Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ] 

banden aan de binnenkant, gevaarlijk?
Absoluut, ze moeten weg. 50%  50%  [ 14 ]
Nee, geef de baanbeheerder volkomen gelijk, het is veilig. 4%  4%  [ 1 ]
Het is tot in bepaalde mate veilig, maar kan ook gevaarlijke situaties opleveren. 39%  39%  [ 11 ]
Anders, namelijk: ... 7%  7%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 28
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 2:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
Tijdens het trainen gisteren viel het me op dat de banden (met name die aan de binnenkant op de curbstones liggen) erg gevaarlijk zijn. Dit is mijn mening. Omdat het regende was het de essentie vooral veel curbstones mee te nemen, daarnaast werd het bij aanremmen op het rechte stuk soms erg tricky. (betreft de lay-out op berghem met de chicanes)
Ik heb daar letterlijk 5-6 kinderen in de banden zien staan, met gevolg een verschuiving van de banden wat totaal niet erg is. maar de klappen die de kinderen op zich krijgen zijn enorm en kan tot serieuze schade leiden. Ook ik ben daar een paar keer maar net uit de banden gebleven en ben ook 1 keer naar links uitgeweken omdat ik het zelf ook niet zou halen. maar gelukkig wel uit de banden gebleven. kortom, het levert naar mijn mening ontzettend gevaarlijke situaties op waarbij schade en/of letsel gereden kan worden.
de laatste stint die ik zelf reed, ook nog de banden geraakt met achteraf schade waar ik he-le-maal niet blij mee ben, en wat zeker was voorkomen als de banden er niet hadden gestaan.
mijn doel van dit hele artikeltje? wat is jullie mening over de banden aan de binnenzijden van de bocht?
En als er meer mensen zijn die dezelfde mening delen als ik, zou het misschien mogelijk zijn zover te kunnen komen dat de banden op de baan verplaatst zullen worden naar plekken die minder gevaarlijke situaties opleveren?

(voor de duidelijkheid, ik duid op de banden in de binnenbochten, bij zowel snelle bochten als chicanes)

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Laatst bijgewerkt door Menno van Es op zo maart 29, 2015 4:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Ik ben op zich niet tegen het plaatsen van banden langs de baan maar ik heb ook wel eens mijn bedenkingen over het hoe en waar ze staan.
Zeker als ze erg dicht tegen de baan aan heb wel eens mijn twijfels. Afgelopen zomer heb ik nog een achteras krom gereden op zo'n bandenstapel.
Nu stond deze stapel wel aan de buitenzijde van de baan en naar mijn mening te dicht langs het asfalt.
In plaats van een randje gras mee pakken resulteerde het dus meteen in een behoorlijke klap en een as krom :(
Hadden ze wat verder van de baan gestaan had er niks aan de hand geweest en vlieg je er echt af werkt zo'n stapel ook als hij een meter verderop staat.
Banden aan de binnenzijde van de bocht lijkt me redelijk zinloos, die staan er alleen maar tegen afsnijden van de bocht denk ik.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Simone heeft op Berghem wel eens gevlogen, nadat ze de banden had geraakt.
Afgezien van de materiële schade, had ze zelf ook letsel, en dat is het laatste wat je wil, dus daarom ...... weg ermee !

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
tegen het afsnijden van de bocht inderdaad, maar wie doet dat? helemaal met een training... Maar je hebt bijvoorbeeld het stenen gedeelte van de curbstone en daarna het zwarte rooster. en meteen tegen dat zwarte rooster liggen banden. dan kun je toch helemaal niet lekker die curbstone pakken als het de bedoeling is/het snelste is om met je rechterwielen over het zwarte rooster heen te gaan? desondanks proberen mensen zoals ik het toch en gaat het dus fout.
Ben het echter volkomen met je eens dat de banden aan de buitenkant ook wat verder mogen, want een klein uitstapje kun je nog corrigeren.

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
precies wat ik bedoel lex, die kinderen die ik aan het eind van het rechte stuk in de banden zag staan stonden ook gewoon 3 meter ver in drie rijen banden geboord. bij mij ging dat een paar keer gelukkig net goed. niet normaal wat voor klap dat zal zijn. en wat je zegt, daar kun je verwondingen aan over houden helaas...

