Auteur |
Bericht |
ICS_NL
|
Geplaatst: vr apr 17, 2015 4:30 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 22, 2014 10:59 am Berichten: 38 Woonplaats: Het beloofde land (Kaatsheuvel)
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: vr apr 17, 2015 4:38 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Niet beneden 10 graden gebruiken.. Heb ik nog niet van gehoord. Ik ben al gaan rijden rond het vriespunt, en dit zou geen problemen moeten geven. Natuurlijk moet je dan een iets grotere sproeier gebruiken.
Ik meng altijd zo'n 10 tot 15L in een grote bidon. Deze blijft soms meer dan een maand gewoon gemengd staan tot de volgende keer dat ik ga karten. Ideaal is het niet, maar dit zou ook geen problemen mogen geven. Meer dan 2 maanden laten staan zou ik nu ook wel niet doen..
Is die Castrol 100% volsynthetische olie? Ik kan het niet vinden op die productfiche?
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
ICS_NL
|
Geplaatst: vr apr 17, 2015 4:54 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 22, 2014 10:59 am Berichten: 38 Woonplaats: Het beloofde land (Kaatsheuvel)
|
Mij is gezegd dat dit een half synthetische tweetaktolie is, het gebruiken en niet bewaren van de mix zou te maken hebben met het afbreken wat deze plantaardige olie doet? kan mij niet voorstellen dat dit in bijvoorbeeld een week afgebroken is, alleen de gok ga ik niet nemen, daar ken ik de olie niet goed genoeg voor Typische eigenschappen Naam Methode Eenheid Castrol A747 Dichtheid bij 15°C, Relatief ASTM D4052 g/ml 0,93 Kinematische viscositeit, 100°C ASTM D445 mm²/s 19,7 Stolpunt ASTM D97 °C -21 Kinematische viscositeit, 40°C ASTM D445 mm²/s 178 Viscositeitsindex ASTM D2270 None 127 Product prestatie claims API TC OpslagBij voorkeur onderdak. Wanneer men genoodzaakt is om vaten buiten op te slaan dienen deze horizontaal te worden gelegd, met de bondels onder het olieniveau, ten einde intrede van water en het uitwissen van opschriften te voorkomen. Producten mogen niet opgeslagen worden bij een temperatuur boven 60 °C of blootgesteld worden aan felle zon of aan temperaturen onder het vriespunt.Op de volgende link kan je ook nog wat vinden aan info: http://www.24mx.nl/castrol-a747-plantaardig-half-synth-2t-racing-olie-1-l
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: vr apr 17, 2015 5:03 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Ik dacht dat je enkel volsynthetische olie mag gebruiken voor je TM KZ. Of klopt dit niet? Olie zal inderdaad niet afgebroken zijn binnen een week, dat zou wel heel extreem zjn Als je zelf beetje uitzoekt hoeveel je verbruikt op een dag kan je daar naar mikken. Als je dan een litertje over hebt kan je die gewoon bij de volgende keer erbij steken ook. (Lijkt mij toch )
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: vr apr 17, 2015 5:23 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Ik heb de olie die je laat zien ook gebruikt, en heb er geen problemen mee gehad.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
ICS_NL
|
Geplaatst: vr apr 17, 2015 7:54 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 22, 2014 10:59 am Berichten: 38 Woonplaats: Het beloofde land (Kaatsheuvel)
|
@Nodroz: Dat je enkel een vol synthetische olie mag gebruiken op een TM cross is mij niet bekend, wellicht volstaat deze half synthetische tweetaktolie van Castrol omdat hij echt goed is? @Max:Goed om te horen dat je er nooit problemen mee hebt gehad, ik denk dat er veel met deze olie rijden, alleen is het lastiger om mensen te vinden die met deze olie hebben gereden in combinatie met een TM cross (deze staan op de lijst met uitstervende diersoorten)
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: za apr 18, 2015 12:33 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Ik gebruik die olie al die tijd al dat ik kart is nu een jaar of tien. Cross gewoon 1 op 25 smeren dan is er niets aan de hand. Niet gebruiken onder de 10 graden nooit problemen onder de 10 graden gehad. Soms heb ik gemengde benzine een jaar staan ook nooit problemen mee gehad.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
ICS_NL
|
Geplaatst: za apr 18, 2015 12:40 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 22, 2014 10:59 am Berichten: 38 Woonplaats: Het beloofde land (Kaatsheuvel)
|
Haha! dat klinkt goed, ik krijg steeds meer vertrouwen in deze olie Wanneer ik jou bericht zo lees, dan kan er weinig mee fout gaan, ben toch zuinig op de TM cross, dus extra informatie is nooit weg. In ieders geval goed te horen dat deze olie goed werkt i.c.m. een TM cross.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: za apr 18, 2015 7:12 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Het zal ook niet zo zijn dat je, na het mengen van benzine een tijd niet hebt gereden, je blok er opeens hard van achteruit gaat als je het weer gebruikt. Ik speel gewoon safe en haal alle benzine uit de carburateur en tank na een dag rijden. Dat kleine laagje benzine in de jerrycan kan weer mee voor de volgende keer, dat meng ik weer met verse olie en euro 98.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: zo apr 19, 2015 5:28 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
