of wel chroom molybdeen pijp dit is echter niet makkelijk te lassen en te bewerken dus ik denk dat veel merken smokkelen vandaar dat je ook wel ooit de term gasbuizen frame hoort (is niet goed :? ) overrigens zijn er ook de zogenaamde wk frames deze zijn van super harde pijp gemaakt dus ook zeer licht te maken (je kunt immers een dunwandige pijp gebruiken voor dezelfde stijfheid) maar deze frames gaan niet zo lang mee en als ze crashen liggen zo ook meteen helemaal dubbel (een 50 as is ook veel kwetsbaarder) je kunt ze dus herkennen aan het gewicht veel merken verkopen ze niet maar duwen ze na een race of 2 in de schrotbak maar er zijn ook merken die ze gewoon verkopen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 15, 2005 6:08 pm 

Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm
Berichten: 48
Is iedereen zeker dat een 30mm chassis minder grip levert dan een 32mm chassis ? want een kameraad van mij die belgisch kampioenschap rijdt zegt dat 30mm stijver is en dus meer grip biedt, wie heeft nu gelijk ? :roll:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 15, 2005 6:32 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
30 mm zegt gewoonweg niks pijp diameter plus wanddikte en matriaal soort dan weet je meer en natuurlijk hoe het frame is opgebouwd

je trouwens in nederland niet zo'n heel stijf frame nodig


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 15, 2005 7:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Birel staat juist bekend om zijn´slape´frames.

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 15, 2005 9:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Mini's zijn meestal van 24-28mm buis gemaakt, en neem aan dat dat niet komt doordat die frames zo verschrikkelijk stijf moeten zijn.

Overigens zou degene die je de kart verkoopt (uitgaande van een nieuwe) je moeten kunnen vertellen welke van de 2 varianten de stijvere is.

Zoals al een paar keer aangegeven is is niet alleen de diameter van belang, maar ook veel andere zaken, waardoor het niet gemakkelijk is om frames te vergelijken, en al helemaal als het om frames van verschillende merken gaat.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David