Auteur |
Bericht |
Thumper
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 9:59 am |
|
|
Ik las op het forum een aantal discussies over de wankelmotor, is dit een 2,- of 4-takt enz. Velen weten niet exact hoe het wankelprincipe werkt. Ik vond op det web een site met uitleg en animaties over het wankelprincipe.
http://auto.howstuffworks.com/rotary-en ... /printable
Voor de degenen die het willen weten.
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 10:03 am |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Thumper...
Bedankt voor deze info, is altijd welkom voor diverse forumleden.
Thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Rv
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 10:04 am |
|
Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am Berichten: 769 Woonplaats: Utrecht
|
wankel is 4 takt.
_________________
ICC Kartracing*
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 10:06 am |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Rv,
Neen, heel wat anders... doordat de zuiger (zeg maar) driehoekig is, kan
hij in 1 omwenteling 3x onsteken... dus eigen een 3-takt..
Kijk maar even op de site die Thumper heeft gepost.
Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Thumper
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 10:09 am |
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Willem Christiaans
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 10:20 am |
|
|
Nog wat algemene info:
Wankelmotor: genoemd naar de uitvinder Felix Wankel
In personenauto's vroeger toegepast door NSU, en vanaf eind 70er jaren door Mazda (in de RX7 modellen en tegenwoordig in de RX8, en op Le Mans hebben ze zelfs een overwinning geboekt met een model met wankelmotor. 1e overwinning door wankelmotor ooit).
Voordeel van een wankelmotor is dat ie hoge toeren aankan (en een prachtig geluid produceert  ).
Nadeel: een hoog verbruik!!
Groet, Willem.
|
|
Omhoog |
|
 |
stephan
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 10:35 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
het is eigenlijk geen viertakt maat ook geen tweetakt, wat het is het dan wel?
drietakt! nog een nadeel de motoren zijn niet zo betrouwbaar.
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
 |
Dragon GT
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 10:50 am |
|
Geregistreerd: za jul 02, 2005 12:13 pm Berichten: 175 Woonplaats: Aarschot
|
wankel is gee 4takt en geen 2takt
dit noemt men rotarty 
_________________
Birel R32 - Maxter MX-L
www.prt-extreme.be
|
|
Omhoog |
|
 |
Thumper
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 12:32 pm |
|
|
Een wankel is ook geen 3-takt
Een takt (slag) is de verplaatsing van de zuiger van het bdp (bovenste dode punt) naar het odp (onderste dode punt), of omgekeert natuurlijk. Doordat de zuiger dmv de drijfstang aan de krukas is verbonden, wordt de rechtlijnige beweging van de zuiger omgezet in een roterende.
1 takt komt dus neer op een halve omwenteling van de krukas.
Een 2-takt heeft 1 arbeidsslag per 2-takts (lees 1 omwenteling van de krukas).
Een 4-takt heeft 1 arbeidsslag per 4-takts (2 omwentelingen van de krukas)
Een wankelmotor maakt helemaal geen takts omdat de zuiger draait. De zuiger is eigenlijk bevestigd aan de krukas waardoor de omzetting van de rechtlijnige beweging naar een roterende dus niet nodig is. Omdat de zuiger geen takts, maakt maar ronddraait, is een vergelijking met een 2,- of 4-takt is dus helemaal niet mogelijk.
Ok. Voor degenen die deze motor dan toch een takt-naam willen geven. Laten we dan bij de wankelmotor niet over takts of slagen praten maar over omwentelingen van de krukas.
Een 2-takt leverd 1 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/1 (lees: takts/arbeid)
Een 4-takt leverd 1 keer arbeid/energie per 2 omwentelingen (4-takts) Dus 4/1
Een wankel leverd 3 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/3
Als je een wankelmotor dan toch per se een takt-naam wil geven dan is het volgens mij een 2/3 takt
|
|
Omhoog |
|
 |
Fart
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 1:02 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Dragon GT schreef: wankel is gee 4takt en geen 2takt dit noemt men rotarty 
Nee dat heet Rotary! geen rotaRty 
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

|
|
Omhoog |
|
 |
Rv
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 1:56 pm |
|
Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am Berichten: 769 Woonplaats: Utrecht
|
maar doordat het ronddraait.. die ''driehoekige cilinder'' is de kart ook veel minder trillerig als die stationair loopt.. en ik heb nog 2 filmpjes van een wankel ik zal kijken of ik ze nog kan vinden.. maar ik snap niet waarom ze van die wankel geen 2'''cilinder''' hebben gemaakt.. de moter is klein en licht genoeg.. dan krijgt die echt heel veel vermogen!.
_________________
ICC Kartracing*
|
|
Omhoog |
|
 |
Energy 390
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 2:09 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Thumper schreef: Een wankel is ook geen 3-takt
Een 2-takt leverd 1 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/1 (lees: takts/arbeid) Een 4-takt leverd 1 keer arbeid/energie per 2 omwentelingen (4-takts) Dus 4/1 Een wankel leverd 3 keer arbeid/energie per omwenteling (2-takts) Dus 2/3
Als je een wankelmotor dan toch per se een takt-naam wil geven dan is het volgens mij een 2/3 takt
Als je het uitrekend dan komt je bij een wankel op een 1,5 takt uit! Dus niet de boven genoemde verhoudingen, maar deze
2 takt 1/1 (arbeid/omwenteling)
4 takt 1/2 (arbeid/omwenteling)
wankel 3/1 (arbeid/omwenteling)
gr. Roeland
_________________ VRK Las Vegas - Honda VT400-GT (26pk)
|
|
Omhoog |
|
 |
Thumper
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 2:37 pm |
|
|
Nee
Als je het over takt hebt moet je het geen omwenteling noemen.
Waarom wordt een 2-takt, 2-takt genoemd. Omdat per 2-takt (1 omwenteling)/ 1 arbeid. 2/1 de takt is dus 2-takt
Dus wankel 1 omwenteling (2-takt)/3 arbeid. 2/3-takt.
Laten we ophouden over de takt-discussie. Een wankel heeft helemaal niets met een 2,- of 4-takt te maken. Zoals ze het hierboven al zeiden "het is een rotatie-motor)
Ik heb zo'n kart wankelmotor nog nooit horen lopen. Heeft iemand een filmpje of opname van zo'n motor?
|
|
Omhoog |
|
 |
Sendatje
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 3:02 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Nou de vergelijking tussen takt en wankel motor kan wel degelijk gemaakt worden hoor. Althans dat is op te maken uit deze afbeelding:
bron: www.wankelmotor.nl
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: vr sep 30, 2005 4:09 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ja mooi plaatje sendatje dusss 4 takt
|
|
Omhoog |
|
 |