Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 2:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Twee weken geleden heb ik een gebruikt rollend FA (OTK) chassis van 2015 gekocht.
Momenteel ben ik het chassis 'rij klaar' aan het maken, zodat ik binnenkort de eerste keer ermee kan rijden.

Toen ik de kart ging afhalen rolde de achteras 'soepel' in de lagers, enkel zat/zit er een kleine slag in de remschijf (niet ernstig).
ZIE VIDEO FRAGMENT View My Video

Echter als ik een paar keer het rempedaal intrek wordt het aanlopen van de schijf steeds erger.
ZIE VIDEO FRAGMENT View My Video
De blokken gaan niet geheel terug naar de uitgangspositie.
Hierbij valt het op dat de rempompen niet synchroon werken.
ZIE VIDEO FRAGMENT View My Video

Ik heb enkel ervaring met het niet-zelfstellend van freeline, dit zelfstellend remsysteem van OTK is dus geheel nieuw voor mij.
De verkoper adviseert mij om de cups van de remklauw eruit te halen en op te kuisen.
Maar wellicht is er onder jullie iemand wat veel ervaring heeft met dit systeem/probleem die wellicht wat beeldmateriaal h of duidelijke uitleg kan geven over 'hoe dit probleem op te lossen'.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 4:49 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Haal zelf ieder gebruikt of nw systeem dat enige tijd stilgestaan heeft uit elkaar om te servicen en vervolgens te voorzien van de juiste smeermiddelen en verse vloeistoffen op de juiste plaats. Soms is verkeerde remvloeistof of reinigingsmiddel gebruikt is waardoor het rubber wat opgezwollen is of gaan kleven. Bij twijfel of noodzaak altijd cupjes is het hele systeem vervangen, zijn de kosten niet.
Vaak heeft het systeem onder heftige omstandigheden (zoals heet, stoffig, hoge druk en soms nat of vochtig) dienstgedaan. De uiterste servicetermijn van een ven5 zit bijv op 17uur (staat daar op de hrc)
Als de zuigers of eentje klemmen dan is dit vaak door slijtage, vuil, oxidatie of een combi daarvan. Check eerst welke kant blijt hangen en check dan de binnenzijde. Het kan zelfs zo zijn dat er onjuiste cupjes zijn gebruikt of dat er verkeerd vet, remvloeistof
Soms is overigens een kleine slingering van de schijf voldoende om de blokken onder het rijden niet langer aan te laten lopen/slepen en voldoende afstand te laten bewaren tot de volgende remming.


Laatst bijgewerkt door petrolhead op ma nov 16, 2015 5:03 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 4:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Het lijkt wel alsof ene rempomp niet helemaal ontlucht is? Komen beide zuigers mooi tegelijk tegen de remschijf aan?
Beetje lucht in de leiding kan ook verklaren waarom ze niet helemaal terugschuiven..

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2015 12:25 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik denk ook lucht og de pomp kan niet goed remvloeitof pakken uit het voorraad vatje


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 20, 2015 8:33 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Een reactie die ik via een andere weg heb ontvangen:

"ik denk dat je pistons in de cilinder voor niet ver genoeg terug komen en daardoor traag reageren en niet voldoende olie bijnemen dopje afdraaien kart vooraan naar beneden houden en 10 keer pompen als je dat 3 keer doet en het is niet beter zal er ergens een grote luchtbel zitten"

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 20, 2015 11:36 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Lucht kan er idd voor zorgen dat er zich ongewenste verschijnselen voordoen.
Wel is het zo dat een remcircuit van een kart erg compact en overzichtelijk is en daarbij ook vrijwel level zodat het als je op een goede manier ververst en ontlucht niet makkelijk een grote bel ergens in het systeem zal ontstaan.
Als het systeem schoon is en de cilinder middels veer etc gewoon vrij kan terugkeren naar de onbediende ruststand dan zal de vrije inname van remvloeistof uit het reservoir ook geen probleem moeten zijn.
Nogmaals; heb je het systeem al geopend voor checkup, schoonmaak en service zoals nwe cups en weer gevuld met schone voorgeschreven remvloeistof en daarna goed ontlucht en blijft het probleem daarna bestaan?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 20, 2015 12:38 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
wat trouwens ook nog kan is dat het vatje te vol zit en als je dan de dop erop draait komt er een beetje druk op wat genoeg kan zijn om de blokken te laten slepen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 22, 2015 11:57 pm 

Geregistreerd: di apr 11, 2006 4:43 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Belgium
Lucht.
Neus omhoog en even ontluchten.

Siebert


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2015 8:10 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Eigenlijk nog nooit problemen ondervonden met het ontluchten van een remsysteem op een kart.
Bij ontluchten altijd naar het ontluchtingsnippel toewerken dus ga je evt tilten dan eerst de verst van de hrc afgelegen tot aan de dichtstbijzijnde en dan bij achter ontluchten achter omhoog en voor ontluchten voor omhoog. Ontluchten doe ik zelf altijd als de kart horizontaal staat, eerst altijd zonder vultool en voor het gemak de laatste jaren met.
Maak je al vorderingen Bas?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 29, 2015 7:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
En Bas? Al iets geprobeerd? :?:

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2015 11:56 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
Zaterdag alles in orde gemaakt. 2 minuten werk :)

_________________
Webshop Vici Motorsports!
Facebook Vici Motorsports Like!
Verdeler van:
FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2015 4:29 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Prachtig dat het kennelijk opgelost is maar voor de geïnteresseerden/nieuwsgierigen waaronder ikzelf; wat is er dan allemaal gedaan in die 2 minuten :roll: ...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2015 5:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 25, 2013 8:42 pm
Berichten: 266
Woonplaats: Gent
Damien, Uit nieuwsgierigheid: Wat was juist het probleem?

_________________
Tony Kart/ VICI MOTORSPORTS
Rotax senior: what else...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2015 6:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ontluchten denk ik zo.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2015 6:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Probleem was inderdaad (na behoren) verholpen. Kon niet beter opgelost worden =D)
Oa ontluchten was voldoende dat de blokken netjes terug naar hun plek gingen.
Van de slag in de schijf was ook niets meer te merken (omdat de blokken voldoende terug schoven).

Helaas als ik momenteel paar keer rempedaal intrek en los laat, dat de blokken niet naar de uitgangspositie terugkomen.
Van de week nogmaals ontluchten, hopelijk dan definitief verholpen.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David