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Emmercompascuum DR
Banden langs de baan geven alleen maar een helikopter effect met een crash (de kart gaat happen en draait dan rond)
Wel zijn ze geschikt als de banden afgedekt worden door een rubberen dan gaat de kart minder snel happen maar heb je wel meer de kans dat je terug op de baan stuitert met alle gevaren van dien.
Aangezien er toch een buffer moet zijn tussen 2 stroken op de baan zodat je niet door kan schieten op een ander deel van de baan moet er toch iets tussen zitten. Op stadskanaal hebben ze grote slicks van Formule 3 liggen en ik moet zeggen deze dempen behoorlijk de crash al zullen ze wel terug gelegd moeten worden door de veroorzaker en dat gebeurd dus vaak niet
Ik vind dat een baanofficial dan ook eigenlijk verplicht moet zijn om e a in goede orde te laten verlopen.

Een ander verhaal is dat als kleine kinderen de klap fysiek niet kunnen opvangen met hun armen je er eens over moet nadenken of ze niet te vroeg in een kart zitten. Ik zie kinderen soms op zeer jonge leeftijd al op hoge snelheden rijden tussen de schakels en vraag me soms wel af of dit verstandig is?
Je moet er wel bewust van zijn als ouders( en ook wij natuurlijk) dat je met een risico volle sport bezig bent!!!

_________________
MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`


Laatst bijgewerkt door willie op zo maart 29, 2015 4:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
dat ze banden hebben liggen tussen 2 asfaltstroken in begrijp ik, zodat er wordt voorkomen dat er iemand onverwachts de baan op schiet.
De klappen waar jij het over hebt zag ik gisteren vooral bij de chicanes, waarbij de banden (zoals eerder vermeld) naar mijn mening te gevaarlijk in de binnenbocht staan. (waar ik eigenlijk ook op doel)
Probeer jij de banden maar te ontwijken als je kart niet instuurt en je recht op die banden afglijdt. Een kleine verlegging van je remgrens kan dan gewoon leiden tot een volledig krom chassis en misschien zelfs letsel..

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Ik denk dat je een bandenstapel als laatste opvangmiddel moet zien voor als het echt mis gaat.
Dat ze voor een muur/hek en dergelijke staan kan ik begrijpen.
Een situatie met asfalt dan een bandenstapel en daar achter meters uitloopruimte snap ik echt niet.
Kijk naar een gemiddeld circuit waar met auto's gereden word, daar heb je toch ook eerst gras/grind en dan de bandenstapels.
Als het zoals willie zegt is om te voorkomen dat je op een andere rijbaan terecht komt dan heb je geen keuze.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 4:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 14, 2006 8:58 pm
Berichten: 471
Woonplaats: Emmercompascuum DR
Het beste is uitloopstroken (meestal gras) maar dat remt niet af bij regen en ben je echt passagier in je eigen kart
Er zal een einde aan iets moeten komen en dan zijn banden de oplossing (of een grindbak)
Voor chicanes is het een ander verhaal daar kun je het ook anders oplossen in de regen.

_________________
MS Blue Falcon EVO 2015 met Modena KK1 `R`


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 6:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Banden, van mij part wel als crash-barriere. Maar ik snap wat je bedoeld Menno. Ook ik vind het overdreven om de banden zo dicht langs of zelfs op de curbstones te plaatsen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 8:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
Maar zijn crash barrieres nodig in de binnenbocht?
Want het gaat alleen over de binnenbocht banden. :wink:

