Auteur |
Bericht |
Jizzyt
|
Geplaatst: do aug 25, 2005 6:22 pm |
|
|
Na mijn vorige kart compleet aan puin te hebben gejaagd heb ik een ander frame gekocht en alles overgezet... Helaas was de oude een crg 125cc tm cross uit 1992 en het nieuwe frame een Kali uit 1996.
Dit brengt uiteraard van allerlei problemen met zich mee omdat de frames gelijk lijken maar dat dus mooi niet zijn. Kalie is veel smaller en de ophanging van de motor is 50mm smaller. Maar goed na deze problemen te hebben overwonnen is de kart eindelijk weer klaar voor de baan!!!
Probleem met de vorige was dat we gewoonweg geen grip kregen achter en zo veel verloren in het bochten werk... Op Berghem reden we met goed weer 28+ rondetijden van 49sec.. En de echte snelle icc 45sec.
Wat we ook probeerde de grip krijgen we achter niet. Achter stond die rond de 1.36 breed.
Met dit nieuwe frame hopen we meer te kunnen en sneller te kunnen rijden op Berghem. Alleen is dit frame smaller en kom ik achter nou op 131.5 breed en voor 106cm breed. Ik hoop echt dat het beter gaat anders is het einde zoek.
P.s stoeltje zit ook gegoten nou, rampenkart was te ruim breed.
Om niet teveel weg te lopen van de vraag: Kan iemand mij een beetje uitleggen hoe dat met de breedtes zit en wat je niet moet doen en wel?
Je heb zoveel verschillende wielklossen en maten.
De grip voor was trouwens super op de rampenkart..
alvast bedankt.
Twan
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: do aug 25, 2005 6:27 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Als je hem voor smaller zet krijg je achter meer grip...Dacht ik
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do aug 25, 2005 6:34 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: de ophanging van de motor is 50mm smaller
Dit ondervond ik ook toen ik een Kawasakiblokje op een Kali frame wilde plaatsen: de normale motorsteunen passen niet op die frames
Wat betreft de breedte van het frame zelf. Heb net mijn viertaktblok van een breed First frame naar een smaller CRG frame getransplanteerd, voor de afstelling van de breedte achter maakte dat echter zo goed als geen verschil. M.a.w. de afstand tussen de wielen is eigenlijk hetzelfde op beide frames.
Helaas hoeft dit niet te betekenen dat dit bij jou ook zo zal zijn, de beste manier om dit uit te vinden is natuurlijk gewoon uitproberen.
|
|
Omhoog |
|
|
TH Racing
|
Geplaatst: do aug 25, 2005 6:40 pm |
|
Geregistreerd: za jul 23, 2005 1:55 pm Berichten: 45 Woonplaats: Machelen
|
Om meer grip achteraan te krijgen:
- Bredere wielklosse achter
- Hardere achteras
- Achteras in regenstand zetten
- Stoel meer naar achter zetten
- Stabilisator achteraan plaatsen
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: do aug 25, 2005 6:45 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
stabi er toch juist uithalen?
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: do aug 25, 2005 7:10 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
Stabilisator eruit of los, je frame wordt soepeler,
en wat fart zei, al ga je voor grip afbouwen, smaller gaan dus, compenseert dit zich met achter, waardoor je meer krijgt.
hij heeft gelijk dus
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
TH Racing
|
Geplaatst: za aug 27, 2005 12:07 pm |
|
Geregistreerd: za jul 23, 2005 1:55 pm Berichten: 45 Woonplaats: Machelen
|
mats schreef: Stabilisator eruit of los, je frame wordt soepeler
Soepeler en dus minder grip. Je moet een stabilisator plaatsen voor meer grip te krijgen. Hoe stijver je chassis, hoe meer grip.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: za aug 27, 2005 9:34 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
in de regen wil je juist meer grip hebben, dus maak je hem zo slap mogelijk
dus.... haal je je stabi eruit of zet je hem los
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za aug 27, 2005 9:58 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Een stijf chassis verdeeld de grip evenwichtiger over alle 4 de wielen (bij teveel grip zou je dus beter je frame stijver kunnen maken dan grip af te bouwen). Dit kan wenselijk zijn bij droog weer aangezien dat een neutraler weggedrag geeft.
Een slap chassis verdeeld de grip meer op de buitenste wielen in een bocht en minder op de binnenste wielen. Dat is wenselijk bij regen, aangezien er dan tenminste nog 2 wielen een beetje grip hebben.
Stijver betekend dus niet altijd meer grip, in de regen (of andere situaties met heel weinig grip) betekend het bijvoorbeeld vaak minder grip.
|
|
Omhoog |
|
|
TH Racing
|
Geplaatst: zo aug 28, 2005 4:40 pm |
|
Geregistreerd: za jul 23, 2005 1:55 pm Berichten: 45 Woonplaats: Machelen
|
Dan denk ik het mijne erover
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo aug 28, 2005 5:03 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Nou ik denk dat het jouwe niet zoveel afwijkt, met droog weer kan je dus best een stabilisator monteren om meer grip te zoeken.
Met regen dan weer niet, of zie jij dat anders?
|
|
Omhoog |
|
|
pverbuijs
|
Geplaatst: zo aug 28, 2005 6:03 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 26, 2005 3:33 pm Berichten: 49 Woonplaats: tilburg
|
Oke, maar hoe komt het dan dat ik van div. mensen en de handelaar krijg te horen dat boven de 15graden de stabi achter er uit moet voor de grip? En als dit dus gedaan wordt de grip ook daadwerkelijk toeneemd
zomaar een conclusie en het geet hier wel over een 100cc junior dus laat maar horen
Groet Paul
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: zo aug 28, 2005 6:06 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
hang toch allemaal van de baan af, de ene baan heeft veel grip, en de ander niet, maakt niet uit hoe warm het is, net alsaf je bij de 15 graden opeens meer grip krijgt,
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo aug 28, 2005 6:10 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ja het is allemaal maar theorie he, droog weer + stabi=meer grip. In de praktijk zijn er zoveel dingen die meespelen en die per baan, per kart en per rijder af kunnen wijken dat het effect van de stabilisator niet altijd voorspelbaar is, en er wordt dan ook altijd geadviseerd om zowel met als zonder uit te proberen.
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: zo aug 28, 2005 6:14 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
Ik rij zonder stabi's om grip te creeren juist, afgelopen race ook, iedereen is grip aan afbouwen d.m.v magnesium velgen e.d
en ik ben aan het creeren door met aluminium te rijden, elke frame is verschillend,
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|