Gevalletje motorschade…
Ik rijd sinds 2009 met een Swissauto SA250 ( VT250, senior carb. versie ) en met mijn huidige motor sinds 2010. Daar ik een hobbyrijder ben en helaas niet altijd zo veel tijd heb als ik zou willen om los te gaan op het circuit, heeft deze motor sinds ik hem nieuw heb gekocht slechts 50 draaiuren erop zitten. Ik vervang altijd de olie na een dag rijden en gebruik het voorgeschreven merk en type olie. Onderhoud gaat volgens de fabrieksschema’s en ik rijd mijn motor goed warm voor echt gas te geven.
Deze motor is altijd in onderhoud geweest bij officiële Swissauto dealers en de laatste 5 a 6 jaar steeds bij dezelfde dealer in De Meern. Deze dealer kent mijn blok dus erg goed en heeft o.a. de tussentijdse 15-uur services en de complete revisie uitgevoerd bij 42,5 rij-uur ( 45 uur is de voorgeschreven interval ).
Na de uitgevoerde revisie zijn er problemen opgetreden met mijn motor, welke steeds erger en frequenter naar voren kwamen. Het eerste dat mij opviel direct na de revisie, was dat de motor een ander geluid maakte; in plaats van de zware VT250 brom, klonk de motor hoger, alsof het leek dat er iets aanliep. Het is moeilijk uit te leggen hoe het veranderde geluid zich het beste omschrijft, maar het was voor mij duidelijk een andere toonhoogte dan ik al jaren was gewend. Ook vergeleken met de Swissauto van degene met wie ik altijd samen ga rijden, was er een duidelijk verschil in het geluid tussen de twee motoren, hetgeen voor de revisie niet het geval was. Ook viel het me op dat er aan de magneet in het carter meer metaaldeeltjes zaten na een dag rijden dan voor de revisie.
Uiteraard heb ik beide constateringen gelijk aangegeven bij de dealer, maar die konden het niet verklaren en gaf deze aan dat dit wel eens meer kan voorkomen na een revisie en zou het wel minder worden na enkele keren rijden. Na het inrijden bleef het geluid onveranderd anders en heb ik dat ook weer aangegeven bij de dealer – ik heb enkele onderdelen uitgewisseld ( zoals lagers, tandwielen, kettingen etc. – eigenlijk alles dat draait en niet in de motor zit ) om te kijken of het veranderde geluid ergens mee te verklaren was, maar helaas was dat niet het geval. Mijn conclusie was dan ook, dat er iets veranderd/anders is a.g.v. de uitgevoerde revisie. Ook bleven er naar mijn mening nog steeds veel metaaldeeltjes achter op de magneet na een dag rijden – in ieder geval meer dan voor de revisie het geval was geweest.
Na het inrijden kwam er naast het veranderde geluid een volgend issue bij. De motor ging olie via het overdruksysteem eruit gooien, eerst een klein beetje maar na elke keer rijden werd het meer. Zoveel zelfs dat je het ging zien door het kijkglaasje in het carter ( oliepeil werd zichtbaar minder na enkele stints te hebben gereden ). Ook hier, voor de revisie heb ik daar nooit problemen mee gehad. Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik begrijp dat als een motor anders gaat klinken, olie eruit gooit en meer metaaldeeltjes op de magneet laat zien, dat er iets niet goed is; ik begon me dan ook zorgen te maken…
Volgens de dealer was er niets aan de hand; ze hadden het blok wederom open gehad en nagekeken en konden niets vinden dat er de oorzaak van was en ook was er geen slijtage te zien aan de bewegende delen naar hun zeggen. Wel hadden ze voor de zekerheid extra zorg besteed aan de pakkingen, zodat de olie overdruk weg zou moeten zijn. Helaas was dat niet zo, ik bleef olie verliezen en het werd erger en na elke gereden stint kon ik de olie van de achterkant van mijn kart halen :
Ik ben in totaal 3x terug geweest bij de dealer vanwege het probleem dat er olie via het overdrukkanaal op het kleppendeksel uit het blok werd gegooid. Uiteraard heb ik aangegeven dat ik niet steeds terug wil komen voor hetzelfde probleem, zeker niet als het probleem steeds groter wordt en men er niets aan kan doen c.q. een oorzaak vindt. Wat het nog erger maakte, was dat er de laatste keren ook water uit het koelsysteem verdween, zoveel dat tijdens een stint rijden de watertemperatuur extreem ging fluctueren a.g.v. te weinig water in het koelsysteem. Op het moment dat dit optrad, ben ik uiteraard niet verder gereden en heb ik de motor gestopt om schade te voorkomen. Ook dit heb ik bij de dealer gemeld, waarop men nogmaals de motor heeft nagekeken. De waterkeerring is toen ook vervangen en alles gechecked en het probleem zou verholpen zijn…
Helaas was het probleem niet verholpen en kon ik weer na slechts kort gereden te hebben mijn kart inladen en naar huis gaan, omdat er weer water en olie verdween uit mijn blok. Mijn vertrouwen in de dealer was verdwenen en hierop heb ik mijn blok naar een andere specialist ( in Schoonhoven ) gebracht en daar het hele verhaal uitgelegd. Nadat deze mijn blok open had gemaakt en gecontroleerd had, kreeg ik een vrij schokkende mededeling: mijn blok was warm gelopen en het heeft niet veel gescheeld of hij was compleet afgeschreven.
