Auteur |
Bericht |
Max
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 2:42 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Die ring heb ik tweemaal achter zitten, en zo'n beschermset aan de voorkant. Curbs zijn ineens m'n beste vrienden
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 2:52 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
@ Maxime Als je je chassis meteen vlak rijdt zonder protectors dan zit je gewoon te laag en dien je de chassishoogte aan te passen. Let vooraf ook goed op de bandenhoogte en bandenspanning. Ook de plek op de baan is een goeie om naar te kijken want als je gewoon over de curbs etc heen hoest dan rijdt je idd alles plat en door. Te veel bottemen kost stabiliteit en grip dus laag staan is bij grippy situaties niet erg maar te laag is nooit goed. Dan heb je niet alleen voortdurend een plat chassis maar ook een -auch! stoel zonder bodem . @ Flor Ondanks een redelijk aantal kilo's zijn alle chassis waarmee ik gereden heb netjes gebleven, wel een krasje hier en daar maar nergens slijtage of deuken. Het helpt wel om een net chassis netjes te houden maar een beetje zuinig zijn en niet voor de allerlaatste tiende over de curbs gaan helpt ook.
|
|
Omhoog |
|
|
Maxime
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 5:23 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm Berichten: 280 Woonplaats: Noorderwijk
|
chassis hoogte zit goed hoor.. het zit hem gewoon in het pakken van de curbs.. een curb vol pakken of niet kan tot 2 tiende verschil geven..
_________________ FA kart DD2 2015 + rotax max dd2 BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports
|
|
Omhoog |
|
|
Backlash
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 8:25 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
|
Omhoog |
|
|
miniskillz
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 8:25 pm |
|
Geregistreerd: do apr 26, 2012 4:04 pm Berichten: 160 Woonplaats: Belgie, Wijnegem
|
Citaat: een curb vol pakken of niet kan tot 2 tiende verschil geven.. Idd ... Soms moet het zelfs bv in Eindhoven in de chicane ...
_________________ #81-Tony kart!-Dfk
|
|
Omhoog |
|
|
Menno van Es
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 8:39 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm Berichten: 351 Woonplaats: Tiel
|
Of mickey mouse Niet echt een lekkere baan voor je chassis..
_________________ ~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009). ~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 8:59 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Zijn 'm niet de kosten voor een paar protectoren, geld is zeker geen issue voor mij hier. Natuurlijk is dat als professioneel wedstrijdrijder als er een kampioenschap op het spel staat een andere zaak maar ik zie niet in dat je als recreant met een beperkt budget voor een paar tienden je chassis zou opofferen. En dan heb ik zeker niet lopen trutten met het rijden maar alles ziet er nog keurig uit na al die vele uren op de baan, ook op het toen al bepaald niet vlakke Berghem en Veldhoven (met MM) en een baan als Kerpen. Overigens krijgt het chassis wel degelijk klappen met die dingen eronder als je de curbs vol pakt, het zet vooral extra stress op de plaatsen rond de lassen en de stijfheid zal eerder door gebruik uit het chassis verdwijnen zodat je nog meer zal moeten gaan snijden om de je tijden te halen, vervolgens is ie goed voor regenrijden en dan schroot. Afijn, ieder z'n eigen wijze, kan maar hoeft niet, is maar wat je wil.
Laatst bijgewerkt door petrolhead op ma maart 16, 2015 9:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 9:06 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Niet altijd gaat het bewust, soms schiet je wel eens van de baan/ of over een kerb, dan vind ik het wel prettig dat mijn chassis redelijk ongeschonden blijft. Voor 35 euro kun je i.i.g. geen nieuw chassis kopen
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 9:20 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Eens dat je nooit alles voor kan zijn, mij gelukkig nog nooit overkomen zo. 1 keer over de curb schuiven zal ie niet mooier van worden maar zal aan de onderkant vast geen chassis afschrijven eerder dat je er 1 helemaal krom rijdt, op Berghem bijv de bocht thv van de ingang en op Veldhoven bijv die thv de uitgang van de pitsstraat. Daar helpt dan weer geen protector tegen. Persoonlijk staat de reden van preventieve bescherming zoals jij die oppert wel meer aan (en ook aan te bevelen aan anderen) dan de vol over de curb voor een paar tienden rijders. Het is ook niet zo dat ik ertegen ben en heb me er ook zeker in verdiept, zie voor mezelf aan de hand van eigen ervaringen gewoon de meerwaarde niet zo. Dat kan per rijder natuurlijk verschillen.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: ma maart 16, 2015 9:35 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs met protectors weinig tot geen curbs meepak, puur omdat ik dan teveel wordt afgeleid door de klappen die ik zelf krijg (ligt er natuurlijk aan wat voor curb het is). Het gaat mij gewoon om het beschermen van m'n frame, omdat ik er als hobbyrijder zuinig op ben.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Maxime
|
Geplaatst: di maart 17, 2015 7:27 am |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm Berichten: 280 Woonplaats: Noorderwijk
|
ik zou liever ook m'n chassis sparen maar als wedstrijd rijder zijn die paar tienden gewoon heel belangrijk. en die protectoren houden mn chassis gewoon langer heel toen ik nog recreatief reed probeerde ik ook telkens niet te hard over de curb te gaan, nu gaat dat gewoon niet meer.
