Auteur |
Bericht |
RaVer
|
Geplaatst: do apr 07, 2016 1:32 pm |
|
Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am Berichten: 405 Woonplaats: Westervoort
|
Een heel goed alternatief....
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do apr 07, 2016 4:53 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Korte samenvatting : een VT250 is wat duurder dan een Rotax Max / Iame X30 in zowel aanschaf als onderhoud.
Blijft het punt over van voorkeur: dus ervaar beide motoren en maak je keuze. Problemen met de VT250 worden vaak overdreven en zijn meestal een gevolg van verkeerd (wedstrijd) gebruik. Over het algemeen zal een Rotax het betrouwbaarste zijn schat ik in, mede omdat het een 2t is die dus veel minder bewegende delen heeft dan een 4t ( VT250 ).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do apr 07, 2016 6:16 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Bij je afweging is het ook handig om te kijken waar je het meeste zou gaan rijden, zeker als het tussen 2 of viertakt gaat. Als het tussen de genoemde 3 gaat zou ik persoonlijk voor de X30 kiezen, oa gewoon het modernste concept, veel value for money.. Als het gaat om gustige aanschafprijs en met een beetje geluk de laagste running costs dan denk ik dat je met de Rotax Max het best uit bent.
|
|
Omhoog |
|
|
Lele
|
Geplaatst: vr apr 08, 2016 9:30 am |
|
Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am Berichten: 13
|
Bedankt iedereen! petrolhead nu laat je me nog meer twijfelen...
|
|
Omhoog |
|
|
FloR41
|
Geplaatst: vr apr 08, 2016 10:53 am |
|
Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm Berichten: 138
|
Ik was initieel van plan om rotax max te rijden. Toen kwam ik interessant chassis tegen met X30 met zes uur erop. Mij dan verdiept in de Iame en was snel overtuigd.
Mijn keuze zeker ni beklaagd. Nog altijd verbaasd van de power die de motor ontwikkelt.
_________________ Work hard, play hard!
|
|
Omhoog |
|
|
Lele
|
Geplaatst: vr apr 08, 2016 1:55 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am Berichten: 13
|
Dag FloR41
Wat is jouw ervaring met de onderhoudskosten van de X30 en zou je hem mij adviseren boven de Rotax Max?
|
|
Omhoog |
|
|
FloR41
|
Geplaatst: vr apr 08, 2016 2:02 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm Berichten: 138
|
Citaat: Dag FloR41
Wat is jouw ervaring met de onderhoudskosten van de X30 en zou je hem mij adviseren boven de Rotax Max? Hoi Lele, ben pas sinds vorige jaar aan de slag met de X30. Ik zit ondertussen aan een 12-tal uur; dus nog geen onderhoud nodig gehad. Ik denk dat er op 25 uur een kleine revisie moet gebeuren. Dat zal nog wel meevallen in onderhoud. Ik weet niet hoeveel tijd je wil gaan karten. Ikzelf had voor ik kartte, het idee dat ik snel veel uren zou maken. Maar in realiteit valt dit heel goed mee. Je moet rekenen, als je een dag gaat karten, als je effectief 2u hebt gereden, dat je dan al flink je best hebt gedaan.
_________________ Work hard, play hard!
|
|
Omhoog |
|
|
Lele
|
Geplaatst: ma apr 11, 2016 4:53 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am Berichten: 13
|
Bedankt FloR41!
En als ik een kart tweedehands koop waar moet ik dan vooral op letten? En hoe oud mag de motor ongeveer zijn?
Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: di apr 12, 2016 5:26 am |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
Hey Lele,
Zoek en google eens naar de Biland SA250! Een motor die al meer als 15 jaar geproduceerd word, een normale prijs heeft in aanschaf zowel nieuw als gebruikt! De motor heeft zich door de jaren heen bewezen als zeer stabiel, betrouwbaar, en snel op de baan (niet de snelste)! Al jaren lang zijn de onderdelen goed te verkrijgen tegen een normale prijs!
De running kost bij de Biland SA250 zijn zeer laag te noemen. 6/8 uur olie en filter wissel € 20,- 25/40 uur distributieriem € 30,- 50 uur kleppen stellen € 90,- 80 uur koppeling revisie € 80,- 150+ uur grote revisie € 750,- / 1500,-
Wedstrijden rijden met de motor kun je alleen op club niveau. Al met al een zeer makkelijke en vriendelijke 4-takt motor! Mocht je eens meer willen weten neem eens met ons contact op, proefrijden is elke zaterdag bij ons mogelijk!
Groetjes,
BeNeDu-Racing
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
|
Lele
|
Geplaatst: ma apr 18, 2016 9:09 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am Berichten: 13
|
Bedankt BeNeDu-racing maar ik ga toch voor een Rotax Max gaan!
Hoe oud mag een tweedehands motor maximum zijn? Is 2007 te oud?
