Auteur |
Bericht |
snoebel
|
Geplaatst: do jun 15, 2017 8:13 am |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Dit klinkt als een accu met een hoge interne weerstand, de lader zet een bepaalde spanning op de accu, aan de hand van de stroom die dan gaat lopen bepaalt ie of de accu vol is. Als de kabels en stekkers verder goed zijn, is de accu ver 'versleten' of de lader is defect.
In de basis gaat iedere accu defect van overladen, of het nu een lood, gel, lithium of Lipo is. Een goede druppellader doet af en toe een belasting erop zetten om hem iets te ontladen. Lood (en dus ook gel) kun je het beste bewaren op een druppellader (100% vol), Lipo en Lithium zeker niet, deze bewaar je het beste koel en droog met 70% vol. (storage mode op veel laders)
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: do jun 15, 2017 9:38 am |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Citaat: Dit klinkt als een accu met een hoge interne weerstand, de lader zet een bepaalde spanning op de accu, aan de hand van de stroom die dan gaat lopen bepaalt ie of de accu vol is. Als de kabels en stekkers verder goed zijn, is de accu ver 'versleten' of de lader is defect. Denk eerder dat de lader niet geschikt is voor die accu, vermoedelijk is de laadspanning te laag en de accu komt niet vol. Het deel wat niet geladen word raak je kwijt (sulfateerd) de accu gaat dus kapot op den duur. Probeer de accu eens aan een normale autolader of via startkabels met de auto te laden, kans is dat hij weer hersteld. In auto's zie je nog zelden lood accu's, de meeste zijn calcium en verder AGM of EFB accu's. Je ziet ook dat een calcium accu het minder lang doet in een auto die af fabriek met een lood accu is geleverd. Laadspanning voor een lood accu in een auto is 13,8 volt en een calcium heeft 14,4 of nog hoger nodig om goed vol te komen. Ik vermoed dat dit ook het verschil is tussen het rotax systeem en een immitatie accu die waarschijnlijk voor een motorfiets bedoeld is.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: do jun 15, 2017 10:40 am |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Mee eens, de lader moet wel geschikt zijn voor het type accu dat je wilt laden.
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: do jun 15, 2017 10:52 am |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Het kan nog wel eens zo zijn dat zo'n originele accu een andere techniek bevat. Ik bedoel zoals een caravan of boot accu. Dat zijn accu's die bedoeld zijn om langere tijd een laag vermogen af te geven, dat is wat anders als een startaccu. De juiste manier van laden is dan ook het behoud van je accu. (een loodaccu kookt ook droog met een te hoge laadspanning ) Ben trouwens wel benieuwd naar het type nummer op die Yuasa accu. Iets van ytx-..bs of zo
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: do jun 15, 2017 1:07 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Bedankt voor de antwoorden. Bij deze de specificaties van de accu's + lader: Lader: Standaard druppellader (zat bij kart) - Output 12V/1A/12 V A Accu die erbij zat: Tashima YT7B-4 - Voltage: 12V - Technologie: GEL - Capaciteit: 6,5Ah Reserve accu met problemen: Yuasa YT7B-BS - Voltage: 12V - Technologie: LEAD ACID - Capaciteit: 6,5Ah Het verschil heb ik in hoofdletters gezet. Bij mijn weten kon ik die accu voordien zonder problemen opladen. Ik heb ze nog maar 2/3 trainingsdagen gebruikt, ik zou het straf vinden dat ze al stuk is
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: do jun 15, 2017 9:21 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Kijk dat maakt een en ander duidelijk. De originele is een gel accu de ander een agm accu voor zover ik kan vinden. (lead acid doet weer een gewone lood zuur accu vermoeden ) Ze lijken op elkaar maar zijn inwendig totaal verschillend. De inwendige weerstand en manier van laden is ook anders. De originele is bedoeld om langere tijd een laag vermogen te leveren en de ander is echt een startaccu. Voor de Yuasa accu is 12v laadspanning niet voldoende en de accu komt dus niet vol. Grappig is wel dat de lader waar Nodroz het over heeft prima geschikt is voor de Yuasa. Probeer die Yuasa maar eens te laden aan een normale acculader die een hogere laadspanning heeft. Zie hier maar eens http://www.intercel.nl/faq/wat-zijn-de- ... gel-accus/
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: vr jun 16, 2017 6:52 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Dan ga ik eens proberen met een normale acculader die een hogere laadspanning heeft.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: vr jun 16, 2017 8:29 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Graag gedaan hoor.
Laat de accu na het laden een paar uur staan en meet dan de spanning. Je zou dan een bronspanning van ongeveer 12,6 volt moeten meten.
Gr, Steef.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: ma jul 31, 2017 12:37 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Update: Zonet is m'n Optimate 4 lader toegekomen. Batterij aangekoppeld en de automatische test gaf een rode led (slechte conditie van de batterij) aan. De herstelmodus is gestart, nu even wachten op het resultaat...
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: di aug 08, 2017 12:01 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Update: Steeds een rode led na het herstelproces. Toch de kart proberen te starten, maar de accu is niet sterk genoeg (meer). Dat wordt dus een nieuwe.
|
|
Omhoog |
|
|