De volgende onderdelen hadden schade :
- Zuiger
- Cilinder
- Oliedrukmembraam
- Drijfstang
- Lagers
- Gudgeon pin
- En nog wat kleiner spul
De conclusie betreffende de oorzaak was : de motor is veel te warm geworden door gebrek aan oliesmering bij de zuiger pin ( gudgeon pin ) door een lam oliedrukmembraam en – wat nog erger is – doordat de waterkanalen in kop helemaal dicht zaten met restanten van veel te veel aangebrachte vloeibare pakking. De motor kreeg daardoor bijna geen waterkoeling in de kop. En doordat het oliedrukmembraam helemaal lam was werd er op een verkeerde manier druk opgebouwd in het blok, waardoor de olie niet op de juiste plaatsen kwam voor een goede smering en er door overdruk is uitgegooid. Kortom, de vorige dealer heeft elke keer teveel vloeibare pakking gebruikt, welke in de koelkanalen is gaan ophopen en voor veel schade heeft gezorgd. Tevens is niet geconstateerd dat het oliedrukmembraam niet goed werkte.
Nu ik de oorzaak – en gevolgen helaas ook – goed inzichtelijk had, heb ik deze gedeeld met de betreffende dealer en gevraagd naar een oplossing. Om een lang verhaal kort te maken; zij accepteren niet dat het blok door hun toedoen warm is gelopen en daardoor gevolgschade heeft opgelopen. Uit de complete demontage van mijn blok bij de andere specialist, bleek echter ook nog dat “het blok kapot gesleuteld is”… Er bleek dat het blok niet goed in elkaar was gezet en dat er bussen ontbraken die horen te zitten tussen de cilinder en het onderblok. Daarnaast was er een bout gebroken bij de nokkenasbevestiging, was er zoals eerder vermeld meermaals veel te veel vloeibare pakking gebruikt ( zelfs bij afdichtringen etc. waar geen pakking hoort te zitten ) en konden ze niet tot een oorzaak ( laat staan een oplossing ) van het initiële probleem komen.
Nog enkele foto’s van de opgelopen schade :
Heel veel vloeibare pakking :
Zelfs deze rubber afdichtring was met vloeibare pakking ingesmeerd :
Beschadigde cilinder :
Zuiger :
“Iets” te heet geworden drijfstang :
Gudgeon pin met groeven :
Oliemembraam dat lam is - er kan een schroevendraaier tussen en dicht dus niet af :
Kortom, ik was redelijk gedesillusioneerd ( understatement ) dat een officiële dealer dergelijk werk kan afleveren zonder de hand in eigen boezem te steken en een kosteloze oplossing aan te bieden. Fouten kunnen altijd gemaakt worden en opgelost worden, maar ontkennen van feiten en het niet op je nemen van aansprakelijkheid voor aangetoonde gevolgen vind ik echt slecht. Nogmaals, ik ben niet technisch geschoold, maar na wat mij is uitgelegd aan de hand van mijn beschadigde blok, ben ik heel veel te weten gekomen over de werking van de Swissauto en het benodigde technisch inzicht dat er voor nodig is om goed onderhoud te plegen. Helaas lijkt het erop dat deze kennis dus niet bij alle officiële Swissauto dealers voorhanden is….