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: di apr 19, 2016 6:43 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Op zich maakt het niet veel uit hoe oud de motor is als ie maar in goede technische staat verkeert en op tijd z'n onderhoud krijgt. Als je niet zeker weet hoeveel uur er op een motor staan (de verhalen van de verkoper kan je helaas lang niet altijd vanuit gaan), calculeer dan qua kosten een volledige revisie in. Natuurlijk is het uit oogpunt van waarde zinvoller om geld in een jongere motor te stoppen dan een oudere. Wat belangrijk is om te weten is dat de specs van bolt-on onderdelen van jaar tot jaar kunnen verschillen wat bij de zoektocht naar de laatste pk voor competitie vaak tot bonte samenbouwseld leidt van diverse bouwjaren, specs en toleranties. Voor hobby gebruik zou ik me daar zelf om te beginnen niet zo druk om maken, ga eerst maar eens lekker meters maken. Een goed blok is daarvoor wel een must. Het oude type koppeling heeft jarenlang diensten bewezen maar het nwe type is veel betrouwbaarder. Ook optisch laten zaken zich onderscheiden, oa door de montage door het nwe of oude type airbox. Kijk ook naar de radiateur, een nette vrij onbeschadigde zegt vaak veel over het gebruik of onderhoud, een nwe moeten kopen kost veel geld, ook de uitlaat dient zoveel mogelijk onbeschadigd te zijn. De evo versies zullen nog niet veel aangeboden worden en ook flink duurder zijn, bovendien staan niet alle componenten daarvan zoals bijv de kabelboom bekend als niet altijd even betrouwbaar. Let tenslotte op hoe het geheel toont, goed onderhouden of onder vet, zand, corrosie en of modder maakt veel uit. Omdat de blokken op de baan gevuld dienen te zijn met water ipv koelvloeistof zie je nog wel eens door de vorst gebarsten cilinders bij de RM. Die zijn door sommige specialisten echt zeer net en goed te lassen maar een ongebarsten cilinder heeft uit oogpunt van betrouwbaarheid wel altijd de voorkeur. Wel kan je die dingen als net onderhandeling mbt de prijs benutten. Laat zonodig gewoon een aantal blokken staan en zoek in het enorme aanbod rustig naar een blok en verkoper waar je een goed gevoel bij hebt. Hoop dat je er wat aan hebt, succes met zoeken en laat even weten als je wat gevonden hebt.
|
|
Omhoog |
|
|
Lele
|
Geplaatst: di apr 19, 2016 9:34 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am Berichten: 13
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo apr 20, 2016 8:44 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Zanardi ziet er best OK uit; motor is wat ouder met oude type luchtfilter en radiateur ( wellicht ook oude type koppeling ). Chassis zal ook wel van rond 2008-2009 zijn schat ik.
Maranello ziet er super uit en indien de motor echt is zoals gesteld is dit een koopje.
Sodi en Tony zijn moeilijk te beoordelen vanaf de getoonde foto's, niet veel te zien over de staat van het geheel. Tony heeft in ieder geval nieuwe luchtfilter en nieuwe radiateur.
Birel heeft ook oude radiateur en luchtfilter. Chassis lijkt netjes.
Gillard lijkt er goed uit te zien; dit is echter wel een DD2 ( schakel, met 2 versnellingen ) en ik weet niet of je dat wilt.
Birel (GKS) is op zich netjes, wel oude luchtfilter en zonder Alfano.
Beoordelen vanaf een foto blijft moeilijk. Alleen als je ter plekke alles goed kunt bekijken kun je een redelijk oordeel geven over de werkelijke staat van een kart. Motorisch ben je afhankelijk van de eerlijkheid van de verkoper. Zoals eerder genoemd, kun je overwegen om een revisie uit te laten voeren/in te calculeren; dan ben je zeker dat dat goed zot. Jammer vind ik dat veel verkopers geen info geven over de bouwjaren; dat zou een hoop meer duidelijkheid geven.
Advies: als je het kan veroorloven, ga dan voor zo jong mogelijk materiaal. Dit is geen garantie voor succes natuurlijk, maar de kans op slijtage etc. is dan vaak kleiner en je hebt ook recenter materiaal. Neem iemand mee die er verstand van heeft als je een kart wilt aanschaffen. Voor een nieuweling is het moeilijk om een goed waardeoordeel te geven.
Succes en laat ons weten wat uiteindelijk je keuze is geworden.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
spacedeee
|
Geplaatst: wo apr 20, 2016 2:40 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am Berichten: 498
|
Helemaal eens met Wilfred. Kan de sodi aanraden maar gezien de geringe foto's geen goed oordeel, behalve dat ik nooit een olieresevoir zal vastmaken aan me stuur... ondanks de de remhendel. De manier hoe mensen soms er mee omgaan verteld vaak ook veel over de staat. Tony is zeker goed maar moet je ding zijn, wel de nieuwe onderdelen maar ook weinig te zien. De Birel is van Said en zit hier ook op het forum. Als 3 te veel is zou ik 2 voorlopig niet eens aan denken. Waarom alleen op 2ehands be, vergroot je markt en zoek op marktplaats en het duitse quoka en motorsportmarkt en verder heeft Wilfred voor wat betreft leeftijd ed. Succes
_________________ Sodi Kart - Rotax DD2
|
|
Omhoog |
|
|
Lele
|
Geplaatst: do apr 21, 2016 5:09 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am Berichten: 13
|
Bedankt Wilfred en spacedeee!
Ik heb al wat dingen nagevraagd bij de verkopers. -De zanardi is van 2006 of 2007 -De tonykart heeft 14 uur na revisie en is van 2012 of 2013 en is met kettingen, tandwielen, pitkar en alfano inbegrepen. -De birel van said is van 2006 of 2007
Zou deze nieuwe info mijn keuze al wat moeten beïnvloeden?
|
|
Omhoog |
|
|