De Kets het beloofde land? Meer een sprookjesdorp aan een verkeersweg bouwput . Maar on topic: Deze olie is een syntheet met een castor toevoeging. Dat betekent dat ie een ander soort smeerreserve heeft dan een volsysntheet maar niet zomaar meer op alle momenten. Iedere met brandstof gemengde olie is onderhevig aan bederf, een volsyntheet gaat wat langzamer dan bijv een plantaardige olie als castorolie. Iig gaat dat laatste vrij snel is mijn ervaring, hier wordt gereden met een Shell advance racing M mixolie die al binnen een dag oa begint te verkleuren van goud naar rood. Kort erna oprijden of een klein percentage bijmengen bij verse mix lijkt idd een goede oplossing. Is het wat meer of wat ouder dan zal het vast een risico geven omdat een deel van de smering veranderd of verdwenen is, lijkt me een risico voor schade, maak zelf de afweging of het je schade of extra slijtage waard is. Normaal zou i zeggen dat een volsyntheet een handiger keuze is bij lager toerigen als een (cross-)schakel maar deze olie schijnt ondanks de toevoeging weinig afzetting te kennen/te vervuilen. De olie is gek genoeg minder geschikt voor ongevoerde gietijzer ciinderbussen die veel toegepast worden bij hoogtoerigen en zou dan volgens Castrol zelf voor extra slijtage kunnen zorgen. Denk dus dat ie best goed in een cross blok kan voldoen. Waar ik zelf mee uit zou kijken is dat je je smeerreserve aantast door minder olie te gaan gebruiken om bij te mengen. Zeker je big-end maar ook de krukaslagers, keerringen en zuiger /cilinder varen wel bij een niet te krappe smering en dat zal je vast ook merken aan je revisietermijnen en evt motorisch schade. Ik zou me geen zorgen maken om een "tweetaktypisch" rookpluimpje en ietsie meer kosten voor mengolie en gewoon het mengadvies van 1 op 25 volgen.
|
|
Omhoog |
|
|
ICS_NL
|
Geplaatst: zo apr 19, 2015 6:35 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 22, 2014 10:59 am Berichten: 38 Woonplaats: Het beloofde land (Kaatsheuvel)
|
Haha... sprookjesdorp! jij snapt hem En ja het is inderdaad een leuke bouwput geworden, meerdere malen op de dag veranderen de rijbanen van links naar rechts. (houd het wel lekker spannend zo) Bedankt voor je informatie, je bent niet de eerste die zegt dat ik gewoon bij 1:25 moet blijven betreft de smering, dus denk dat ik mij daar maar eens aan ga houden. Overigens haal ik na het rijden het restje benzine uit de tank/ carburateur dus dat mag verder geen problemen geven wanneer ik gewoon aanmaak wat ik de dag op rij. Ik meng toch altijd pas op het circuit de brandstof, en ik weet wat ik ongeveer verbruik op een dag. Ik maak normaal gebruik van de volgende olie, echter geef ik liever wat meer uit aan kwaliteit. Ik kan wat betreft de specificaties niet veel terug vinden voor deze olie, maar moet zeggen de TM cross was er altijd blij mee. http://www.kart-parts.eu/xeramic-synmax-full-synthetic-2t-olie-1l.html
|
|
Omhoog |
|
|
willie
|
Geplaatst: ma apr 20, 2015 10:11 pm |
|
Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm Berichten: 471 Woonplaats: Emmercompascuum DR
|
prima olie Ik rij er al 8 jaar mee (KZ) Olie is niet meer gehomologeerd maar ja dat is je crossblok ook niet meer dus geen probleem, niet onder de 10 graden rijden is ook een fabeltje Ik reed op zandvoort met 3 graden met een TM k9c en dat was geen enkel probleem Benzine bewaren kan best mits in een stalen jerrycan en mengen het beste ter plekke maar je kan het rustig een weekje bewaren, Waar je wel op moet letten is dat je benzine gebruikt met zo weinig mogelijk ethanol toevoeging Dit breekt olie af (Aral octaan 110 (duitsland)
_________________ MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di apr 21, 2015 10:41 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Stel je vraag ook eens aan www.onlineolie.beDeze doen ook vrijblijvend je vragen beantwoorden. Eigenaar Tom zit ook op het forum, maar is niet zo actief.
|
|
Omhoog |
|
|
ICS_NL
|
Geplaatst: di apr 21, 2015 4:07 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 22, 2014 10:59 am Berichten: 38 Woonplaats: Het beloofde land (Kaatsheuvel)
|
Dankjewel Basjuh! Gelijk even de vraag uitgezet, en mocht ik een terugkoppeling hebben ontvangen, dan plaats ik deze hier in het forum. Wordt vervolgd @Willy:Goed dat je dat even zegt van die octaan booster.... Daar maak ik ook gebruik van Om precies te zijn, ik maak gebruik van het volgende product.
|
|
Omhoog |
|
|
willie
|
Geplaatst: di apr 21, 2015 5:33 pm |
|
Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm Berichten: 471 Woonplaats: Emmercompascuum DR
|
Ik gebruik geen booster maar tank gewoon Shell V power uit Duitsland Als je die mogelijkheid niet hebt moet je gewoon 98 tanken in NL en je motor daar op afstellen scheelt hoop geld en die paar tiende pk die je er mee zou kunnen vinden hebben wij als hobby rijder toch niks aan
_________________ MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`
|
|
Omhoog |
|
|