Auteur |
Bericht |
freek35
|
Geplaatst: di dec 22, 2015 10:59 pm |
|
Geregistreerd: wo dec 09, 2015 8:24 pm Berichten: 6
|
Goedenavond allemaal, Ik krijg mijn Honda gx160 met geen mogelijkheid aan het lopen terwijl ik er toch al aardig wat aan gedaan heb, namelijk
Nieuwe bougie Nieuw luchtfilter nieuwe carburateur pakkingen en schoongemaakt nieuwe olie nieuwe toeren en gas veer kleppen nagekeken en klepstoters schoongemaakt
Hij vonkt dus wel maar zelfs als ik benzine rechtstreeks in het luchtfilter gooi loopt die niet. is het enige waar het nu nog aan kan liggen de vliegwielafstelling of kan het ook nog aan de aan/uit schakelaar of de olie alert liggen? (deze heb ik trouwens ook al afgekoppeld zonder enig resultaat dus.) Het betreft hier een originele honda gx160 dus nog met een regulator arm eraan.
met vriendelijke groet, Freek.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: wo dec 23, 2015 8:45 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Hoi Freek, Zoals voor iedere verbrandingsmotor geldt; als ie voldoende lucht en brandstof en een vonk op de juiste tijd krijgt moet ie kunnen lopen. Zoek het probleem allereerst in de dingen die je losgehad of versteld hebt. Heb je compressie, zit er voldoende brandstof in de vlotterkamer en komt die ook in te verbranden vorm in cilinder. Misschien doet het pompje het niet of duurt het een tijdje voor de vlotterbak ver genoeg gevuld is, zit er een knik in een slang, blijft de vltter of vlotternaald hangen, zit er een dproeier verstopt etc etc. Benzine via de aanzuigkant erin doen moet in de juist zeer kleine hoeveelheid en wel in dampvorm de cilinder bereiken. Kijk ook of de vonk mooi sterk en blauw is, dat ie buiten de cilinder vonk wil nog niet zeggen dat ie onder druk exact hetzelfde doet. Draai er ook eens een nwe bougie in, licht natgeslagen kan de vonkenergie via de isolatorneus naar massa wegvloeien. Zeker voor een 4takt is het handig om bij startmoeilijkheden met een beetje Startpilot of remmenreiniger in het luchtfilter te spuiten. Stapsgewijs alle problemen uitsluiten en hij zal het weer snel doen als vanouds. Succes!
|
|
Omhoog |
|
|
Firestone
|
Geplaatst: wo dec 23, 2015 9:00 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 11, 2015 4:11 pm Berichten: 55
|
Je schrijft kleppen nagekeken en klepstoters schoongemaakt. Haal het klepdeksel er eens af en probeer eens te starten, gaan de kleppen open en dicht? Ik denk dat het probleem daar in zit , aangezien benzine en starthulp niet wil lukken.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: do dec 24, 2015 6:37 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Even terug naar het begin voor alle duidelijkheid. Liep de motor nog wel voordat je al deze dingen had vervangen? Of deed hij het al niet en ben je daarna de boel gaan vervangen?
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
freek35
|
Geplaatst: vr dec 25, 2015 11:10 am |
|
Geregistreerd: wo dec 09, 2015 8:24 pm Berichten: 6
|
Goedemorgen allemaal en vrolijke kerstdagen gewenst.
De kleppen gaan wel open en dicht en op het hoogste zuigerpunt heb ik op beide kleppen de juiste speling, 0,15 dacht ik. ook al verschillende bougies geprobeerd, maar dus ook zonder gewenst resultaat.
De motor liep wel, alleen begon die steeds slechter te lopen tot die het helemaal niet meer deed.
Omdat de toerenveer kapot was ( de veer om dat stangetje dus) heb ik hier eerst een nieuwe opgezet, maar volgens de verkoper van dit veertje moest hij ondanks dit kapotte veertje wel gewoon lopen.
Omdat ik overal lees dat dit een eenvoudige motor is die alleen maar lucht,benzine en een vonk nodig heeft om te lopen, kan het volgens mij alleen maar een kleinigheidje zijn waar ik totaal overheen kijk.
Wel viel me op dat als ik een aantal keer aan het startkoord trek en ik daarna de bougie eruit haal, deze niet echt nat is?
gr Freek.
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: za dec 26, 2015 12:28 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Je zegt dat de bougie vonkt..
Heb je weleens geprobeerd om wat benzine rechtstreeks in de cilinder te doen, via het gat van de bougie? Bougie terug opdraaien, en motor proberen starten. Draait hij voor enkele seconden of geeft hij enkele ploffen, dan moet je verder kijken richting benzinetoevoer..
