Auteur |
Bericht |
Fuchs-racing
|
Geplaatst: wo jun 17, 2015 10:12 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
Ik vraag me het volgende af:
Mijn rotax had 25u op de teller, tijd dus voor een andere zuiger. Ik laat dit uitvoeren door een erkende servicepost en ik krijg de motor terug met nieuwe zuiger en de powervalve was ook nagekeken. Nu ga ik de eerste keer terug rijden, eerst inrijden natuurlijk zoals voorgeschreven, maar ik merkte dat het "karakter" van de motor helemaal veranderd was.
vanuit de doos was de motor onderin nogal lui maar bovenin liep hij echt hard door. (op genk 12-74 en 14200 was geen probleem zonder slipstream) nu is de motor onderin heel sterk geworden maar vanaf zn 12000 toeren is hij nogal tam en loopt minder goed door. (dit was met zelfde carburatie, zelfde weer en zelfde tandwielverhouding). Hij kwam plots met moeite aan 13400.
Ik stelde de vraag aan de persoon die de service had gedaan en zei dat dit na een 2-tal uur beter zou zijn. (normaal voor dit type/maat zuiger...)
Ondertussen maar een tandje gestegen, armer beginnen afstellen, vroeger altijd 168 sproeier (liep altijd hard) nu 160... Nieuw bougietje... maar we zijn nu 5u verder en nu loopt hij tot 13800, maar nog steeds nogal moeizaam vanaf de 12000 toeren.
Ik begin me echt af te vragen hoe dit zou komen... in totaal heb ik het blok nu 5 jaar en 35u gereden en nooit in de regen ofzo. Kabelboom, batterij,.... lijkt me allemaal nog steeds in goede staat te zijn.
Dus mochten er hier andere forummers ervaring mee hebben of iets dergelijk dat me wat wijzer kan maken, ik lees het heel graag!
Thanks! Kenneth
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: wo jun 17, 2015 10:25 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Zou het misschien aan je powervalve kunnen liggen? De groene membraan in de powervalve kan na vervanging sterker/anders zijn dan het oude membraan.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: wo jun 17, 2015 10:28 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
Ik denk niet dat deze werd vervangen, enkel gecontroleerd.
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
GT racing
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 5:47 am |
|
Geregistreerd: vr okt 25, 2013 8:42 pm Berichten: 266 Woonplaats: Gent
|
Zijn je rondetijden slechter?
_________________ Tony Kart/ VICI MOTORSPORTS Rotax senior: what else...
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 6:59 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Controleer je de valve zelf niet ook regelmatig?
|
|
Omhoog |
|
|
FloR41
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 7:37 am |
|
Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm Berichten: 138
|
Ik zou eerst beginnen bij de power valve...
_________________ Work hard, play hard!
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 7:39 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
*is de lengte van de valve na controle even lang gebleven?
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 7:47 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Wat Bas zegt, wat is de lengte van de powervalve? En heb je ook wel eens de dempermat van de uitlaat vervangen? Tevens vervang ik meestal na een zuigerrevisie de groene balg en het veertje.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 8:50 am |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
Op die lengte heb ik niet gelet... Wist niet dat deze variabel kan zijn.
De dempermat zit er een 10-tal uur in nu
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 9:23 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Op die lengte heb ik niet gelet... Als ik me niet vergis (ik heb dit thuis ergens op papier staan) kun je deze instellen tussen de 72 en 76mm.
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 9:39 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
74/75 zet ik hem meestal, maar zal je demper mat ook vervangen. Die gaan een uurtje of 5/6 mee, kan wel eens voorkomen dat de ijzeren buis scheurt. En daarom te veel tegendruk heeft!
Heb het zelf ook 1x mee gemaakt, en daardoor liep hij niet door in toeren ( 9000-11.000 )
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 10:34 am |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
@Bas: ik zal eens kijken hoe deze kan ingesteld kan worden. Want welke afmeting hebben we het nu over? Totale maximum lengte van schuif tot 6 kant dop?
@tonnymontana: Bedoel je de buis waar de uitlaatmat rond gedraaid zit?
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 1:29 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Ja idd die buis bedoel ik.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 2:11 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
Ik heb net de 3 zaken die aangehaald werden, nagekeken. 1. De powervalve meet ik op 73,60mm en na wat lezen op blogs enzo hoort deze waarde dicht tegen de 73,50 te liggen, dus dat lijkt me OK 2. De groene balg lijkt me ook zeker in orde (visueel) en veert heel mooi en snel terug als je de power valve induwt. 3. De dempermat en buis gecontroleerd, buis is perfect in orde en de dempermat ziet er over de gehele lengte nog zeer deftig en proper uit.
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do jun 18, 2015 5:46 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: 1. De powervalve meet ik op 73,60mm en na wat lezen op blogs enzo hoort deze waarde dicht tegen de 73,50 te liggen, dus dat lijkt me OK Stond deze voor de 'check' op op deze afstelling?
|
|
Omhoog |
|
|