_________________ FA kart DD2 2015 + rotax max dd2 BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di maart 17, 2015 8:53 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Ik heb ze eronder zitten om mijn chassis te sparen. Zoals dat voor de meeste hier geldt moeten we hard voor de centen werken en vinden we het belangrijk dat de spullen ietwat waarde behouden. Citaat: Als je je chassis meteen vlak rijdt zonder protectors dan zit je gewoon te laag en dien je de chassishoogte aan te passen. Let vooraf ook goed op de bandenhoogte en bandenspanning. Ow daarom is iedereen zoveel met de bandenspanning bezig Ik dacht al dat het was om de juiste temperatuur/grip in de banden te krijgen
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: wo maart 18, 2015 2:14 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Nah Bas , velen gaan natuurlijk voor de juiste temperatuur en grip in de banden maar als je daarvoor met een vrij lage druk moet rijden neemt de rijhoogte af en de mate van invering bij belasting als bochten en oneffenheden juist toe waarbij bottemen steeds waarschijnlijker. Dat zie ik ook op de baan terug, sommigen gaan op een onwaarschijnlijk lage bandenspanning van start (om dan in de loop van een sessie of wedstrijd op de wensdruk terecht te komen) en dan loop je op koude banden ook meer kans om ff goed aan de grond te gaan Daarbij is de belaste straal niet bij elk merk en type band of zelf onderling even hoog en/of hebben ze even harde/zachte wangen waardoor de rijhoogte ook kan variëren bij dezelfde fuseespacersettings. Bij de cupwedstrijdrijders op Pottendijk scheelt dat met de knetterharde Duro's enorm, ze zijn ondanks de geringe invering zelfs zichtbaar kleiner dan andere banden met een vergelijkbare opgedrukte maatvoering. In andere gevallen scheelt dat maar een of een paar mm maar da's meteen al een heleboel voor de rijhoogte en met het oog op schade aan de onderzijde. Natuurlijk kan je de beweegredenen voor al dan niet gebruik en aanbeveling van spacers bekijken per doelgroep rijders maar ook per individu, de 1 heeft er baat bij of gelooft erin, een groep neemt de schade en kosten voor lief en nog een groep kan goed zonder. Er rijden trouwens nog steeds veel meer rijders zonder dan met chassisprotectoren maar dat geldt ook voor nekkragen etc.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: wo maart 18, 2015 3:01 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik ben er zelf nog niet uit wat ik van de protectors moet vinden:
Aan de ene kant geeft het bescherming op het doorslijten van de buis, met name als er veel en hard over (hoge) curbs gereden wordt. Dit zorgt er dus voor dat je buis mooi rond blijft en is dus goed voor de restwaarde bij doorverkoop van je chassis.
Aan de andere kant, geeft het minder grondspeling en daarmee loop je dus de kans dat je vaker met de ondergrond in aanraking komt. Dit zal dan inderdaad geen slijtage opleveren aan de buis, maar wellicht wel meer stress op de buizen geven wat uiteindelijk in minder stijfheid en mindere rij-eigenschappen resulteert. Ook kan ik me voorstellen dat men met protectors harder over curbs gaat, omdat het toch niet leidt tot platte buizen; daarmee wordt de onzichtbare slijtage nog groter....
Als recreatieve rijder die op zoek gaat naar een 2e hands chassis, loop je dan tegen de volgende vraag aan: wil ik een "eerlijk" chassis dat de gewone slijtage plekken onderaan de buis heeft omdat er zonder protectors is gereden ( niet vlak/doorgesleten natuurlijk ), of wil je een optisch net chassis dat altijd met protectors heeft gereden maar waarschijnlijk grotere klappen heeft gehad en daardoor mindere rij-eigenschappen heeft ?
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: wo maart 18, 2015 4:16 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Als recreatieve rijder die op zoek gaat naar een 2e hands chassis, loop je dan tegen de volgende vraag aan: wil ik een "eerlijk" chassis dat de gewone slijtage plekken onderaan de buis heeft omdat er zonder protectors is gereden ( niet vlak/doorgesleten natuurlijk ), of wil je een optisch net chassis dat altijd met protectors heeft gereden maar waarschijnlijk grotere klappen heeft gehad en daardoor mindere rij-eigenschappen heeft ? Goede stelling!
|
|
Omhoog |
|
|