Auteur |
Bericht |
snoebel
|
Geplaatst: vr apr 15, 2016 6:00 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Hoi, even kort voorstellen.. Ben 48 jaar met een zoon van 15 en we zijn samen in het avontuur karten gesprongen. Nu hebben we best behoorlijk wat gelezen, mooi kartboek gekocht (vd Spoel, aanrader voor beginners) en heel veel gelezen op internet en ook dit forum is werkelijk een schat aan informatie. Is ook een periode van ruim 2 jaar aan vooraf gegaan, eigenlijk gewacht tot zoon groot genoeg was om samen op 1 kart te rijden. We zijn gelukkig nu redelijk zelfde postuur en lengte.
We hebben een tweedehands kart gekocht, een Birel 2011 (homologatie code 2014) met een Rotax max senior van 2007. En ja natuurlijk was het beter geweest om dat bij een dealer of kartzaak te doen. Maar na lang zoeken kwam deze voor echt een leuke prijs langs en hebben we gewoon de gok genomen dat er misschien wel nog een wat werk en kosten bij komen om ermee te rijden. Denk dat we over een jaar weten of de gok goed was.
Op zich hebben we op de meeste zaken wel een antwoord gevonden, maar een paar stomme noob vragen :
Op de meeste kartbanen lees ik dat je alle overloop zaken in ontluchtingspotjes moet laten komen. Op de benzine tank hebben we er eentje zitten, die is duidelijk. Maar op het carter komt een slang uit en op de radiator. Moeten deze beide naar een eigen portje, worden die nooit gecombineerd ? Waar doen jullie deze plaatsen ? Die van de radiator heeft nu helemaal niks. Die van het carter komt uit op een potje die met tiewraps dwars door de rugleuning van de stoel zit (super lelijk gezicht).
Zijn er goede exploded views te vinden van een Birel RY 31-S1 frame ?
Heb thuis een lucht compressor, maar hoe doen jullie dat op het circuit, banden bijpompen als het nodig is ? Voetpomp ? Of is overal wel lucht te krijgen op de circuits ? We zullen voornamelijk op Genk gaan rijden, met wat uitstapjes naar Kerpen, Spa, Eindhoven en Berghem.
Hoelang kun je rijden met een volle accu ? Is het slim om er daar meer van bij te hebben ? Reserve is duidelijk, maar ook nodig om een dag goed door te komen (met twee rijders).
We vroegen ons af of de meesten van jullie rijden met hielsteunen op de kart, ik kan die niet echt vinden voor deze kart, maar zie op veel plaatjes van andere karts dat die er toch vaak opzitten. Nu rust de hiel op de bodemplaat, maar weet dat bv de (Rotax senior) huurkarts in Genk die wel hebben.
Kreeg een setje Bridgestone YGA nieuw in de folie erbij, maar kan niet echt vinden wat dat voor band is.. Is dat wat ? Idee was om 'gewoon' Vega groen of DD2 te gaan rijden (gebruikt goed te betalen merkte we al). Maar mischien om te oefenen gewoon deze oprijden ?
Naja, natuurlijk nog een hoop vragen over en er zullen er waarschijnlijk nog velen volgen komende maanden, hoop dat jullie ons een beetje op weg kunnen helpen.
Titel aangepast van "En weer zo'n beginner met een berg vragen... Naar "In het kart avontuur gestapt met een Birel Rotax max"
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
Laatst bijgewerkt door snoebel op do apr 28, 2016 12:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
WaMeLiNoS
|
Geplaatst: vr apr 15, 2016 6:33 pm |
|
Geregistreerd: za nov 14, 2015 9:14 pm Berichten: 108 Woonplaats: Omgeving Utrecht
|
Allereerst welkom op het forum! Leuk dat jullie samen de kart hobby oppakken Lucht is altijd wel op de baan te krijgen, dus je banden op spanning brengen is geen probleem. Zelf rijd ik een 390, dus kan je niet meer vertellen over de banden en overige vragen. Daar hebben we hier op het forum echte specialisten voor zitten
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: vr apr 15, 2016 7:48 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Welkom!