Succes!
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: za dec 26, 2015 9:45 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Citaat: De motor liep wel, alleen begon die steeds slechter te lopen tot die het helemaal niet meer deed. Het probleem was er dus al voordat je van alles vervangen had. Ik neem aan dat hij wel voldoende compressie heeft? Klepspeling komt niet zo nauw, zolang ze niet vast staan loopt hij er wel op. Ik zou in ieder geval eens doen wat Nodroz voorstelt.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
freek35
|
Geplaatst: zo dec 27, 2015 10:06 am |
|
Geregistreerd: wo dec 09, 2015 8:24 pm Berichten: 6
|
Goedemorgen allemaal en bedankt voor het meedenken.
Wat Nodroz voorstelt met die benzine rechtstreeks in de cilinder is 1 van de eerste dingen die ik heb geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Wat betreft de compressie, aangezien ik nog geen compressiemeter tot mijn beschikking heb weet ik het niet honderd procent zeker maar aangezien ik veel zuigkracht voel als ik mijn hand voor de cilinder houd zou dit toch genoeg moeten zijn? of misschien toch maar een paar nieuwe zuigerveren erop zetten voor de zekerheid? Als ik alles op dit forum zo overlees over deze motoren denk ik zelf nu dat het toch een probleem met de stroom of de timing van de bougievonk is?
Ik heb net een slagmoer sleutel besteld als die binnen is zal ik eerst eens kijken achter het vliegwiel, hier zit toch dat breek spietje voor de timing? Misschien een domme vraag maar die moer van dat vliegwiel gaat die naar links los of naar rechts?
gr Freek.
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: zo dec 27, 2015 12:26 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: zo dec 27, 2015 1:39 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Vreemd.. Ik zou inderdaad verder kijken naar de elektronische kant van de zaak.. Normaal als je rechtstreeks wat benzine in het bougie gat kiepert, loopt ie altijd wel een paar seconden of ploffen als de bougie het doet. Misschien is de vonk binnenin niet sterk genoeg voor ontsteking, maar buiten de motor als je hem test wel. Is je bobijn nog goed? Lijkt me eerder dit of de timing..
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: zo dec 27, 2015 9:24 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Citaat: Het is geen domme vraag hoor.. maar de moer gaat linksom los. Kan ook lekker vast zitten trouwens. Ik kan me iets met een achteras herinneren geloof ik Blijft lastig. timing zou kunnen, compressie te kort of een te zwakke vonk kan ook. Je zou eens kunnen kijken waar de magneet staat ten opzichte van de bobine als je de zuiger bovenin hebt staan. Zo uit mijn hoofd moet de magneet dan net voorbij de bobine zijn, staat hij heel ergens anders kan de spie stuk zijn. Bobine zelf gaat ook wel eens stuk. Soms doet hij het dan nog even als je je bougie op 0,5mm zet...
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
freek35
|
Geplaatst: ma dec 28, 2015 11:52 am |
|
Geregistreerd: wo dec 09, 2015 8:24 pm Berichten: 6
|
Vanmorgen even gekeken naar de stand van de magneet ten opzichte van de bobine en de bovenkant van de magneet staat gelijk met het bovenste bobinepootje? ( met de zuiger bovenin) ik zal proberen een foto toe te voegen. Svv dacht dat die magneet net voorbij de bobine moest staan? Hopelijk is de foto gelukt gr Freek.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: ma dec 28, 2015 12:01 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Hoi Freek,
Ik heb even voor je gekeken en de plaats van de magneet klopt hoor (ik heb hier een gx160 blokje staan) Bij het blokje hier staat hij op dezelfde plek met de zuiger boven in. Spie zal het niet zijn dus.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
Jomito
|
Geplaatst: ma dec 28, 2015 12:38 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Hoi Freek
Ik heb het verhaal eens goed doorgelezen,als je alle punten,zoals Hierboven beschreven doorgelopen hebt,zou die toch moeten Lopen,mocht er toch wat kapot zijn,heb ik nog wel het een en Ander van de blokjes liggen(onderdelen)hou ons op de hoogte.
Succes ermee
|
|
Omhoog |
|
|
freek35
|
Geplaatst: di dec 29, 2015 12:32 am |
|
Geregistreerd: wo dec 09, 2015 8:24 pm Berichten: 6
|
Hoi Jomito, dank je voor je aanbod. Ondertussen de bobine doorgemeten ( als ik het goed doe tenminste, weinig verstand van stroom ) en ik meet 5,8 ohm maar ik kan zo snel niet vinden of dit genoeg is om een goede sterke vonk te hebben? gr Freek.
|
|
Omhoog |
|
|