over het algemeen zijn ik aanraden als je ang met je zuiger rijd om met syn100 ( of soortgelijk ) te rijden. die koolaanzetting kan opzich geen kwaad maar wanneer je langere tijden met zuigers rijd ( a la rotax max of x30 ) krijg je wel een hele hoop carbon ophoping wat gevaarlijk kan worden voor pre ignition ( gloeien van deeltjes bij ophoping ).
kwa smering ga je met esther olie op jouw olie niet tekort komen lijkt me, heb er heel lang met de kz op gereden en nooit problemen gehad, en je motor blijft inderdaad heeeeel schoon.
aan de andere kant is het voordeel bij castor olie ( of gemixt wat dan ook ) is dat je die carbon ook kan gebruiken om te carburatie af te stellen ( tekening op de zuiger ).
ik heb kwa smeereigenschappen echter geen noemenswaardige verschillen kunnen ondervinden. goede olie is volgens mij goede olie.
zo zeggen sommige dat ik voor mijn 100cc luchtgekoeld niet dezelfde olie mag gebruiken als voor mijn kz, andere zeggen dan weer dat het geen kwaad kan.
nu zou ik denken dat nieuwere technologie ( om het kind een naam te geven ) niet zou slechter zijn dan "oudere" technologie
ik lees ook heel veel tegenstrijdige verhalen over 2takt olie en wat nu echt allemaal waar is ... ik kan alleen mijn bevindingen geven.