Wat betreft die Bridgstone YGA-tjes. Ik heb ook nog zo n setje liggen in de folie. Was ruim 15 jaar terug een echte tumtummetjezachte top band, wij kochten ze soms voor extreme grip op onze roterende schakel, meen 330 gulden per setje, een rib uit het lijf. Ik hoop ze ooit nog een keer op te kunnen gummen -en wil evt nog wel een setje of een paar achterbanden reserve, volgens mij zelfs nog D2 te ruil) maar verwacht er ondanks de zeer gunstige bewaarplaats niets meer van, na zoveel jaar alleen nog maar rond en zwart. Hopelijk hebben ze geen haarscheurtjes oid, dan is het levensgevaarlijk om ze te gebruiken. Vaak zie je bij oude BS banden in de folie dat het folie goudzwart verkleurd is wat aangeeft dat de weekmakers voor een deel ontsnapt zijn.Dit is zeker geen band die voor een RM oid ontwikkeld is qua karkas en compound. Zeker bij het maken van jullie eerste rondjes is het met het oog op het kweken van vertrouwen zeker handig om op betrekkelijk jonge en niet te zachte banden te starten. Een harde band is met een groter grensgebied veel vergevingsgezinder dan een zachtere. Zelfs een D1 zou ook de spieren niet te veel belasten. Een D2 achtige band is idd wat uiteindelijk het beste past bij het karakter van een RM. Succes!
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: zo apr 17, 2016 2:06 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Welkom op het forum! Tof dat jullie hier samen aan begonnen zijn! Een volle accu is genoeg om de dag door te komen (2uurtjes rijden), vergeet dan wel niet je accu altijd op te laten voor je gaat rijden! Een reserve accu is zeker een aanrader. Zit er een originele accu op? (Yuasa)? Ik heb ook een haksteun (of hielsteun zoals jij het zegt), en ik vind dat dit persoonlijk veel beter rijdt! Is gemakkelijker om je voeten stabieler te houden! Lucht op Genk is zeker geen probleem! Aan de pits zijn er enkele luchtslangen waarmee je je banden mee kunt oppompen. Ook op Eindhoven heb je dit. Op spa kan ik me niet meer herinneren, maar ik neem aan van wel! Die 2 slangen van radiator en carter mag je gerust in hetzelfde potje laten toekomen, dat is geen probleem!
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: zo apr 17, 2016 4:47 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Bedankt voor de hartelijke welkoms !
Nee, zit een 12Ah versie op van Fiamm. Zat al te kijken om er twee van 7Ah bij te nemen. Bakje zit ook wat vreemd in elkaar.. De klem is een originele Birel 30mm, maar het bakje, op staande rand van zeg 2 cm is niet vlak onderin. Dus accu 'rammelt'. Dacht dat simpel op te lossen door wat rubber voetjes te maken waar de accu weer op komt te staan in de hoeken.
Hmm, die oude banden dus maar gewoon weggooien. Had al zoiets gedacht toen ik ze erbij kreeg, ze zijn ook veel te hard. Uitgehard denk ik. Heb er nu een setje Mojo D1 onderzitten, had al gelezen dat die prima zijn voor een beginner. Tweede set velgen op de kop getikt via marktplaats, daar heb ik nog een set gebruikte D2 voor. (Kreeg best een berg banden erbij toen ik de kart kocht.
Nog een echte noob vraag, hoe hebben jullie de kabels lopen van de laptimer bij het stuur ?? Heb een Alfano Pro v2, maar ben echt aan het puzzelen hoe de kabels het beste geplaatst worden.
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
Jomito
|
Geplaatst: di apr 19, 2016 7:54 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Allereerst welkom;
Gewoon met tyrips wel opletten dat je stuur volledig naar Links en rechts kan,en dan via de buizen naar beneden, En evt het gaatje in de bodemplaat voor de sensor iets groter Boren dit in geval met signaal.mojo 1 of D2 kan ik nog wel Voor een setje zorgen.
