Auteur |
Bericht |
tecno
|
Geplaatst: di mei 26, 2015 10:42 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 24, 2015 9:54 pm Berichten: 4 Woonplaats: Costa Blanca - Spanje
|
Beste mensen,
Van het weekend sinds lange tijd weer eens in een kart gezeten, en wat rondes gereden op een outdoor baan,
denk er over zelf een aan te schaffen en naar mijn eigen zin op te bouwen / tunen
Wat me opvalt is dat er veel van die rotax karts te koop zijn die aangeduwd moeten worden zonder automaat / koppeling
Dit lijkt me in de praktijk niet echt heel handig, je zou er bv een elektrische starter op kunnen maken maar een koppeling lijkt me een betere optie.
Zijn er in de handel losse koppelingen te koop die voor die rotax blokken geschikt zijn?
Aandrijvingen zijn allemaal starre assen zonder diff, als je een kart met een differentieel hebt zal dat niet wat beter sturen? en beter uit de bochten komen? zomaar een idee of zit zoiets eventueel met sper op bijvoorbeeld race karts?
Groeten
|
|
Omhoog |
|
|
kartpinda
|
Geplaatst: di mei 26, 2015 11:03 pm |
|
Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm Berichten: 119 Woonplaats: Marknesse
|
Hey Techno, neem aan dat je de direct aangedreven motoren bedoeld? Ja kan kijken of er een Horstman koppeling op de krukas kan zetten zodat je hem met een externe starter kan starten.
_________________ Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010 MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013
|
|
Omhoog |
|
|
tecno
|
Geplaatst: di mei 26, 2015 11:09 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 24, 2015 9:54 pm Berichten: 4 Woonplaats: Costa Blanca - Spanje
|
Ja die bedoel ik, in principe iedere direct aangedreven motor,
voor de aandrijflijn lijk het me ook niet echt gezond, starten- toeren maken- wielspin, zoals ik ook wel eens gelezen heb..
Op ebay kom je wel eens van die universele centrifugaal koppelingen tegen, echter het moet wel enige pk,s kunnen verwerken en uiteraard met zo weinig mogelijk slip.
|
|
Omhoog |
|
|
kartpinda
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 7:03 am |
|
Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm Berichten: 119 Woonplaats: Marknesse
|
De aandrijflijn hoef je je geen zorgen te maken, wat wel belangrijk is dat de krukas lang genoeg is voor een koppeling. Wat je wel moet doen is gelijk naar het starten wegrijden en niet gas gaan geven met je voet op de rem want dan slijten de Horstman koppelingsplaten wel snel. Wij starten de kart vaak op de pitkar en als hij een tijdje warm heeft gelopen op de grond zetten en meteen wegrijden. De Paauw kartracing in Soest verkoopt volgens mij nog wel Horstman onderdelen, nieuw en gebruikt.
_________________ Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010 MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 7:54 am |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Citaat: Aandrijvingen zijn allemaal starre assen zonder diff, als je een kart met een differentieel hebt zal dat niet wat beter sturen? Zo ver ik weet heeft geen enkele kart een diff, allen zijn met starre assen. Dat is ook mede de kunst van het karten Citaat: rotax karts te koop zijn die aangeduwd moeten worden zonder automaat / koppeling Mits je liever naast de baan bezig bent dan op de baan zou ik een ander type blok aanschaffen. Snap dat je sleutelen en tunen leuk vind, maar je kan er ook een hoop gedoe mee krijgen. Frustraties lopen snel op en je zal niet de eerste zijn die een on-afgemaakt "project" de verkoop in doet omdat het toch niet lukt zoals je graag had gezien. Des al niet te min natuurlijk lekker doen als je dat ziet zitten . In ieder geval succes en veel plezier met je start
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 8:52 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Conform FIA regels mag een kart geen differentieel, vering, ophanging, dempers etc. hebben. Zo te lezen hebben ze op Costa Blanca ( ik neem aan dat je daar gaat rijden, omdat je er woont ) nog niet de stap gemaakt naar de "nieuwere" motoren zoals de rotax max....
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
kartpinda
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 9:46 am |
|
Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm Berichten: 119 Woonplaats: Marknesse
|
Ben het met Max eens, voorheen veel gesleuteld aan direct aangedreven motoren en motoren met een Horstman koppeling, uiteindelijk veel geld kwijt en veel ergernis gehad, maar goed ieder zijn ding.
_________________ Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010 MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 12:10 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
maar een 100cc rijd wel gigantisch leuk , tot je een vastloper krijgt. dan blokeren er 2 wieltjes. maar je zult een mileu demper moeten aanschaffen om uberhoud op een baan te mogen rijden. als je zo alles opgaat tellen kwa kosten om alles te maken zoals je wilt kun je beter een blokje nemen waar al een koppeling opzit.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 12:23 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Volgens mij gaat hij in Spanje rijden, daar mag je wellicht nog zonder de millieu dempers rijden ??
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
kartpinda
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 3:35 pm |
|
Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm Berichten: 119 Woonplaats: Marknesse
|
Pottendijk ook maar tja dat is geen Spanje
_________________ Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010 MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013
|
|
Omhoog |
|
|
tecno
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 9:53 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 24, 2015 9:54 pm Berichten: 4 Woonplaats: Costa Blanca - Spanje
|
Volgens mij gaat hij in Spanje rijden, daar mag je wellicht nog zonder de millieu dempers rijden ??
Eerlijk gezegd geen idee, zie hier van alles van honda 4 taktje tot crc met van alles ertussen rondrijden..
Je hebt hier ook nog wel grote uitgestrekte gebieden waar geen mens komt en waar niemand ergens last van heeft, trouwens de meeste spanjaarden hebben niet zo,n probleem met een beetje geluid, zijn meestal de buitenlanders de zeurpieten...
|
|
Omhoog |
|
|
tecno
|
Geplaatst: wo mei 27, 2015 9:54 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 24, 2015 9:54 pm Berichten: 4 Woonplaats: Costa Blanca - Spanje
|
wist trouwens niet dat een diff volgens de regels niet toegelaten was...
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: do mei 28, 2015 5:39 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Met een differentieel verlies je ook vermogen, vanwege extra tandwielen en wrijving. + Een kart is gemaakt om in de bochten zijn binnenste achterband te liften. Deze komt door de geometrie van de voorbanden als ze sturen omhoog. (Of zou toch moeten), waardoor het in de bochten minder/bijna niet meer wringt.
Als je inderdaad genoeg plaats op je krukas hebt zou het wel moeten lukken om hierop een degelijk koppeling te monteren. Let wel op dat je een hebt die genoeg vermogen aankan..
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|