Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 02, 2018 9:57 am 

Geregistreerd: do aug 23, 2018 8:18 am
Berichten: 27
Hallo,
Gister ben ik voor de eerste keer gaan rijden bij koud en nat weer.
De motor (2017) die ik deze zomer kocht, draaide goed bij warm weer.
Echter, gister verzoop de motor kort na het starten.
Ik heb 1 keer 17 rondjes kunnen rijden (motor kwam niet helemaal op temp: 40 gr) maar draaide goed,
Maar bij de volgende stint sloeg ze dus kort na vertrekken af.
Bij gasgeven kwam er een dof geluid en geen acceleratie.
Dan viel ze stil. Bij herstarten ploffen in de uitlaat.
Bougie was nat en ik heb er een 4-tal vervangen, met telkens hetzelfde resultaat.
Kan iemand me helpen wat ik moet doen?
Is het de carburator sproeier of zou het een ontstekingsprobleem zijn? (ik had al een keer wat problemen met de bougiekop)
Er zit wel water in de luchtinlaat en de filter was nat. (Afwateringsgat zit te hoog )

Welke sproeier moet er in bij 10 graden en regenweer (Dellorto)? Nu zit er een 125 in.

En zijn de bougies nog bruikbaar?

Alvast dank!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 02, 2018 8:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Laat alles eens mooi uitdrogen en probeer nog eens.
Membraanplaatjes nog goed? Die durven wel eens breken bij rijke sproeierbezetting.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2018 8:36 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 4:35 pm
Berichten: 69
Woonplaats: Breda
kan ook is stukje van je bougiekabel knippen en de dop er opnieuw inzetten... wil nog wel is gebeuren dat er slecht contact is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2018 8:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 14, 2017 8:56 pm
Berichten: 6
Woonplaats: Rucphen
Als je eerst goed je rondjes heb kunnen rijden en de motor kwam goed in toeren, dan is niet ineens de sproeier helemaal fout.

Klinkt als verzopen motor. Als er ook wat water binnenkomt dan wilt ie al helemaal niet meer.
Als de bougie nat is, wil je eerst kijken of deze nog vonkt.
Bougie eruit en bougiekabel aansluiten, de tip van de bougie tegen de cylinder kop aan duwen en starten en kijken of deze vonkt.
Natte bougies kunnen gewoon weer hergebruikt worden.
Om het overtollige brandstof uit het motorblok te krijgen, haal de bougie eruit, starten met vol gas.
Als er flink wat overtollige brandstof erin zit zie je deze via het bougiegat eruit komen.
Bougie er terug in en nu zou je deze weer kunnen starten.

_________________
TopKart Rotax Max Senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 8:57 am 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
Dankje voor de tips.
Ik heb ondertussen meegekregen dat ik bij erg nat weer onderaan de luchtinlaat tape over de dubbele buis van het chassis moet plakken om minder spatwater in de luchtinlaat te krijgen.
Mijn luchtfilter was zuipende nat, kon geen lucht meer door => dus teveel brandstof/lucht verhouding.
Tevens stond de luchtinlaat beetje naar boven zodat het afwateringsgat zijn werk niet kon doen; rondklotsend water maakte de filter er enkel natter door...
Alles is opgedroogd, ik probeer morgen de motor terug te starten!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 11:15 am 

Geregistreerd: do aug 23, 2018 8:18 am
Berichten: 27
Motor startte maar viel weer stil vanaf dat er gas wordt gegeven.
Misschien een ontstekingsprobleem... ik ga eens met de motor naar een servicepunt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 11:27 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Heb je de carburateur helemaal schoongemaakt ? Kan ook zijn dat er een sproeier dicht zit o.i.d. namelijk.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 2:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Hoeveel uur heb je nu op de zuiger cq motor staan, ik zag je post in een ander topic.. Ben wel benieuwd.
Vraag me af of er geen grotere probelemen zijn.. een 240 uur op een blok zetten zonder (groot) onderhoud is wel echt bijzonder naar mijn mening.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 6:52 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
ok, 't is opgelost! [-o<
De carburator was ok, en de motor heeft nog maar 11 uur na zijn eerste grote onderhoud.
Maar...
vorig weekend de motor goed verzopen door water in de luchtfilter, dan 4 nieuwe bougies erin die telkens ook weer nat geworden zijn.
Ik heb die blijkbaar niet goed genoeg gereinigd want met een nieuwe erin en de motor op de bok goed door te warmen is ze terug in orde! :LL
De bougies van mij gaven vonken naar alle zijkanten maar niet van de eletkrode naar het lipje.
Ze rookte wel eerst een tijd als een stoomtrein (blauwe rook) maar daarna alles terug ok.

Die 250 uur komt van het Rotax punt waar ik de motor kocht. Ze zullen daar wel ten gepaste tijde de onderkant reviseren denk ik dan?

De bougies heb ik nu grondig met een tandenborstel en remreiniger gekuist. Hopelijk zijn ze niet allemaal kapot.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 11:13 am 

Geregistreerd: do aug 23, 2018 8:18 am
Berichten: 27
Weet iemand welke bougies je best in de winter/ regen gebruikt?
Ik rijd met NGK BR9EG.
Wanneer gebruik je een 8 of een 10? Heeft dat met de buitentemperatuur te maken?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 11:50 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
In een max altijd de 9, de 8 is bedoeld voor de mini en micro. De 9 voor de junior, max en DD2.
Ik denk dat je je vergist met de Denso bougies, die zijn er wel in diverse "warmte" klasses voor de Max.

Ben zelf ook overgestapt naar de NGK, geen omkijken meer naar.

Misschien een tip, de nieuwe rode NGK EVO bougiekap zit een stuk steviger dan de oude.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 2:04 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
Ik vergiste me niet... ik weet t gewoon niet :lol:
Ik vond wel deze tabel voor rotax max:
Temp bougie sproeier
5 | BR9EG / 170
10 | BR9EG / 168
15 | BR10EG / 165 of 168
20 | BR10EG / 165
25 | BR11EG / 162
30 | BR11EG / 158
Dit zal niet voor de Evo zijn, gezien de sproeierwaarden niet overeenkomen...

In dit fimpje van NGK verwijzen ze toch met het nummer naar de temperatuur:
https://www.youtube.com/watch?v=LbR75wq9nmM
Maar dat is dan misschien eerder voor de verschillende moteren ipv te wisselen bij eenzelfde motor?

Is het deze bougiekop die je bedoelt?
https://www.kartingshop.nl/nl/elektrisc ... p-evo.html


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 6:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Hmm, da's idd wel een ander type, ik bedoelde de Bougie NGK GR9DI-8.

Yep. ding is van goud, maar zit wel echt stevig op de massieve kop van die bougie. (zit geen geschroefd dopje meer op)

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 10:37 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
Aha. Is dat dan zo'n bougiekop die een 'prrt'-geluid maakt als ze over de schroefdraad van de elektrode roetsjt?
Het lijkt me inderdaad wel beter als de bougie geen dopje meer nodig heeft. Het kan enkel maar los komen.

Vandaag had ik dagje verlof en ben in Douvrin (F) gaan rijden. Motor deed het weer perfect met een BR9EG van NGK. :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 7:03 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Nee, die NGK heeft een solide kop, zonder schroefje.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David