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 9:04 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Ook ik heb op Berghem (estoril)zo een keer de boel krom gereden, na een inhaalactie op het achterste rechte stuk kwam ik niet lekker uit voor de snelle chicane, en ook de bandenstapel aan de binnenkant geraakt. Buiten het feit dat de boel krom was, kwam ik ook weer ongelukkig terug de baan op, door de klap. En reed degene die ik had ingehaald over me heen, die had ook geen schijn van kans.
Wat mij betreft weg er mee.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 9:24 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Goede discussie!
Idd zouden banen voortdurend kritisch moeten zijn op de manier hoe zij de veiligheid in stand houden en reguleren, het middel zou zeker niet erger moeten zijn dan de kwaal.
Op zich zijn de formulebanden op het oog vergelijkbaar aan die op Stadskanaal liggen en voor veel reguliere circuit is het een toegepaste methode om snelheid te remmen. Idd kunnen kinderen minder goed hoge en abrupte vertragingswaarden weerstaan dan ouderen, het zou echter wel zo moeten zijn dat banen onderbouwd zo veel als mogelijk aan de veiligheid hebben gedaan en dat constant monitoren en dat de rijders en ouders van kinderen er vanuit moeten kunnen dat ze betrekkelijk veilig hun rondjes kunnen maken.
Neem aan dat de banden geen uitstekende delen als bouten en staalgordels vertonen maar soort band, diameter, dikte en gesteldheid van het loopvlak en zelfs de compound en de tijd langs de baan zijn zaken die een groot verschil maken, wie toetst of dat ook voldoet aan het doel wat eraan gesteld wordt?
Ook ik heb vele klappers gezien -vooral op Berghem met de banden- en ruimte langs de baan zou zo goed mogelijk moeten worden ingevuld en er moet op veranderende omstandigheden worden ingespeeld, ook als dat kosten en tijdsintensief zou zijn, anders zoeken naar een betere oplossing. De baanbeheerder moet zich daarvoor inspannen om verantwoordelijkheden te ontlopen.
Die banden aan de buitenkant lijken zeker niet verkeerd en dienen duidelijk een doel en hebben overduidelijk geen vaste maar een random plaats langs de baan die tussendoor niet hersteld wordt.
De banden aan de binnenkant zijn mi idd gevaarlijk, zeker onder die omstandigheden.
Niet dat een baanbeheerder zich daar zomaar op zou kunnen beroepen maar ook een rijder heeft een grote verantwoordelijkheid tot het optimaliseren van eigen materialen en het aanpassen van de snelheid, rijden van lijnen etc aan de geldende omstandigheden en ervaring en inschatting. Ik had best extra aandacht voor sommige punten op de baan daar maar ik heb er ondanks de vele meters die ik daar heb liggen nooit ergens naast gestaan, mij als recreant het risico van die laatste paar ingecalculeerde tienden waard.
Oud is vaak nog niet zo erg omdat veel banen kennelijk beter aan de omstandigheden aan lijken te passen. Berghem is 1 van de snellere banen van NL met een pracht ruimte en lay-out maar de standaard is van een andere tijd en lijkt gedateerd. Ik hoop dat ze dit snel weer op orde kunnen krijgen. Snellere banen vragen sowieso om een andere aanpak dan banen waar de topsnelheden een stuk lager liggen.
Wat ik veel beroerder vind is dat hulp er vooral op die baan bij calamiteit niet of nauwelijks snel bij kan komen als er snel hulp geboden moet worden, al is het maar met het zwaaien van een vlag of het van de baan helpen van een gestrande kart, het gros van de andere rijders blijft nl ongewaarschuwd langsrijden met een mogelijkheid op een harde impact met een stilstaand op de baan, snelheidsheidsverschillen geven de grootste ongelukken. Dan nog, het asfalt was eind jaren 90 al ruk en het is er zeker niet beter op geworden, dat maakt het er niet beter op met de veiligheid. Toen de dikke sneeuwlaag langs tot op de rand van de baan opgevroren was tot een dikke keiharde korst heb ik karts die met de weinige grip onder de koelkastomstandigheden bij laaghangende zon eraf zien gaan en zien decellereren als bijna tegen een muur. Dat er spoilers en bakken volledig afgeschreven werden was alleen maar het zichtbare deel.
Outdoorbanen heel graag maar dan wel weloverwogen!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2015 8:22 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Banden aan de binnenkant van een bocht is een no-go voor mij.
Banden aan de buitenkant OK, maar zoals al aangekaart niet direct aan de curbstones maar er een stukje vandaan.

Op deze manier kun je een klein foutje corrigeren zonder de economie een ongewenste boost te moeten geven om nieuw materiaal aan te schaffen... :evil:

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2015 11:10 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Noorderwijk
vind het maar dom die banden aan de binnekant.. weg ermee!
kheb er vorig jaar wel redelijk wat plaatsen mee gewonnen tijdens de bmc in berghem , er waren er een paar vlak voor mij op gereden :D

_________________
FA kart DD2 2015 + rotax max dd2
BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David