Succes
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: do apr 28, 2016 1:42 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Ondertussen heel veel uurtjes sleutelen en lering verder Maar nog geen rondje gereden... planning is volgende week vrijdag op Genk... Kart geheel uit elkaar gehaald, niet alleen om schoon te maken maar om te leren en de dingen te vinden die defect of versleten zijn. De lijst met grote en kleine onderdelen is ondertussen al best groot .. Kleine greep uit de onderdelen : - Radiator, imitatie oude type - Koppeling, na lang dubben toch maar gegokt op nieuwe schoentjes met revisieset. Nieuwe type met stalen balanstandwielen was me ff te gortig - Accu.. Fiamm 9Ah als reserve genomen.. Gewoon een FGH.. de L versie was nog 8 euro meer, maar 5 of 10 jaar mee.. daar geloof ik niet zo in bij dit gebruik. - Diverse slangklemmen, rubbers, inbusboutjes, ringetjes, moeren, pedaalboutclipjes, jerrycan(s) maat beker. - Hoop olie etc : remmenreiniger, 2 takt olie, kettingspray, lithium complex vet, loctite in twee smaken, banden zeep. - Wat gereedschap wat ik nog niet had als verentrekker, ventieltrekker, blokkeermal, kleine momentsleutel en wat kwaliteitsdoppen (Hazet) met inbusstift. - Set nieuwe velgen waar ik Mojo D2 op heb liggen nu en een setje tweedehands velgen met Mojo regenbandjes. Maar wou eerste rondjes gaan doen op de D1 die op de originele velgen zitten. - Magneet pickup van de Alfano Pro was defect, eerst proberen te repareren, maar uiteindelijk maar een nieuwe sensor gekocht. - Bougie reverse, aantal maten sproeiers. - Originele hielsteun weten uit te halen via ebay, mijn zoon had met steun gereden op huurkart en vind dat zoveel fijner rijden.. Laptimer was nog best een puzzel.. Ja ik weet, had gewoon ff moeten gaan kijken op circuit bij wat karts.. maar denk dat ie nu goed zit. Kan stuur volledig draaien zonder dat kabels knellen. Heb dunne klitteband om de kabels gedaan en daar over de tyrips. Vond dat zonder de coaxkabels toch wel snel beschadigd konden raken. We zijn nu hard aan het werk om de aanhanger te maken, is een hele kleine met beugels waar de wielen in komen, maar we maken hem nu met een bak eronder waar de jerrycans, losse spullen, banden en trolley in kan. Als ie klaar is zal ik wel een paar fotos plaatsen. Zo ziet ie er nu uit :
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do apr 28, 2016 6:22 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Goed bezig !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Jomito
|
Geplaatst: do apr 28, 2016 7:42 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Succes,aanhanger gaat hem wel worden denk ik(net ding)voor De rest veel op de baan vragen.
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: vr apr 29, 2016 8:37 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Volgende week vrijdag is de baan niet open voor recreanten, vrees ik. Men zal aan het trainen zijn voor de BNL race van hetzelfde weekend.
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: za apr 30, 2016 9:16 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Daar was ik inderdaad ookal achter, maar eens kijken waar we de eerste rondjes gaan rijden dan, denk aan Spa, Eindhoven of misschien Berghem. Kar na 2 dagen arbeid :
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
spacedeee
|
Geplaatst: zo mei 01, 2016 11:06 am |
|
Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am Berichten: 498
|
Welkom snoebel en lekker bezig geweest mooi geworden. Raad aan om door de weeks te rijden als je kan, komende weekenden mits mooi weer zal het heel druk zijn. En vergeet genk niet wereldbaan. Succes
_________________ Sodi Kart - Rotax DD2
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: ma mei 02, 2016 10:44 am |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Vraagje, we hebben een goed passende stoel qua maat, merk onbekend, maar heb het idee dat de rugleuning wel erg naar achteren loopt, net alsof de hoek veel te groot is waardoor je het gevoel hebt dat je echt ligt in de kart. Kan me dit niet herrineren van de karts waar we al mee hebben gereden. Is dit een verschil tussen stoelen ? Snap best dat liggen minder luchtweerstand geeft en dus sneller is, maar comfort is ookwel lekker Als het antwoord ja is, wat raden jullie aan als stoel, gewoon een Tillet T8 ? Begrijp dat dat een beetje de meest gebruikelijke stoel is ?
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma mei 02, 2016 1:04 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Bedoel je dat er een bocht in de rug van de stoel zit ? Of is het de hoek waaronder de stoel gemonteerd zit ? Dat laatste is aan te passen door andere gaten te boren. Plaats anders eens een foto van de stoel; dat zegt meer.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
snoebel
|
Geplaatst: ma mei 02, 2016 1:48 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm Berichten: 346 Woonplaats: Geleen
|
Nee, de zitting (is vlak) is gelijk met de onderkant, maar heb idee dat de helling/hoek van de rugleuning veel groter is dan normaal/fijn. Heb hem al ff los gehad, staat niet onder spanning ofzo, tis echt de vorm van de stoel. Zal straks ff foto maken.
Maar vraag is meer of die hoek een vaste waarde is tussen al soorten en merken stoelen ?
_________________ CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)
|
|
Omhoog |
|
|