Auteur |
Bericht |
KurtVdV
|
Geplaatst: di mei 05, 2015 10:18 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Bestekes, Bij het willen wisselen van m'n voortandwiel (Max Senior) stoot ik op volgend probleem: Hoe krijg ik het voortandwiel uit z'n 'houder'? Je moet het voortandwiel eruit draaien, maar met welk materiaal, het zit muurvast
|
|
Omhoog |
|
|
DieTinus
|
Geplaatst: di mei 05, 2015 11:33 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm Berichten: 72 Woonplaats: Brielle
|
De houder is je koppelingsdrum Je hebt nodig: blokkeermal voor je kettingtandwiel die in de bankschroef wordt geklemd en met een dop 38 draai je de grote moer los (M20x1.5) Zit geborgd met loctite .........dus als het goed is zit die inderdaad goed vast Moer verhitten of laten schrikken wil wel helpen om weerbarstige moeren los te krijgen Succes met sleutelen
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: di mei 05, 2015 11:38 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Hallo Tinus, De grote moer loskrijgen is geen probleem. Daarna haal ik zo'n klein ringetje eraf en dan het voortandwiel dat zelf nog eens vastzit in een euh...schijf zoiets Ik krijg het voortandwiel dus niet uit die schijf gedraaid
|
|
Omhoog |
|
|
DieTinus
|
Geplaatst: di mei 05, 2015 11:44 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm Berichten: 72 Woonplaats: Brielle
|
Klopt voortandwiel is een geheel met de schijf
|
|
Omhoog |
|
|
DieTinus
|
Geplaatst: di mei 05, 2015 11:45 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm Berichten: 72 Woonplaats: Brielle
|
Heb nog snel voor je opgezocht aandraaimoment moer M20 is 120 nm
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 7:58 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Je hebt een speciale tool, waar je voortandwiel in valt. Zoiets heet een tandwiel blokkeerplaat. Ff google'n
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 8:36 am |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
@Tinus: Het is inderdaad een koppelingsdrum/trommel, bedankt. @Tonnymontana: Bedankt voor de info. Is er ook een methode om dit met huis-tuin-keuken materiaal te doen?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 8:42 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ja, je kunt het afgeschreven tandwiel ook in de bankschroef klemmen en dan los draaien en vervangen. Pijnpunt is alleen het vastdraaien van de nieuwe; zul je heel voorzichtig moeten doen in een bankschroef om hem niet te beschadigen. Het kan, maar makkelijker en beter is de tool aanschaffen ( is niet te duur ).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 8:50 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
@Wilfred, heb wel eens meegemaakt bij het losdraaien in de bankschroef dat het tandwiel dan doormidden breekt. Dit was weleens waar bij een imitatie tandwiel, en geen originele Rotax.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
DieTinus
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 8:53 am |
|
Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm Berichten: 72 Woonplaats: Brielle
|
Tandwiel blokkeren/ vastzetten zonder beschadigen is wel te doen maar een dop 38 moet je wel hebben En ook een momentsleutel Let wel op dat je de moer goed monteerd heeft een bewerkte kant en een onbewerkte kant........ Op de site van v.d.Spoel kun je de rotax max sleutelhandleiding downloaden als je die niet hebt Succes
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 8:59 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Tonnymontana,
Haha, beter zo dan bij het vastzetten van het nieuwe tandwiel ! Maar zal wel komen omdat je dan te veel druk op 1 punt zet met de bankschroef.... In het verleden deed ik het ook met alleen een bankschroef, maar die mal is echt veel beter/makkelijker.
@DieTinus, Onbewerkte kant moet aan welke zijde ? Aan de kant van de drum toch ?
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
DieTinus
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 9:17 am |
|
Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm Berichten: 72 Woonplaats: Brielle
|
Bewerkte kant richting koppelingsdrum ,lees maar na in de handleiding is wel in het Duits
|
|
Omhoog |
|
|
KurtVdV
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 9:25 am |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
De tool is besteld... Dan maar een keertje gaan rijden in Genk met een 13-76 (origineel zat er 13-83 op) ipv 12-76 dat ik in gedachten had , zal ook wel lukken
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 10:47 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@DieTinus, Bedankt
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
DieTinus
|
Geplaatst: wo mei 06, 2015 11:22 am |
|
Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm Berichten: 72 Woonplaats: Brielle
|
@kurt:wel een groot verschil 12/76 is een verhouding van 6.33 dat is goed op Genk Met 13/76 kom je niet uit met toeren/ koppel met 13 voor moet je naar ongeveer 83 achter
|
|
Omhoog |
|
|